DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 14625109
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
8 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Infermeria
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Adreça electrònica mariafrancesca.ortin@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
manuel.esteban@urv.cat
amadojoaquin.orti@urv.cat
marylenemarie.lejeune@urv.cat
Professors/es
ORTÍN FONT, MARIA FRANCESCA
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
ESTEBAN PÉREZ, MANUEL
ORTI LLAVERIA, AMADO JOAQUIN
LEJEUNE ., MARYLÈNE MARIE
Web
Descripció general i informació rellevant PERFIL INVESTIGADOR Incorporació en un equip o grup de recerca per integrar tots els coneixements, habilitats destreses, actituds i valors, adquirits en totes les matèries, capacitant per a una investigació bàsica o clínica de l'envelliment. PERFIL PROFESSIONALITZADOR El desenvolupament de la professió en els centres de salut, hospitals i altres centres assistencials per integrar tots els coneixements, habilitats, destreses, actituds i valors, adquirits en totes les matèries, capacitant per a una atenció eficaç en el procés d'envellir.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia.
  AC2 Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Conèixer els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
  AC5 Conèixer les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica.
  Professionalitzador
  AP1 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AP2 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  AP3 Identificar els signes de sobrecàrrega del cuidador.
  AP4 Capacitar en l'educació sanitària.
  AP5 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
  Recerca
  AR1 Adquirir habilitats per formular hipòtesis, dissenyar projectes i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas.
  AR2 Seleccionar i aplicar els dissenys d'investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i per interpretar resultats en els estudis d'envelliment i salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
BC1
BC2
CC3
Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit estudiat. AP5
BC8
CC6
Ser capaços d'aplicar les tècniques apreses en contextos concrets. AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
BC2
Conèixer i utilitzar els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals del àmbit. AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
BC1
ITINERARI INVESTIGADOR Desenvolupar l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de definir i portar a terme un projecte. AR1
AR2
BC1
BC3
CC6
ITINERARI PROFESSIONALITZADOR Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tot un seguit de competències específiques, transversals i nuclears. AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
BC4
BC5
BC6
CC6
ITINERARI PROFESSIONALITZADOR Desenvolupar l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional. AP5
BC8
CC5

Procediments de selecció
Procediments
Treball amb l’equip multidisciplinar
ITINERARI INVESTIGADOR
Incorporació en un equip o grup d'investigació per integrar tots els coneixements, habilitats, actituds i valors, adquirits en totes les materies, capacitant per una investigació bàsica o clínica de l'envelliment

ITINERARI PROFESSIONALITZADOR
El desenvolupament de la professió en els centres de salut, hospitals i altres centres assistencials per integrar tots els coneixements, habilitats, actituds i valors, adquirits en totes les materies, capacitant per una atenció eficaç en el procés d'envellir

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 1 0 1
 
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes 0 0 0
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes 0 0 0
Relació amb el tutor de pràctiques intern 0 0 0
Relació amb el tutor de pràctiques extern 0 0 0
Atenció personalitzada 2 0 2
 
Estada de pràctiques 0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del tutor de pràctiques de l'itinerari investigador i de recerca.
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Relació amb el tutor de pràctiques extern
Atenció personalitzada
Estada de pràctiques

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per tal de resoldre dubtes cal contactar via moodle adreça: mariapilar.monteso@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Altres

AUTOAVALUACIÓ ITINERARI INVESTIGADOR I PROFESSIONALITZADOR Autoinforme realitzat per part de l'alumne en quant a les expectatives, aprenentatges adquirits, evaluació del desenvolupament personal

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Watchtel Tom J. , Marsha D, Guia Práctica para la asistencia del paciente geriátrico, Ultima Edición, Esselvier
Hungler B.P, Polit Denise, Investigación científica en ciencias de la salud, Ultima Edición, McGraw-Hill/Interamericana de Mexico

Segons  tutor assignat

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent