Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A16 |
Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A29 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Realitzar l’anamnesi completa del pacient
Formular una o varies hipòtesis clíniques i raonar-les
Escollir les tècniques d’avaluació que permetin contrastar la hipòtesi clínica
Escollir i raonar les tècniques de tractament fisioterapèutic que s’aplicaran en base a les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat pel pacient
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
Dissenyar el pla de tractament a curt, mig i llarg termini
Col•locar correctament al pacient i realitzar les tècniques amb la correcta higiene postural
| | A16 |
Formular una o varies hipòtesis clíniques i raonar-les
Analitzar la informació expressada en l’anamnesi i interpretar-ne la implicació clínica
Reavaluar la hipòtesis clínica en funció del resultat de l’exploració
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
| | A27 |
Dissenyar el pla de tractament a curt, mig i llarg termini
| | A29 |
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Defensar públicament el raonament clínic de l’actuació del fisioterapeuta
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Raonament clínic: bases i estructura general
2. L’anamnesi dins el raonament clínic
3. Hipòtesi clínica
4. Exploració clínica en base a la Hipòtesi. Reavaluació de la hipòtesis
5. Tècniques de tractament: raonament de la seva idoneïtat i aplicació de les tècniques.
6. Casos clínics
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
6 |
12 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
18 |
12 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves orals |
|
2 |
4 |
6 |
Proves pràctiques |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà les dues vesants de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los als casos clínics plantejats |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
L’alumna elaborarà un cas clínic de forma individual i en farà el seguiment durant tres setmanes. Presentarà l’informe a través de moodle (40%) en la data prevista. |
40% |
Proves orals |
|
El dia de l’examen pràctic l’alumne haurà de respondre a les preguntes que li faci el professor sobre el raonament clínic que es desprèn del cas que presenta, justificant la seva actuació i les seves decisions.
|
La defensa del cas clínic tindrà un pes del 50% de la nota final. |
Proves pràctiques |
|
Es realitzarà una avaluació continuada a través dels casos clínics realitzats a classe |
(10%). |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitzarà una avaluació continuada a través dels casos clínics realitzats a classe (10%). L'alumna elaborarà un cas clínic de forma individual i en farà el seguiment durant tres setmanes. Presentarà l'informe a través de moodle (40%) en la data prevista. El dia de l'examen pràctic l'alumne haurà de respondre a les preguntes que li faci el professor sobre el raonament clínic que es desprèn del cas que presenta, justificant la seva actuació i les seves decisions. La defensa del cas clínic tindrà un pes del 50% de la nota final. |
Bàsica |
|
Dutton M.
Orthopaedic. Examination, evaluation and intervention. New York : McGraw-Hill. 2004.
Edwards I, Jones M, Carr J Braunack-Mayer A, Jensen
GM. Clinical reasoning strategies in physical therapy. Phys Ther 2004; 80(4):
312-330.
Hengeveld E, Banks E. Maitland Manipulación periférica.
Barcelona: Elsevier. 2007.
Kaltenborn FM. Fisioterapia manual: Extremidades.
2da edición. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2004.
Kaltenborn FM. Terapia manual, columna. Madrid:
McGraw-Hill Interamericana. 2000.
Maitland GD, Hengeveld E, Banks E. Maitland
Manipulación vertebral. Barcelona: Elsevier. 2007.
Schacklock MO. Neurodinámica clínica: un nuevo sistema de tratamiento musculoesquelético.
Madrid: Elsevier. 2007. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA II/14214120 |
|
|
Altres comentaris |
Cal haver superat les assignatures FEC I i MEIF II per poder cursar aquesta assignatura |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|