DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ALTERACIONS NEUROCOGNITIVES DE L'EXPOSICIÓ O L'ABÚS DE SUBSTÀNCIES NEUROACTIVES Codi 14615205
Ensenyament
Salut Mental:Invest. en Psiquiatria, Neurotoxicol. i Psicofarmacol. (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Optativa Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
TORRENTE TORNÉ, MARGARITA
Adreça electrònica margarita.torrente@urv.cat
Professors/es
TORRENTE TORNÉ, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant Si un neurotóxico afecta al comportamiento de un organismo estará, por tanto, afectando a alguno de los procesos que median en dicho comportamiento: recepción de la estimulación, procesamiento de la misma, generación de la respuesta. En este curso pretendemos alcanzar una comprensión suficiente de estos procesos, sensación, acción motora y procesamiento cognitivo, y de sus mecanismos naturales, para dar cuenta seguidamente de los mecanismos neurotóxicos conocidos que afectan a los mismos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR3 Comprendre i definir els sistemes neurals i estructures implicades en la conducta normal i patològica
  AR8 Ser capaç de jutjar els riscos derivats de l’exposició/us de neurotòxics i psicofàrmacs.
  AR9 Ser capaços d'identificar els factors ambientals susceptibles d'alterar la conducta de l'organisme, i valorar els riscos derivats de la exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
AR3
AR8
AR8
AR9
BR4

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción: susceptibilidad funcional del Sistema Nervioso (SN) 1.1. Breve historia
1.2. Plasticidad del SN y aprendizaje
2. Psicobiología del aprendizaje y la memoria 2.1. Conceptos básicos
2.2. Modelos de plasticidad
2.3. Neuroanatomía de la memoria
2.4. Neuroquímica de la memoria
3. Psicobiología de la atención 3.1. Conceptos básicos
3.2.Modelos
3.3. Neuroanatomía y neuroquímica
3.4. Atención y psicopatología
4. Psicobiología de los procesos emocionales 4.1. Conceptos básicos
4.2. Modelos
4.3. Ansiedad y depresión
4.4. Impulsividad
4.5. Neurociencia de la emoción
5. Métodos para evaluar las funciones cognitivas 5.1. La exploración neuropsicológica
5.2. Instrumentos de valoración neuropsicológica en neurotoxicidad
5.3. Tests neuropsicológicos
6. Sustancias neuroactivas y funciones cognitivas 6.1. Drogas que provocan alteraciones del comportamento
6.2. Neurospicología de las drogodependencias
6.3. Neurotoxicidad
7. Efectos mocionales de las sistancias neuroactivas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
 
Sessió Magistral
15 30 45
Treballs
7 28 35
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura online
Sessió Magistral Lectura i discussió del material penjat pels professors dels continguts de l'assignatura online
Treballs Los alumnos tendrán que contestar las actividades/tareas de cada tema. La media de todas las notas será la nota de la asignatura
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
A través del correo-e y los foros se discutirá personalmente los distintos temas y presentaciones de los alumno Professors: Dr. Fernando Sanchez-Santed fsanchez@ual.es Dra. Margarita Torrente margarita.torrente@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Contestar las actividades de cada tema 100
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los alumnos tendrán que contestar las actividades/tareas de cada tema. La media de todas las notas será la nota de la asignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Aspectos básicos de la fisiología y psicobiología de los sistemas sensoriales, motores y cognitivos:

Kandel, E.R. y cols. Principios de Neurociencia, McGraw-Hill, 2001.

Delgado, J.M. y cols. Manual de Neurociencia, Síntesis, 1998.

Kandel, E.R. y cols., Neurociencia y Conducta, Prentice Hall, 1997.

Spencer P.S., Schaumburg H.H., Ludolph A.C. Experimental and Clinical Neurotoxicology, 2a ed., Oxford University Press, 2000

 

Textos Métodológicos sobre evaluación funcional:

Herr, D.W. y Boyes, W.K. Electrophysiological analysis of complex brain systems: sensory evoked potentials and their generators. En: Chang, L.W. y Slikker, W. (Eds), Neurotoxicology, Approaches and Methods, Capítulo 9, Academic Press, 1995.

Jabre, J.F. Electrophysiological investigations of toxic neuropathies. En: Chang, L.W. y Slikker, W. (Eds), Neurotoxicology, Approaches and Methods, Capítulo 48, Academic Press, 1995. Maurissen, J.P.J. Neurobehavioral methods for the evaluation of sensory functions. En: Chang, L.W. y Slikker, W. (Eds), Neurotoxicology, Approaches and Methods, Capítulo 11, Academic Press, 1995.

Mergler, D. Behavioral neurophysiology: quantitative measures of sensory toxicity. En: Chang, L.W. y Slikker, W. (Eds), Neurotoxicology, Approaches and Methods, Capítulo 48, Academic Press, 1995.

Newland, M.C. Motor function and the physical properties of the operant: applications to screening and advanced techniques. En: Chang, L.W. y Slikker, W. (Eds), Neurotoxicology, Approaches and Methods, Capítulo 12, Academic Press, 1995.

Paule, M.G. Approaches to utilizing aspects of cognitive function as indicators of neurotoxicity. En: Chang, L.W. y Slikker, W. (Eds), Neurotoxicology, Approaches and Methods, Capítulo 13, Academic Press, 1995.

White, R.F. y Proctor, S.P. Clinico-neuropsychological assessment methods in behavioural neurotoxicology. En: Chang, L.W. y Slikker, W. (Eds), Neurotoxicology, Approaches and Methods, Capítulo 46, Academic Press, 1995.

 

Evalación Neuropsicológica y efectos a nivel cognitivo y emocional:

Gil R (2007). Neuropsicología. Barcelona: Editorial Masson

Goldestein LH, McNeil JE (2004). Clinical  neuropsychology: a practicalguide to assessment and management for clinicians. Chichester (England): John Wiley & Sons Ltd.

Junqué C, Barroso J (2001). Neuropsicología. Barcelona: Editorial Síntesis

Peña-Casanova J (2005). Normalidad, semiología y patologíaneuropsicológicas. Barcelona: Editorial Masson.

Peña-Casanova J, Gramunt N, Gich J (2005). Tests neuropsicológicos. Fundamentos para una neuropsicología clínica basada en evidencias. Barcelona: Editorial Masson.

Puelles L, Martínez S, Martínez M (2008). Neuroanatomía. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent