Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC4 |
Capacitat de tractament de les fonts i presa de consciència de la seva vinculació amb aspectes extrajurídics |
|
AC5 |
Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs |
|
AC7 |
Capacitat d'interpretació i utilització dels texts jurídics |
|
AC8 |
Argumentació jurídica a un nivell superior. Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC9 |
Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC4 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC12 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Capacitat per dissenyar, desenvolupar i exposar una recerca original |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat demostrada per, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Proporcionar els fonaments per a la realització de recerca en el camp del Dret. |
AC7
|
BC1 BC10 BP1
|
CC4
|
2. Aprendre a raonar en Dret. |
AC8
|
BC3 BC4
|
CC4
|
3. Aprendre a argumentar en Dret. |
AC8
|
BC3 BC12
|
CC4
|
4. Utilitzar fonts de documentació jurídica. |
AC4
|
BP1
|
CC4
|
5. Estudiar les indicacions formals de presentació de resultats de recerca. |
AC9
|
BR1
|
|
6. Aplicar les indicacions formals de presentació de resultats a la recerca particular. |
AC5
|
BC1 BC2
|
CC4
|
7. Distingir les formes d’argumentació jurídica. |
AC8
|
|
CC4
|
8. Donar resposta als dubtes metodològics en la realització d’un treball d’investigació. |
AC8
|
BC3
|
CC4
|
9. Valorar les diferents aportacions doctrinals a la recerca. |
AC9
|
BP1
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. MÉTODES PER A LA REALITZACIÓ DE TREBALLS DE RECERCA. INTRODUCCIÓ CONCEPTUAL
1.1.- Treball de recerca, memòries, tesis...
1.2.- La ciència sense regles
1.3.- Característiques del treball de recerca1.
1.4.- Tipus de treballs de recerca
1.5.- La funció del director de tesis o Tutor del treball de recerca
1.6.- Actituts d´un investigador
TEMA 2. PRIMERA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ (APORÉTICA)
2.1. L´elecció del tema
2.2. La consulta bibliogràfica preliminar
2.3. Plantejament del problema (hipótesi)
2.4. Plà de treball
2.5. Esquema provisional
TEMA 3. SEGONA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ: CERCA D´INFORMACIÓ (HEURÍSTICA)
3.1. Informació i fonts del treball científic
3.2. Investigació bibliogràfica: biblioteques, llibreries, hemeroteques, recopilacions bibliogràfiques, la “xarxa”…
3.3. Referències bibliogràfiques
3.4. Tipus de fitxes: fitxes bibliogràfiques, fitxes de treball …
3.5. Clasificació de fitxers
3.6. Fitxers informàtics
TEMA 4. TERCERA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ: CONSTRUCCIÓ
4.1. Organització del material de treball
4.2. Tècniques d´anàlisi, esquemes, resumens …
4.3. Plà de treball i esquema del treball de recerca
TEMA 5. QUARTA ETAPA DE LA INVESTIGACIÓ: REDACCIÓ
5.1. Redacció i presentació
5.2. Estructura del treball
5.3. Apareill documental: cites, notes a peu de pàgina
5.4. Altres aspectes formals, llibres d´estil …
5.5. Abreviatures i llatinismes
5.6. Correcció de proves |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, comentari sobre el temari i establiment de calendari per a fer els seminaris oportuns. |
Sessió Magistral |
Explicació per part del professor responsable o algun especialista convidat dels temes indicats a l’índex de l’assignatura. |
Seminaris |
Ponències individuals o grupals per part dels estudiants sobre alguns dels temes proposats pel professor responsable, amb una feina de recerca, debat i discussió amb el tutor prèvia i posterior amb la resta d’estudiants. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis que són proposats sobre la forma de preguntes curtes per part del professor |
Atenció personalitzada |
Tutories per resoldre dubtes en relació amb els exercicis o el temari de l'assignatura |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Tutories d’una hora setmanal per resoldre dubtes sobre el contingut teòric i per preparar les exposicions i treballs de les classes pràctiques. Assitència tutorial als alumnes a través de plataformes virtuals interactives (correo electrónic, moodle, etc.) |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Ponències individuals o grupals per part dels estudiants sobre alguns dels temes proposats pel professor responsable, amb una feina de recerca, debat i discussió amb el tutor prèvia i posterior amb la resta d’estudiants. Aprofundiment sobre un tema a partir d'un documental, pel·lícula o reflexió sobre un texte. |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis que són proposats sobre la forma de preguntes curtes per part del professor |
60% |
Altres |
Assistència i participació a classe o a tutories |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
No hi ha segona convocatòria, si bé es dóna la possibilitat de lliurar o repetir una pràctica o exercici no presentat o suspès. |
Bàsica |
Courtis, C., (ed.), Observar la ley. Ensayos sobre metodológía de la investigación jurídica, Trotta, Madrid, 2006
Gascón, M.; García Figueroa, A.J., La argumentación en el Derecho, Palestra, Lima (Perú), 2005
Gordillo, A., El método en derecho, Civitas, Madrid, 2001
Atienza, M., Tras la justicia. Una introducción al Derecho y al razonamiento jurídico, Ariel, Barcelona, 1993
Santos, M.A.; Mantecón, B.; González, C., Libro de estilo para universitarios, Miguel Gómez eds., 1997
|
|
Complementària |
|
Jurisprudència i debats sessions parlamentàries.
Altres recursos:
Notícies en premsa, etc. |
|
Altres comentaris |
Adressat principalment als alumnes que haguin triat l´itinerari investigador o de recerca del Postgrau en Dret Ambiental, amb la finalitat de realitzar la seva tesis doctoral. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|