Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Dominar els conceptes i processos metabòlics que intervenen en la gestió dels nutrients en l'organisme i la seva funció. |
|
AC2 |
Integrar el coneixement de les principals vies metabòliques i dels nutrients en situacions de salut i malaltia. |
|
AC3 |
Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans. |
|
AC4 |
Identificar perfectament la relació entre nutrients i patologies. |
|
AC5 |
Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme. |
|
AC7 |
Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional. |
|
Professionalitzador |
|
AP5 |
Especialitat "Aliments Saludables": Conèixer en profunditat la composició dels aliments i els perfils nutricionals saludables. |
|
AP6 |
Especialitat "Aliments Saludables": Comprendre les bases de legislació i seguretat alimentària. |
|
AP7 |
Especialitat "Aliments Saludables": Aprofundir en els efectes dels components bioactius dels aliments sobre la salut i en els seus mecanismes d'acció moleculars. |
|
AP8 |
Especialitat "Aliments Saludables": Saber dissenyar i formular nous aliments. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
|
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5 AC7 AP5 AP6 AP7 AP8
|
BC2
|
|
Comprendre les bases de l’anàlisi sensorial i la importància que té com a paràmetre de qualitat en aliments i begudes.
|
|
|
|
Analitzar els mecanismes que integren la fisiologia de la percepció, així com els factors que influeixen en la resposta sensorial i la cadena de percepció (els estímuls, els sentits, les sensacions i la percepció).
|
|
|
|
Estudiar les condicions normalitzades de les tècniques d’avaluació dels aliments per mitjà dels sentits i donar-los validesa científica per a la realització de les proves i per a l’entrenament del panel. |
|
|
|
Dissenyar i planificar un estudi sensorial complet adaptat a cada problema concret. L’alumnat, a final de curs, ha de ser capaç de desenvolupar al laboratori una metodologia d’anàlisi sensorial, tractar estadísticament les dades, elaborar un informe i interpretar-ne els resultats.
|
|
|
|
Conèixer les principals fonts de documentació i bases de dades que contenen informació relacionada amb els estudis sensorials i de percepció de les propietats organolèptiques dels aliments, i adquirir una aptitud crítica. |
|
|
|
Estimular el treball en equip, saber posar en comú les opinions sobre un producte en estudi i saber arribar a un acord sobre descriptors, escales, test, etc. amb la resta de membres del grup de treball de pràctiques. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. Qualitat organolèptica dels aliments. Introducció a l’anàlisi sensorial. Definicions i camps d’aplicació. Qualitat organolèptica dels aliments i relacions amb les mesures
instrumentals i sensorials
|
|
2. Neurofisiologia de la percepció. Mecanisme de la percepció, els sentits (la vista, l’olfacte, el gust, l’oïda i el tacte). Llindars sensorials, factors que influeixen en la cadena de percepció
|
|
3. Aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial. L’entorn, les proves, els panelistes i l’anàlisi estadística
|
3.1. Plantejament de les proves sensorials: objectius i característiques dels assajos. Direcció de les proves
3.2. Els jutges, la selecció i l’entrenament
3.3. L’entorn en l’anàlisi sensorial: la sala de tast, la mostra, la preparació i la presentació
3.4. Tipus de proves sensorials: afectives, discriminatòries i descriptives
3.5. Anàlisi estadística d’experiments sensorials |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
9 |
9 |
18 |
Seminaris |
|
15 |
9 |
24 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
5 |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
4 |
14 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
L’assignatura està estructurada en tres blocs temàtics teoricopràctics:
— Bloc 1: qualitat organolèptica dels aliments.
— Bloc 2: neurofisiologia de la percepció.
— Bloc 3: aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial.
Els blocs es desenvoluparan en classes presencials, distribuïdes en forma de classes magistrals, seminaris, tutories i activitats pràctiques al laboratori i a l’aula d’informàtica. L’activitat no presencial consistirà en la resolució d’un cas pràctic proposat pel professorat en el qual l’alumnat, distribuït en grups de treball reduïts, haurà de dissenyar i planificar una anàlisi sensorial completa. Aquesta activitat aprofundirà en el bloc 3 i desenvoluparà els objectius específics 4, 5 i 6 referents a la metodologia (tipus d’anàlisi sensorial, entrenament, estadística, informe, etc.) emprada en l’anàlisi sensorial, la cerca bibliogràfica i autoformació, i el treball en equip. |
Seminaris |
L’assignatura està estructurada en tres blocs temàtics teoricopràctics:
— Bloc 1: qualitat organolèptica dels aliments.
— Bloc 2: neurofisiologia de la percepció.
— Bloc 3: aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial.
Els blocs es desenvoluparan en classes presencials, distribuïdes en forma de classes magistrals, seminaris, tutories i activitats pràctiques al laboratori i a l’aula d’informàtica. L’activitat no presencial consistirà en la resolució d’un cas pràctic proposat pel professorat en el qual l’alumnat, distribuït en grups de treball reduïts, haurà de dissenyar i planificar una anàlisi sensorial completa. Aquesta activitat aprofundirà en el bloc 3 i desenvoluparà els objectius específics 4, 5 i 6 referents a la metodologia (tipus d’anàlisi sensorial, entrenament, estadística, informe, etc.) emprada en l’anàlisi sensorial, la cerca bibliogràfica i autoformació, i el treball en equip. |
Pràctiques a laboratoris |
L’assignatura està estructurada en tres blocs temàtics teoricopràctics:
— Bloc 1: qualitat organolèptica dels aliments.
— Bloc 2: neurofisiologia de la percepció.
— Bloc 3: aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial.
Els blocs es desenvoluparan en classes presencials, distribuïdes en forma de classes magistrals, seminaris, tutories i activitats pràctiques al laboratori i a l’aula d’informàtica. L’activitat no presencial consistirà en la resolució d’un cas pràctic proposat pel professorat en el qual l’alumnat, distribuït en grups de treball reduïts, haurà de dissenyar i planificar una anàlisi sensorial completa. Aquesta activitat aprofundirà en el bloc 3 i desenvoluparà els objectius específics 4, 5 i 6 referents a la metodologia (tipus d’anàlisi sensorial, entrenament, estadística, informe, etc.) emprada en l’anàlisi sensorial, la cerca bibliogràfica i autoformació, i el treball en equip. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
L’assignatura està estructurada en tres blocs temàtics teoricopràctics:
— Bloc 1: qualitat organolèptica dels aliments.
— Bloc 2: neurofisiologia de la percepció.
— Bloc 3: aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial.
Els blocs es desenvoluparan en classes presencials, distribuïdes en forma de classes magistrals, seminaris, tutories i activitats pràctiques al laboratori i a l’aula d’informàtica. L’activitat no presencial consistirà en la resolució d’un cas pràctic proposat pel professorat en el qual l’alumnat, distribuït en grups de treball reduïts, haurà de dissenyar i planificar una anàlisi sensorial completa. Aquesta activitat aprofundirà en el bloc 3 i desenvoluparà els objectius específics 4, 5 i 6 referents a la metodologia (tipus d’anàlisi sensorial, entrenament, estadística, informe, etc.) emprada en l’anàlisi sensorial, la cerca bibliogràfica i autoformació, i el treball en equip. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. |
|
Descripció |
Elvira López Tamames
e.lopez.tamames@ub.edu
Departament de Nutrició i Bromatologia, Facultat de Farmàcia
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves mixtes |
- Examen teòric autoavaluatiu consistent en tres preguntes curtes proposades per l’alumnat (50 % de la nota final).
- Resolució conjunta del cas pràctic (30 % de la nota final) i informe individual sobre aquest cas (20 % de la nota final).
Es farà control d’assistència com a mínim a un 70 % de les sessions.
Les 3 activitats és consideren evidències necessàries per superar l’assignatura. Per optar a la reavaluació cal una nota mínima global de 4. |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació única Per acollir-se a l'avaluació única és obligatòria la resolució conjunta del cas pràctic i una prova escrita de coneixements que consistirà en respondre 4-6 preguntes curtes. La data de la prova serà l'acordada per la Comissió de coordinació del màster. Qui vulgui acollir-se al sistema d'avaluació única haurà de comunicar-ho al professorat i signar un document de compromís com a màxim una setmana desprès de l'inici de classes. Si l'alumne no supera l'avaluació única podrà optar a la reavaluació. |
Bàsica |
Anzaldúa-Morales A., La evaluación sensorial de los alimentos en la teoría y la práctica, Zaragoza: Acribia, 1994
Fortin J, Desplancke C., Guía de selección y entrenamiento de un panel de catadores, Zaragoza: Acribia, DL 2001
Ibáñez Moya FC, Barcina Angulo Y. (eds.), Análisis Sensorial de Alimentos: métodos y Aplicaciones, Barcelona: Springer, cop. 2001
Meilgaard M, Civille GV, Carr BT, editors, Sensory evaluation techniques, 2a ed. Boca Ratón: CRC Press, 1991
, Foodnet Base, CRC Ed.,
|
Meilgaard M, Civille GV, Carr BT, editors. Sensory evaluation techniques. 2a ed. Boca Ratón: CRC Press; 1991 |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
L’alumnat ha de tenir coneixements previs en els camps següents:
— Anàlisi d’aliments.
— Eines bàsiques d’anàlisi estadística.
— Composició, estabilitat i característiques dels aliments.
— Fisiologia bàsica
Assistència mínima al 70 % de les classes presencials. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|