Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori. |
| A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A28 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament. |
| A29 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Determinar la influència de les intervencions de Fisioteràpia a la fisiopatologia i en la biomecànica
| | A14 |
Conèixer de les tècniques especifiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l’evidència científica
Conèixer les tècniques, mètodes i la seva aplicació per assolir els objectius terapèutics proposats
| | A25 |
Conèixer de les tècniques especifiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l’evidència científica
Conèixer les tècniques, mètodes i la seva aplicació per assolir els objectius terapèutics proposats
| | A28 |
Conèixer les tècniques, mètodes i la seva aplicació per assolir els objectius terapèutics proposats
Realitzar correctament les tècniques estudiades
| | A29 |
Conèixer les tècniques, mètodes i la seva aplicació per assolir els objectius terapèutics proposats
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1.- Introducció |
Els avenços científics i tecnològics han demostrat el perquè d’una sèrie d’actes manuals resulten repetitivament diagnòstics i terapèutics, juntament amb l’increment actual de l’interès pel coneixement, estudi i desenvolupament de les tècniques manuals.
Repassarem tota una bateria de proves manuals, que sota una base comuna, bàsicament recolzat en coneixements d’embriologia i neurologia, ens conduiran a tractar una sèrie de disfuncions, presents a l’organisme.
Des de una perspectiva purament manual ens interessa conèixer a fons el procés que orientarà l’acte terapèutic.
L’acte terapèutic, en forma de massatge, sota la base de la informació de Head i Mackenzie sobre els dermatomes, i la relació nerviosa entre les diferents àrees del teixit connectiu, no només actua a una localització determinada pel teixit, sinó que influeix a altres àrees.
El massatge té una aplicació molt diversa, i és per aquest motiu que cada terapeuta al conèixer les tècniques reflexes de diagnòstic i tractament pot desenvolupar tot el potencial que ofereix.
|
TEMA 2.- Recordatori de fisiologia |
Objectius:
1. Recordar l’origen embrionari i la distribució metamèrica en l’adult dels diferents òrgans i teixits
2. Recordar la distribució dels nervis raquidis i la seva relació amb les zones metamèriques
3. Recordar las bases fisiològiques de les respostes reflexes
4. Comprendre com davant d’un estímul pot haver-hi respostes conjuntes somàtiques i vegetatives
5. Recordar les diferents funcions del Sistema Nerviós Vegetatiu
6. Comprendre com actuen el sistema vegetatiu simpàtic i parasimpàtic sobre els diferents òrgans.
Continguts:
• Record anatòmic: Origen embriològic i emigració de diferents òrgans i teixits. Formació de metàmeres. Nervis raquidis, distribució sensitiva i motora
• Reflexes: Arc reflex. Respostes reflexes vegetatives i somàtiques
• Sistema nerviós vegetatiu : Centres en Sistema Nerviós Central; Hipotàlem, Tronc d’encèfal i medul•la espinal. Inervació perifèrica del simpàtic i parasimpàtic
|
PRÀCTICA 1.- Topografia dels organs interns. |
Objectius:
1. Conèixer el mapa de localització visceral, signes reflexes i àlgics dels òrgans interns a nivell de tòrax i abdomen seguint les zones dels derrotades anteriors i posteriors.
Continguts:
Esòfag, Aorta, Pulmons i pleures, estómac, duodè, fetge i Vesícula biliar, pàncreas, melsa, jejúnum, íleum, apèndix, cec i colon ascendent, transvers, descendent i sigmoide, recte, ronyons i urèters, úter, ovaris, bufeta... així com altres detalls anatòmics importants (vàlvules de l’aparell digestiu).
|
PRÀCTICA 2.- Zones de Head i Mackenzie |
Objectius
Obtenir informació de la simptomatologia relatada pel pacient i per la exploració manual buscant la zona de dermalgia a tòrax i abdomen corresponent. S’ha de completar l’exploració amb la palpació manual de la columna vertebral i anotar els resultats.
Continguts:
Exposarem aquestes zones a la paret toràcica i abdominal, i la seva representació en correspondència vertebral.
|
PRÀCTICA 3.- Dermàlgies reflexes toracoabdominals de Jarricot |
Objectius:
1. Conèixer les zones que va descriure Jarricot per tal de diferenciar si un dolor prové de l’aparell locomotor o visceral.
Continguts:
Descriurem la localització aproximada i la zona del dermatoma corresponent. Punts toràcics anteriors, toracoabdominals anteriors, del sistema excretor i sexual. Punts posteriors
|
TEMA 3.- Grups vertebrals i la seva relació visceral |
Objectius:
1. La utilitat orientativa dels grups adaptatius vertebrals, responsables de les alteracions orgàniques i la seva funció. Això permetrà si l’exploració coincideix escollir el tipus de tractament a utilitzar i l’adopció de la teràpia reflexa amb l’estructura corresponent.
Continguts:
Localitzacions puntuals vèrtebra a vèrtebra i la seva relació visceral corresponent. La disfunció en les estructures vertebrals pot provocar una disfunció secundària o un trastorn visceral o a l’inrevés.
|
TEMA 4.- Massatge reflexe del teixit conjuntiu |
Objectius:
1. Conèixer les bases del mètode
2. Conèixer i aplicar correctament traçats de la construcció de base
3. Conèixer els signes que hem d’observar
4. Conèixer els punts de màxima
5. Conèixer les zones
Continguts:
Descripció de les bases generals del mètode
Descripció del traçats inicials
|
PRÀCTICA 4.- Bindegewebsmassage. Construcció de base |
Objectius:
Conèixer i aplicar correctament els traçats de construcció de base en decúbit supí
Continguts:
Pràctica entre alumnes de la “construcció de base”
Pràctica de ganxos, ventalls, traçat subcostal i derivatius
Palpació. Signes externs. Punts de màxima. Zona.
|
PRÀCTICA 5.- Bindegewebsmassage. Extremitat superior |
Objectius:
1. Conèixer i aplicar correctament els traçats d’espatlla
2 Conèixer i aplicar correctament el tractament per diversos trastorns
Continguts:
Pràctica entre alumnes de la “construcció de base”
Pràctica de reconeixement.
Traçats d’escàpula
Traçats de clavícula
Traçats a braç i ma
Traçats per periartritis
Traçats per epicondilitis
Traçats per tendinitis
|
PRÀCTICA 6.- Bindegewebsmassage. Extremitat inferior |
Objectius:
1. Conèixer i aplicar correctament el tractament per diversos trastorns
2. Conèixer i aplicar correctament els traçats de membre inferior
3. Conèixer i aplicar correctament els traçats de cama i peu
4. Conèixer i aplicar correctament els traçats de genoll
Continguts:
Palpació. Signes externs. Punts de màxima. Zona.
Pràctica de reconeixement.
Traçats per lumbàlgia
Traçats per trastorns ginecològics, respiratoris I circulatoris
|
TEMA 5.- Relacions entre músculs i vísceres. |
Objectius
Conèixer la relació existent entre la musculatura i les vísceres, i valorar les disfuncions musculars en forma de debilitat que provoquen les alteracions viscerals.
Continguts:
Exploració de la musculatura relacionada amb les vísceres principals i la seva relació
|
TEMA 6.- Correspondència entre el gangli ortosimpàtic paravertebral amb un vèrtebra àpex i la víscera |
Objectius:
1. Relacionat amb el tema anterior, però amb més profunditat de l’examen neurològic entre vísceres abdominals i el gangli ortosimpàtic paravertebral.
Contingut:
Es descriurà la relació existent entre les vísceres abdominals, el gangli ortosimpàtic paravertebral i la vèrtebra àpex en relació a la situació del gangli.
|
PRÀCTICA 7.- Relacions viscero - vertebrals: la visió quiropràctica i la visió osteopàtica |
Objectius:
Sense interès de discutir sobre les diferències entre les dues visions de les alteracions, conèixer les coincidències i diferències entre totes dues opcions terapèutiques.
Continguts:
Els mapes de correspondències vertebra-víscera proposats per les dues propostes.
|
PRÀCTICA 8.- Relació del teixit conectiu amb les víscers |
Objectius:
Localització de les zones de detritus cel•lular que s’emmagatzemen al teixit connectiu segons el concepte de Reckeweg.
Continguts:
Palpació de la textura i resistència de la pell, on es troben les gelosi corresponents. Localització i teràpia mitjançant ventoses.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
6 |
18 |
24 |
Pràctiques a laboratoris |
|
16 |
30 |
46 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S’explicarà el programa de l'assignatura i com es desenvoluparan les pràctiques, així com la forma de l'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació teòrica per part del professor del tema pertinent.
S’utilitzaran mitjans audiovisuals: Power Point, vídeos, altres. |
Pràctiques a laboratoris |
Es faran a l’aula practica, el professor farà una introducció de la tècnica que s’estudia, i els alumnes repartits en grups de dos la posaran en practica, sen supervisats en tot moment per el professor.
L’assistència a les pràctiques serà obligatòria, havent d’estar justificades las absències. |
Atenció personalitzada |
Es farà un seguiment individualitzat de l’alumne mitjançant tutories. |
Descripció |
L’alumne podrà disposarà de tutories a hores concertades amb el professor de l’assignatura. Durant les practiques a l’aula d’habilitats l’alumne estarà constantment supervisat per el professor que imparteix aquella activitat. La resolució de problemes anirà totalment lligada amb una interrelació amb el professor, sigui via correu, moodle, o directa fins a la presentació dels treballs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Resolució de diferents qüestionaris mitjançant el moodle |
50% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Presentació escrita d'un cas clínic, dels que previament s'han plantejat. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
D. Lassrson, Sistema nervioso y sentidos especiales, Harcourt MCMXCVIII,
M.P. Casar, Manual de masaje terapeutico, Mc Graw-Hill, Madrid 1999
M. Kohlrausch, Masaje muscular de las zonas reflejas, Toray-Masson, Barcelona 1968
Robert Perronneaud-Ferre, Tecniques reflexes en osteopathie, Editions de Verlaque, France 1999
Guyton, Anatomia i fisiologia del sitema nevioso, Panamericana, Madrid 1994
R. Haarer, Manual de tècnicas de Fisioteràpia, Paidotribo,
, enciclopedia Medici Quirurgica, (2) 26-130-A10,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RAONAMENT CLÍNIC I TÈCNIQUES AVANÇADES DE FISIOTERÀPIA/14214214 | MANEIG DEL DOLOR/14214211 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | FISIOTERÀPIA INTEGRADA II/14214113 | FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES II/14214109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|