DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ BÀSICA Codi 13675203
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Impartició
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLADÉ SEGARRA, MARIA CINTA
Adreça electrònica mariacinta.blade@urv.cat
ruth.ferrer@urv.cat
trinitat.cambras@urv.cat
montserrat.mitjans@urv.cat
antoni.diez@urv.cat
mpilar.vinardell@urv.cat
mcarmen.pelegri@urv.cat
joan.simon@urv.cat
josefa.prat@urv.cat
raquel.martin@urv.cat
Professors/es
BLADÉ SEGARRA, MARIA CINTA
FERRER ROIG, RUTH
CAMBRAS RIU, TRINITAT
MITJANS ARNAL, MONTSERRAT
DÍEZ NOGUERA, ANTONI
VINARDELL MARTÍNEZ-HIDALGO, M. PILAR
PELEGRÍ GAVALDÀ, M. CARMEN
SIMÓN PALLISÉ, JOAN
PRAT AIXELÀ, JOSEFA
MARTÍN VENEGAS, RAQUEL
Web http://www.ub.edu/masteroficial/nutr_metab/index.php?option=com_content&task=view&id=9&Itemid=9
Descripció general i informació rellevant Assignatura impartida des de la UB. Pretén dotar els estudiants dels coneixements fonamentals del mètode científic, capacitar-los per a la seva aplicació en els treballs d'investigació i facilitar els criteris per a la divulgació científica dels resultats obtinguts.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els conceptes i processos metabòlics que intervenen en la gestió dels nutrients en l'organisme i la seva funció.
  AC3 Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC5 Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme.
  AC6 Reconèixer les bases moleculars de les interaccions dels nutrients amb el genoma.
  AC7 Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Especialitat "Recerca": Analitzar les últimes tendències en la investigació en nutrició.
  AR2 Especialitat "Recerca": Aplicar les metodologies d'investigació en nutrició.
  AR3 Especialitat "Recerca": Aplicar l'anàlisi de dades adequat als estudis nutricionals.
  AR4 Especialitat "Recerca": Saber establir hipòtesi de treball i objectius.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dotar als estudiants dels coneixements fonamentals del mètode científic, capacitar-los per a la seva aplicació als treballs d’investigació i facilitar-los els criteris per a la divulgació científica dels resultats AC1
AC3
AC5
AC6
AC7
AR1
AR2
AR3
AR4
BC2

Continguts
Tema Subtema
1. El mètode científic. Història i evolució del mètode científic. Plantejament d’un projecte de recerca, cerca d’antecedents, plantejament de la hipòtesi.
2. Criteris de qualitat. Certificació, acreditació i normalització. Bones pràctiques de laboratori (BPL). Principis que abarquen les BPL. Procediments estàndard d’operacions. Auditoria.
3. Experimentació animal. Origen històric. Legislació. Benestar animal. Procediments experimentals bàsics: administració de substàncies i vies, obtenció de mostres biològiques, mètodes d’anestèsia, analgèsia i eutanàsia. Classificació dels models animals. Tipus d’animals d’experimentació.
4. Alternatives a la utilització d’animals d’experimentació.
Concepte de les 3Rs: reemplaçament, reducció, refinament. Validació de mètodes alternatius. Legislació. Disseny experimental. Alternatives en educació.
5. Cerca bibliogràfica. Gestors bibliogràfics. Tipologies i característiques comunes. Bases de dades bibliogràfiques. Estratègia per a la cerca bibliogràfica. Gestió de la biblioteca personal. Indicadors bibliomètrics.
6. Anàlisi, tractament i representació de dades. PASW statistics (antic SPSS): una eina estadística.
7. Difusió de la recerca.

Redacció d’un informe o d’un article. Organització dels continguts. Redacció de les
referències.
8. Presentació dels resultats en públic.
Estructuració de la presentació. Disseny efectiu i ajust visuals. L’audiència, el discurs i el llenguatge no verbal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
16 38 54
Seminaris
3 0 3
Treballs
14 0 14
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Classes de teoria que es desenvolupen a l’aula, per impartir els coneixements teòrics de l’assignatura
Seminaris Seminaris que tenen com a objectiu la resolució i discussió de les diferents activitats proposades al llarg del curs i recolzar el treball tutelat de l’estudiant:
- Elaboració d’una cerca bibliográfica
- Elaboració d’un PNT
- Elaboració d’una anàlisi estadística
Treballs Treball tutelat de l’estudiant:
- Elaboració d’una cerca bibliográfica
- Elaboració d’un PNT
- Elaboració d’una anàlisi estadística
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Ruth Ferrer Roig rutferrer@ub.edu Departament de Fisiologia, Facultat de Farmàcia

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Els estudiants hauran d’elaborar una cerca bibliogràfica, un PNT i una anàlisi
estadística que el professor corresponent tutelarà i corregirà.
10% de la calificación final cada actividad
(total 30%).
Proves objectives de preguntes curtes L’avaluació de tots els continguts de teoria de l’assignatura es durà a terme a través d’una prova que te caràcter final i que inclou 60 preguntes test de tipus vertader-fals (pregunta ben contestada: 1 punt, mal contestada: -1 punt i no contestada: 0 punts). Algunes de les preguntes podran derivar de les activitats plantejades als estudiants durant el curs. 60%
Altres

Assistència a classe: L'estudiant ha d'assistir com a mínim al 80% de la totalitat de les activitats presencials.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent