Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A12 |
Radiologia |
| A14 |
Sistema musculosquelètic |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A21 |
Principis generals |
| A30 |
Nutrició |
| A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
| A41 |
Els coneixements bàsics |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
| A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B16 |
Raonament clínic |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Fer una exploració de penis i testicles
Valorar el llenguatge
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Valorar el desenvolupament psicomotor de nen
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar els malucs del nadó
Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi
Reconèixer fractures i luxacions
Fer una exploració otoscòpica
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
| | A14 |
Fer una antropometria
Explorar els malucs del nen
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
| | A30 |
Indicar una dieta adequada
Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat
Valorar els estats de malnutrició
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
Indicar i fer el seguiment en la nutrició pediàtrica
| | A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
| | A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
| | A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Programa teoric |
1. Anamnesi i exploració física en pediatria.
2. Valoració i exploració del nounat
3. Alteracions genètiques
4. Factors de creixement prenatals. Períodes del creixement.
5. Canvis en la antropometria durant el creixement.
6. Maduració del tub digestiu.
7. Alimentació durant el primer any de vida.
8. Ontogènia del sistema immune.
9. Ontogènia del SNC.
10. Desenvolupament psicomotor els primers anys de vida.
11. Desenvolupament anatòmic i funcional del sistema cardiovascular.
12. Desenvolupament de la funció renal.
13. Procés de diferenciació sexual.
14.Desenvolupament anatòmic i funcional de l’aparell respiratori.
15. Prematuritat, problemes maduratius
|
Seminaris |
Casos clinics:
- Retràs de creixement: valoració de corbes i senyals d’alarma.
- Alimentació en situacions especials: obesitat.
- El nounat prematur compendi de problemes maduratius
|
Practiques |
Pràctiques en ABS: 4 hores al dia durant una setmana (20 hores totals).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Seminaris |
|
6 |
12 |
18 |
Pràctiques clíniques |
|
20 |
0 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
A1 | A2 | A3 | A14 | A21 | A30 | A41 | A42 | A43 | A45 | A46 | B16 | |
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera hora de classe presencial es farà una presentació de l'assignatura, objectius, avaluació,etc.
També es distribuiran els grups de pràctiques als CAPS. |
Sessió Magistral |
Clases teòriques presencials. |
Seminaris |
Es distrinuiran uns casos clínics estructurats que s'hauran de treballar en grup de forma prèvia a la sessió presencial. En aquesta sessió presencial s'exposaran les resultats obtinguts i es resoldran els dubtes generats. |
Pràctiques clíniques |
L'alumne assistirà a la consulta de pediatria d'una Àrea Bàsica de Salut. |
Atenció personalitzada |
Previa cita es podrà contactar amb el professor per aclarir dubtes. |
Descripció |
Per a la resolució de qualsevol dubte l'alumne podrà concretar una data de reunió amb el professor mitjançant un correu electrònic.
Pràcticum: Les pràctiques es duran a terme sota la supervisió d'un pediatre
Proves objectives de preguntes curtes o test: Hi haurà una revisió personalitzada de la correcció dels exàmens
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Examen amb preguntes tipus test i/o preguntes curtes |
60% de la nota final |
Seminaris |
|
Es fan tres seminaris obligatoris. El dia de la sessió presencial es presentarà el cas clínic que prèviament s’haurà de treballar en grup. Desprès de les presentacions es discuteix/en el cas/os entre tots els participants.
|
30% de la nota final |
Pràctiques clíniques |
|
S'avaluarà l’assistència i aprofitament de les pràctiques mitjançant informe del pediatre tutor.
|
10% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es imprescindible aprovar l'examen per a que es faci la mitja amb les altres parts avaluables de l'assignatura. L'assistència a les sessions magistrals és obligada. Es controlarà de forma aleatòria l'assistència i aquells alumnes que acumulin dues faltes tindran una penalització del 10% de la nota global |
Bàsica |
Nelson, Pediatria Esencial, Eds.: Behrman, Kliegman, Jenson, Marcdante. Edición 6ª, Elsevier Saunders., 2011
Lissauer T, Clayden G, Texto Ilustrado de Pediatría, 3ª ed. Elsevier, 2009
Gluckman, Heymann, Pediatrics & Perinatology. The scientific basis, 2ª ed. London: Arnold Publishers, 1996., 1996
Valls, Morcillo, Salcedo, Algoritmos Diagnóstico Terapéuticos en el Recién Nacido de Muy Bajo Peso, 1ªed. serono, 2000
M. Cruz, Manual de Pediatria, Eds.: Cruz, Brines, Carrascosa, Crespo, Jimenez, Molina. Edición 3ª. Ed. Ergon, 2013
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA/14204113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14204001 | ANATOMIA GENERAL I DE L'APARELL LOCOMOTOR/14204003 | BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14204002 | FISIOLOGIA HUMANA/14204004 |
|
|
Altres comentaris |
El temari d'aquesta assisgnatura es continuarà a l'assignatura de Pediatria |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|