Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A3 |
Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació. |
| A13 |
Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A3 |
Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
| | A13 |
Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
tema |
Subtema |
1. Introducció: Necessitat de controlar el funcionament cel•lular. Mecanismes de control del funcionament cel•lular. Principis bàsics de la senyalització cel•lular i conceptes bàsics.
|
|
2. Senyals extracel•lulars: Com es comuniquen les cèl•lules. Hormones, citoquines, factors de creixement, neurotransmissors, ions, fotons, altres senyals. |
|
3. Receptors: Tipus de receptors. Visió general de la senyalització. |
|
4. Proteïnes G i nucleòtids cíclics: Família de les proteïnes G i funcions. AMPc i adeniltat ciclasa. GMPc i guanilil ciclasa. Fosfodiestereases. |
|
5. Inositol fosfat i altres lípids de membrana: Fosfolipases A, C i D. Inositol 1,4,5-trifosfat. Fosfatitidilcolina i àcid araquidònic. Altres molècules derivades de lípids que actuen com senyals. |
|
6. Calci: Proteïnes dependents de calci. Calmodulina. Concentració i magatzems intracel•lulars de calci. Mecanismes que mobilitzen calci |
|
7. Protein kinases i protein fosfatases: Serina/treonina kinases. Tirosina kinases. Mitogen-activated protein kinases. Fosfatases |
|
8. Receptors nuclears: Famílies de receptors nuclears. Reconeixement del DNA. Unió al lligant |
|
9. Mecanismes de senyalització concrets |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
52.5 |
87.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
24 |
39 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Introduccio assignatura |
Sessió Magistral |
Continguts teòrics de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació dels conceptes teòrics |
Presentacions / exposicions |
Presentació d'un receptor o una via de senyalització |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes i assessorament de la presentació oral |
descripción |
Departament de Bioquímica i Biotecnologia. Despatx 110
e-mail: mariacinta.blade@urv.cat
telèfon: 977 558216 |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència a pràctiques i informe de pràctiques |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral d'un receptor nuclear o una via de senyalització |
30 |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen de preguntes curtes i raonades dels continguts de les classes magistrals |
50 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
S'ha d'obtenir un mínim de 5 sobre de 10 en cadascuna de les proves per fer mitjana. La segona convocatòria consistirà en un examen final i es mantindrà les qualificacions del laboratori i la presentació. És requisit imprescindible per superar l'assignatura fer les pràctiques i la presentació oral. |
Bàsica |
John T Hancock, Cell Signalling, Ultima edició, Oxford
|
|
Complementària |
B.D. Gomperts et al., Signal transduction, , Elsevier Science
, Handbook of cell signalling, , http://www.sciencedirect.com/science/book/97801212
V. Laudet i H. Gronemeyer, The nuclear receptor Facts book, ,
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|