DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANATOMIA DEL TÒRAX I DE L'ABDOMEN Codi 14204105
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Segon Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
TORRENTE PARRA, MIGUEL
Adreça electrònica tomasluis.sempere@urv.cat
eneko.barberia@urv.cat
miguel.torrente@urv.cat
josemanuel.castellote@urv.cat
pedro.cobos@urv.cat
diasol.villa@urv.cat
Professors/es
SEMPERE DURÀ, TOMÁS LUIS
BARBERIA MARCALAIN, ENEKO
TORRENTE PARRA, MIGUEL
CASTELLOTE CAIXAL, JOSÉ MANUEL
COBOS CARBÓ, PEDRO
VILLA VIÑAS, DIASOL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de tots els elements que constitueixen els sistemes cardiocirculatori, repiratori, aparell digestiu i sistema urogenital, en esta de salut.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A41 Els coneixements bàsics
 A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
 A43 El cicle de la vida
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B10 Aspectes ètics
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B28 Aprenentatge autònom
 B31 Motivació
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A41 Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B31 Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TÒRAX I ABDOMEN:
SISTEMA CARDIOCIRCULATORI I RESPIRATORI
Desenvolupament embrionari de cor i grans vasos. Malformacions
Cor adult. Morfologia i relacions.
Estructura. Esquelet fibrós. Aparell de conducció. Cavitats cardíaques. Vàlvules cardíaques.
Artèries i venes coronàries.
Pulmons: cissures, lòbuls. Hílium pulmonar. Arbre bronquial.
Pleures. Mediastí. Tim
Grans vasos: Aorta, pulmonar, cavas.
Pericardi.
Crossa aòrtica. Tronc arterial braquiocefàlic. Caròtida comuna esquerra. Subclàvia esquerra. Aorta toràcica. Aorta abdominal. Vasos ilíacs..
Vena cava superior. Sistema àziga
Vena cava inferior. Sistema limfàtic. Gran vena limfàtica. Conducte toràcic.
TÒRAX I ABDOMEN:
APARELL DIGESTIU I SISTEMA UROGENITAL
APARELL DIGESTIU I GLÀNDULES ANEXES
Desenvolupament embrionari de l'aparell digestiu. Malformacions.
Cavitat bucal: parets i contingut. Glàndules submaxil·lar i sublingual.
Glàndula paròtide.
Glàndula tiroide. Faringe. Esòfag.
Estómac. Estructures que contribueixen al mecanisme antireflux.
Duodè i pàncrees: morfologia, situació i relacions. Melsa.
Fetge: morfologia i relacions.
Vies biliars. Jejú. Ili.
Cec. Còlon.
Topografia abdominal. Compartiment supramesocòlic.
Perineu masculí i femení.
Recte. Estructures que contribueixen a la continència anal.
Topografia del compartiment inframesocòlic. Topografia pelviana. Peritoneu i fons de sac peritoneals.
Vascularització de les vísceres supramesocòliques. Tronc celíac. Vena porta.
Vascularització de les vísceres inframesocòliques. Vasos mesentèrics i hemorroïdals
SISTEMA UROGENITAL
Desenvolupament embrionari del sistema urogenital .
Ronyons: conformació externa. Relacions. Glàndules suprarenals. Vascularització.
Conformació interna. Circulació intrarenal.
Si renal. Pelvis renal. Urèters
Bufeta urinària. Uretra femenina.
Pròstata. Cel·la prostàtica.
Òrgans genitals externs en l'home. Uretra masculina
Perineu masculí i femení
Òrgans genitals en la dona. Ovaris i trompes.
Úter: conformació externa i relacions. Replecs peritoneals de la pelvis femenina.
Úter: estructura. Vascularització i limfàtics.
Vagina. Genitals externs en la dona.
Perineu masculí i femení.
Topografia pelviana masculina i femenina. Vasos hipogàstrics.
Glàndula mamària: constitució, relacions i vascularització. Limfàtics




Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A41
A42
A43
36 72 108
Seminaris
A41
A42
A43
18 13.5 31.5
Pràctiques a laboratoris
A41
A42
A43
18 9 27
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del contingut de l'assignatura i de la seva programació
Sessió Magistral Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics de l'assignatura, assenyalant els conceptes més importants sobre els que s'ha de fonamentar l'estudi l'aprenentatge de l'alumne
Seminaris Estudi en profunditat de alguns dels temes del programa; treball interactiu professor alumne per introduir nous conceptes i ampliar coneixements.
Seminaris d'Anatomia radiològica.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques de dissecció i preparació d'organs.
Atenció personalitzada Resol·lució de dubtes dels continguts relacioneats amb les classes teòriques i/o pràctiques

Atenció personalitzada
Descripció
Presencials: hores convingudes per correu electrònic Virtuals: pedro.cobos@urv.cat miguel.torrente@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A41
A42
A43
Prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes. Cadascuna de les preguntes ha de poder ser avaluada amb una puntiació de 5/10 70%
Seminaris
A41
A42
A43
1) Els temes tractats en els seminaris s'avaluaràn conjuntament en la prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes.

2) Els seminaris en el que s'analitza l'anatomia des de les tècniques de diagnostic per la imatge, s'avaluaràn en un exàmen pràctic
15%
Pràctiques a laboratoris
A41
A42
A43
Es realitzaràn a la sala de dissecció i consistiran en:
1) Observació de peces aïllades i preparacions en cadaver que reforcin els continguts que s'imparteixen en les classes magistrals.
2) Comprendre i aprendre de part dels continguts de l'assignatura pels quals aquesta metodologia es especialment adient
La valoració dels coneixements assolits es farà en un exàmen pràctic.
15%
Altres   %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota final de l'assignatura:

  • 70% de la prova escrita
  • 30% de la prova pràctica

La qualificació obtinguda en l'exàmen pràctic, és guardarà durant el mateix curs acadèmic i el següent.
Si durant aquest període, l'alumne no ha assolit els continguts teòrics s'haurà de tornar a presentar del pràctic.

La qualificació obtinguda en l'exàmen pràctic, és guardarà durant el mateix curs acadèmic i el següent.

Si durant aquest període, l'alumne no ha assolit els continguts teòrics s'haurà de tornar a presentar del pràctic

Totes les proves d'avaluació que es realitzin tindran les mateixes característiques i constaran de dues parts :

  • Un examen pràctic, que serà imprescindible tenir superat per poder accedir al teòric que correspondrà al 30% de la nota total
  • Un examen teòric, que correspondrà al 70% .

Per considerar aprovat el conjunt d'una prova, s'ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 5/10 en cadascuna d'elles.

1ª convocatòria: inclourà tota la matèria no avaluada al llarg del curs, així com les parts no aprovades.

2ª convocatòria: inclourà tota la matèria no aprovada en la primera. S'ha de tenir present que per considerar aprovada l'assignatura cadascuna de les pars pendents, s'ha de superar en una nota mínima de 5/10

Pel que fa a les proves pràctiques:

  • L'assistència a les pràctiques és OBLIGATÒRIA, i no s'acceptarà més que una falta sense justificar, per poder presentar-se a l'examen corresponent.
  • Si estan aprovades en la seva totalitat en la primera convocatòria, la qualificació corresponent es guardarà fins el curs següent.En cas contrari s'hauran de repetir i per tant estran subjectes a la normativa assenyalada en el punt anterior
Seran d'obligat compliment per part dels estudiants els artcles:21 NAM Grau i 20 NAM Màster, pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves tan escrites com orals

Fonts d'informació

Bàsica

DRAKE RL, VOLGL W, MITCHELL AWM. Gray Anatomía para estudiantes. Madrid: Elsevier España S.A.; 2005.

KÖPF-MAIER, P.; WOLF-HEIDEGGER'S. Atlas de anatomía, I. Aparato Locomotor, II. Vísceras. Madrid: Marbán Libros, SL, 2000.

NETTER FH. Atlas de Anatomía Humana . 4ª ed. Barcelona: Masson; 2007.

PUTZ R, PABST R. SOBOTTA Atlas de anatomía humana (2 volums). 22a ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2006.

ROUVIERE, H.; DELMAS, H. Anatomía humana descriptiva, topográfica y funcional (3 toms). 11a ed. Barcelona: Masson, 2006.

SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. Prometheus texto y atlas de Anatomia. Tomo 2. Cuello y órganos internos. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2006.

SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. Prometheus texto y atlas de Anatomia: Tomo 3. Cabeza y Neuroanatomia. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2006.

WILLIAMS, P. L.; WARWICK, R. Anatomía de Gray (2 toms). 38a ed. Madrid: Elsevier, 1998.

ROHEN JW, Yokochi C, Lütjen-Drecoll E. Atlas de anatomía humana. Estudio fotográfico del cuerpo humano. 5ª ed. Madrid: Elsevier Science; 2003.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per accedir a la sala de dissecció els alumnes HAURAN DE COMPLIR RIGOROSAMENT EL PLA D'ACOLLIDA DELS ALUMNES QUE INCLOU EL MANUAL DE BIOSEGURETAT I BONES PRÀCTIQUES I QUE TROBARAN A LA PÀGINA DE L'ASSIGNATURA DEL MOODLE.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent