DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) FORMACIÓ I ENTRENAMENT EN L'SCAN Codi 14615216
Ensenyament
Salut Mental:Invest. en Psiquiatria, Neurotoxicol. i Psicofarmacol. (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
LABAD ARIAS, XAVIER
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR14 Estar actualitzat pel que fa als coneixements en clínica, diagnòstic, fenotips alternatius, factors de risc ambiental i genètica, així com dels procediments metodològics que permeten l’estudi i avaluació d’aquests camps en l’esquizofrènia, trastorns afectius, trastorns de personalitat, autisme i demències.
  AR17 Dominar i aplicar tècniques: instruments per a la recollida i anàlisi de dades qualitatives de psiquiatria
  AR18 Desenvolupar habilitats per a l’ús de programes informàtics per a la investigació qualitativa dels trastorns mentals.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BR5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber identificar i avaluar els principals símptomes psicopatològics. AR14
Saber escollir l’entrevista diagnòstica més adecuada en funció de la patologia que es pretén avaluar i d’altres variables de la població d’estudi (p.ex: edat). AR14
Saber aplicar l’instrument SCAN als pacients per tal de realitzar la seva avaluació psicopatològica. AR14
AR17
BR4
BR5
Saber utilitzar el software CATEGO per la generació de diagnòstics de l’SCAN. AR17
AR18
BR5
CR2
Saber utilitzar el software OPCRIT per la generació de diagnòstics. AR17
AR18
BR5
CR2

Continguts
Tema Subtema
1. Presentació del curs.
2. Tipus d’entrevistes utilitzades en Salut Mental (obertes, semiestructurades, estructurades). Entrevistes generals i específiques.
3. Revisió de les entrevistes diagnòstiques més utilitzades en recerca per l’avaluació dels trastorns mentals.
4. Criteris operatius del checklist de l’OPCRIT. Utilització del software OPCRIT per generar diagnòstics de trastorns psicòtics i afectius.
5. Introducció al Sistema SCAN. Aspectes generals i components del Sistema SCAN. Revisió general dels diferents elements del PSE-10.
6. Introducció al Sistema SCAN. Aspectes generals i components del Sistema SCAN. Revisió general dels diferents elements del PSE-10.
7. Anàlisi de les Seccions 1-7. Principis Generals. Normes de Puntuació. Arquitectura Funcional. Anàlisi d’ítems específics.
8. Anàlisi de les Seccions 8-13. Principis Generals. Normes de Puntuació. Arquitectura Funcional. Anàlisi d’ítems específics.
9. Presentació i discussió del vídeo 1 (depressió major amb símptomes psicòtics).
10. Anàlisi de les Seccions 14-20. Principis Generals. Normes de Puntuació. Arquitectura Funcional. Anàlisi d’ítems específics.
11. Anàlisi de les Seccions 21-25. Anàlisi del IGC (Secció 26) i CHS (Secció 27). Principis Generals. Normes de Puntuació. Arquitectura Funcional. Anàlisi d’ítems específics.
12. Presentació i Discussió del vídeo 2 (Depressió Psicòtica).
13. Role playing afectius. Discussió i posta en comú sobre els aspectes teòrics i pràctics del “role-playing”.
14. Presentació i Discussió del vídeo 3 (L’exploració del pacient psicòtic).
15. “Role/playing” Discussió i posta en comú sobre els aspectes teòrics i pràctics del “role-playing”.
16. “Role/playing” Discussió i posta en comú sobre els aspectes teòrics i pràctics del “role-playing”.
17. Aspectes pràctics. Entrevistes. Prof. Vázquez-Barquero. Conclusions i revisió del progrés realitzat.






Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
12 36 48
Seminaris
6 18 24
Presentacions / exposicions
10 30 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut i propòsit del curs.
Sessió Magistral Explicació de les principals entrevistes diagnóstiques: utilitat i estructura.
Anàlisi de totes les Seccions de l’SCAN. Principis Generals. Normes de Puntuació. Arquitectura Funcional. Anàlisi d’ítems específics.
Seminaris Aplicació de l’OPCRIT per a generar diagnòstics de patologia psicòtica i afectiva.
Presentació i discussió del vídeos de l’espectre psicòtic i de l’espectre afectiu.
Presentacions / exposicions Role-playings realitzats pels alumnes amb la funció d’avaluador (terapeuta) i entrevistat (pacient)
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Descripció
L'alumne que necessiti atenció personalitzada es pot posar en contacte amb el professor coordinador de l'assignatura per correu electrònic. Si el professor ho considera oportú es podrá concretar una reunió. El professor coordinador, d'acord amb la formació de l'alumne i conjuntament amb ell, planificarà el seu sistema d'avaluació.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris En els seminaris els alumnes han de presentar els seus resultats d'haver aplicat les entrevistes diagnòstiques a pcients 40
Presentacions / exposicions Cada alumne farà una presentació oral com a síntesi del que ha aprés en l'assignatura (amb el coordinador acordarà quin format ha de tenir aquesta presentació) 60
Altres

Depenent del perfil de l'alumnat es podria plantejar un altre tipus de prova (i es donaria un pes a aquesta avaluació)

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent