DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANÀLISI SENSORIAL DELS ALIMENTS Codi 13675241
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLADÉ SEGARRA, MARIA CINTA
Adreça electrònica mariacinta.blade@urv.cat
montserrat.riu@urv.cat
mariaelvira.lopez@urv.cat
Professors/es
BLADÉ SEGARRA, MARIA CINTA
RIU AUMATELL, MONTSERRAT
LÓPEZ TAMAMES, MARIA ELVIRA
Web http://www.ub.edu/masteroficial/nutr_metab/index.php?option=com_content&task=view&id=9&Itemid=9
Descripció general i informació rellevant Assignatura impartida des de la UB. Introduir a l’alumne/a les tècniques d’avaluació dels aliments per mitjà dels sentits i donar a aquestes validesa científica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els conceptes i processos metabòlics que intervenen en la gestió dels nutrients en l'organisme i la seva funció.
  AC2 Integrar el coneixement de les principals vies metabòliques i dels nutrients en situacions de salut i malaltia.
  AC3 Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC4 Identificar perfectament la relació entre nutrients i patologies.
  AC5 Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme.
  AC7 Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  AP5 Especialitat "Aliments Saludables": Conèixer en profunditat la composició dels aliments i els perfils nutricionals saludables.
  AP6 Especialitat "Aliments Saludables": Comprendre les bases de legislació i seguretat alimentària.
  AP7 Especialitat "Aliments Saludables": Aprofundir en els efectes dels components bioactius dels aliments sobre la salut i en els seus mecanismes d'acció moleculars.
  AP8 Especialitat "Aliments Saludables": Saber dissenyar i formular nous aliments.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AP5
AP6
AP7
AP8
BC2
Comprendre les bases de l’anàlisi sensorial i la importància que té com a paràmetre de qualitat en aliments i begudes.
Analitzar els mecanismes que integren la fisiologia de la percepció, així com els factors que influeixen en la resposta sensorial i la cadena de percepció (els estímuls, els sentits, les sensacions i la percepció).
Estudiar les condicions normalitzades de les tècniques d’avaluació dels aliments per mitjà dels sentits i donar-los validesa científica per a la realització de les proves i per a l’entrenament del panel.
Dissenyar i planificar un estudi sensorial complet adaptat a cada problema concret. L’alumnat, a final de curs, ha de ser capaç de desenvolupar al laboratori una metodologia d’anàlisi sensorial, tractar estadísticament les dades, elaborar un informe i interpretar-ne els resultats.
Conèixer les principals fonts de documentació i bases de dades que contenen informació relacionada amb els estudis sensorials i de percepció de les propietats organolèptiques dels aliments, i adquirir una aptitud crítica.
Estimular el treball en equip, saber posar en comú les opinions sobre un producte en estudi i saber arribar a un acord sobre descriptors, escales, test, etc. amb la resta de membres del grup de treball de pràctiques.

Continguts
Tema Subtema
1. Qualitat organolèptica dels aliments. Introducció a l’anàlisi sensorial. Definicions i camps d’aplicació. Qualitat organolèptica dels aliments i relacions amb les mesures
instrumentals i sensorials
2. Neurofisiologia de la percepció. Mecanisme de la percepció, els sentits (la vista, l’olfacte, el gust, l’oïda i el tacte). Llindars sensorials, factors que influeixen en la cadena de percepció
3. Aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial. L’entorn, les proves, els panelistes i l’anàlisi estadística
3.1. Plantejament de les proves sensorials: objectius i característiques dels assajos. Direcció de les proves
3.2. Els jutges, la selecció i l’entrenament
3.3. L’entorn en l’anàlisi sensorial: la sala de tast, la mostra, la preparació i la presentació
3.4. Tipus de proves sensorials: afectives, discriminatòries i descriptives
3.5. Anàlisi estadística d’experiments sensorials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 9 18
Seminaris
15 9 24
Pràctiques a laboratoris
10 5 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 4 14
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral L’assignatura està estructurada en tres blocs temàtics teoricopràctics:
— Bloc 1: qualitat organolèptica dels aliments.
— Bloc 2: neurofisiologia de la percepció.
— Bloc 3: aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial.
Els blocs es desenvoluparan en classes presencials, distribuïdes en forma de classes magistrals, seminaris, tutories i activitats pràctiques al laboratori i a l’aula d’informàtica. L’activitat no presencial consistirà en la resolució d’un cas pràctic proposat pel professorat en el qual l’alumnat, distribuït en grups de treball reduïts, haurà de dissenyar i planificar una anàlisi sensorial completa. Aquesta activitat aprofundirà en el bloc 3 i desenvoluparà els objectius específics 4, 5 i 6 referents a la metodologia (tipus d’anàlisi sensorial, entrenament, estadística, informe, etc.) emprada en l’anàlisi sensorial, la cerca bibliogràfica i autoformació, i el treball en equip.
Seminaris L’assignatura està estructurada en tres blocs temàtics teoricopràctics:
— Bloc 1: qualitat organolèptica dels aliments.
— Bloc 2: neurofisiologia de la percepció.
— Bloc 3: aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial.
Els blocs es desenvoluparan en classes presencials, distribuïdes en forma de classes magistrals, seminaris, tutories i activitats pràctiques al laboratori i a l’aula d’informàtica. L’activitat no presencial consistirà en la resolució d’un cas pràctic proposat pel professorat en el qual l’alumnat, distribuït en grups de treball reduïts, haurà de dissenyar i planificar una anàlisi sensorial completa. Aquesta activitat aprofundirà en el bloc 3 i desenvoluparà els objectius específics 4, 5 i 6 referents a la metodologia (tipus d’anàlisi sensorial, entrenament, estadística, informe, etc.) emprada en l’anàlisi sensorial, la cerca bibliogràfica i autoformació, i el treball en equip.
Pràctiques a laboratoris L’assignatura està estructurada en tres blocs temàtics teoricopràctics:
— Bloc 1: qualitat organolèptica dels aliments.
— Bloc 2: neurofisiologia de la percepció.
— Bloc 3: aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial.
Els blocs es desenvoluparan en classes presencials, distribuïdes en forma de classes magistrals, seminaris, tutories i activitats pràctiques al laboratori i a l’aula d’informàtica. L’activitat no presencial consistirà en la resolució d’un cas pràctic proposat pel professorat en el qual l’alumnat, distribuït en grups de treball reduïts, haurà de dissenyar i planificar una anàlisi sensorial completa. Aquesta activitat aprofundirà en el bloc 3 i desenvoluparà els objectius específics 4, 5 i 6 referents a la metodologia (tipus d’anàlisi sensorial, entrenament, estadística, informe, etc.) emprada en l’anàlisi sensorial, la cerca bibliogràfica i autoformació, i el treball en equip.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques L’assignatura està estructurada en tres blocs temàtics teoricopràctics:
— Bloc 1: qualitat organolèptica dels aliments.
— Bloc 2: neurofisiologia de la percepció.
— Bloc 3: aspectes metodològics de l’anàlisi sensorial.
Els blocs es desenvoluparan en classes presencials, distribuïdes en forma de classes magistrals, seminaris, tutories i activitats pràctiques al laboratori i a l’aula d’informàtica. L’activitat no presencial consistirà en la resolució d’un cas pràctic proposat pel professorat en el qual l’alumnat, distribuït en grups de treball reduïts, haurà de dissenyar i planificar una anàlisi sensorial completa. Aquesta activitat aprofundirà en el bloc 3 i desenvoluparà els objectius específics 4, 5 i 6 referents a la metodologia (tipus d’anàlisi sensorial, entrenament, estadística, informe, etc.) emprada en l’anàlisi sensorial, la cerca bibliogràfica i autoformació, i el treball en equip.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Elvira López Tamames e.lopez.tamames@ub.edu Departament de Nutrició i Bromatologia, Facultat de Farmàcia

Avaluació
  Descripció Pes
Proves mixtes - Examen teòric autoavaluatiu consistent en tres preguntes curtes proposades per l’alumnat (50 % de la nota final).
- Resolució conjunta del cas pràctic (30 % de la nota final) i informe individual sobre aquest cas (20 % de la nota final).
Es farà control d’assistència com a mínim a un 70 % de les sessions.
Les 3 activitats és consideren evidències necessàries per superar l’assignatura. Per optar a la reavaluació cal una nota mínima global de 4.
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació única

Per acollir-se a l'avaluació única és obligatòria la resolució conjunta del cas pràctic i una prova escrita de coneixements que consistirà en respondre 4-6 preguntes curtes. La data de la prova serà l'acordada per la Comissió de coordinació del màster.

Qui vulgui acollir-se al sistema d'avaluació única haurà de comunicar-ho al professorat i signar un document de compromís com a màxim una setmana desprès de l'inici de classes.

Si l'alumne no supera l'avaluació única podrà optar a la reavaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Anzaldúa-Morales A., La evaluación sensorial de los alimentos en la teoría y la práctica, Zaragoza: Acribia, 1994
Fortin J, Desplancke C., Guía de selección y entrenamiento de un panel de catadores, Zaragoza: Acribia, DL 2001
Ibáñez Moya FC, Barcina Angulo Y. (eds.), Análisis Sensorial de Alimentos: métodos y Aplicaciones, Barcelona: Springer, cop. 2001
Meilgaard M, Civille GV, Carr BT, editors, Sensory evaluation techniques, 2a ed. Boca Ratón: CRC Press, 1991
, Foodnet Base, CRC Ed.,

Meilgaard M, Civille GV, Carr BT, editors. Sensory evaluation techniques. 2a ed. Boca Ratón:

CRC Press; 1991

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
L’alumnat ha de tenir coneixements previs en els camps següents: — Anàlisi d’aliments. — Eines bàsiques d’anàlisi estadística. — Composició, estabilitat i característiques dels aliments. — Fisiologia bàsica Assistència mínima al 70 % de les classes presencials.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent