IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) MICROECONOMIA Code 16204103
Study programme
Grau de Finances i Comptabilitat (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon Primer
Modality and teaching language
Department Economia
Coordinator
MANZANO TOVAR, CAROLINA
OLIVA FURES, MARTIN
LLOP LLOP, MARIA
GIMÉNEZ GÓMEZ, JOSÉ MANUEL
OSÓRIO DA COSTA ., ANTÓNIO MIGUEL
CANO BERLANGA, SEBASTIÁN
E-mail martin.oliva@urv.cat
maria.llop@urv.cat
sebastian.cano@urv.cat
carolina.manzano@urv.cat
antonio.osoriodacosta@urv.cat
josemanuel.gimenez@urv.cat
Lecturers
OLIVA FURES, MARTIN
LLOP LLOP, MARIA
CANO BERLANGA, SEBASTIÁN
MANZANO TOVAR, CAROLINA
OSÓRIO DA COSTA ., ANTÓNIO MIGUEL
GIMÉNEZ GÓMEZ, JOSÉ MANUEL
Web
General description and relevant information Aquest curs cobreix diversos temes microeconòmics. Inicialment, s’introdueix la teoria bàsica de jocs no-cooperatius. A continuació, s’analitza el comportament de les empreses en diferents estructures de mercat (Monopoli i Oligopoli). Finalment, s’analitza l'elecció d'un agent econòmic en un entorn d'incertesa i d'informació asimètrica.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A7 Entendre els principis bàsics de l'economia (tant a nivell microeconòmic com macroeconòmic) i la seva influència sobre el sector financer.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A7 Sap analitzar la conducta dels productors en diferents estructures de mercat.
Sap analitzar la decisió individual en situacions d'incertesa.
Sap analitzar les situacions on hi ha interacció estratègica.
Sap analitzar les situacions on hi ha informació asimètrica.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Troba la solució adequada
Type C Code Learning outcomes
 C1 Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Topic Sub-topic
Part I: TEORIA DE JOCS
Tema 1. Jocs estàtics
1.1 Representació en forma normal d’un joc
1.2 Racionalitat i informació
1.3 Solucions als jocs estàtics
Tema 2. Jocs dinàmics
2.1 Representació en forma extensiva d’un joc
2.2 Solucions als jocs dinàmics
2.3 Jocs repetits
Part II: MERCATS I ESTRUCTURES DE MERCAT
Tema 3: Monopoli 3.1 Concepte i causes d’un monopoli
3.2 La maximització de beneficis d’un monopolista
3.3 Comparació monopoli amb competència perfecta: el cost social del monopoli
3.4 Discriminació de preus
3.5 Monopoli natural
Tema 4. Oligopoli 4.1 Model de duopoli de Cournot
4.2 Col•lusió
4.3 Estabilitat dels càrtels
4.4 Model de duopoli de Stackelberg
4.5 Barreres a l’entrada
4.6 Model de duopoli de Bertrand

Part III: TEORIA DE LA DECISIÓ EN CONDICIONS D’INCERTESA I INFORMACIÓ ASIMÈTRICA
Tema 5. Elecció en condicions d'incertesa 5.1 Teoria de la utilitat esperada
5.2 L’aversió al risc
5.3 Aplicacions
Tema 6. Informació asimètrica
6.1 Risc moral
6.2 Selecció adversa
6.3 Senyalització
6.4 Problema del principal-agent

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A7
1 1 2
Sessió Magistral
A7
42 63 105
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
11 22 33
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
A7
B2
6 1.5 7.5
Proves mixtes
A7
B2
C4
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a presentar l'assignatura als alumnes. S'explica objectius, continguts, metodologies i criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.



Atenció personalitzada
Description
Temps destinat a resoldre dubtes dels estudiants. Les tutories es realitzaran al despatx del professor. L'horari d'atenció es comunicarà el primer dia de classe.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves mixtes
A7
B2
C4
L'alumne haurà de realitzar un examen final del contingut global de l'assignatura. 55%
Proves pràctiques
A7
B2
El temari de l'assignatura es divideix en tres blocs. L'alumne haurà de realitzar un conjunt d'exercicis, questions i/o questions test relacionades amb cada bloc durant el curs (15% cadascuna) 45%
Others  
 
Other comments and second exam session

No es permet l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves.

En la segona convocatòria l'alumne haurà de realitzar un examen final del contingut global de l'assignatura. La seva qualificació representarà el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Gadner, R. , Juegos para empresarios y economistas, , Antoni Bosch
Gibbons, R. , Un primer curso en teoría de juegos, , Antoni Bosch
Nicholson, W. , Teoría Microeconomica: Principios básicos y aplicaciones, 7ª edició, McGraw-Hill
Pindyck, R. S. i D. L. Rubinfeld , Microeconomía, 7ª edició, Prentice Hall
Varian, Hal R. , Microeconomía intermedia: un enfoque actual, 7ª edició, Antoni Bosch

Complementària Gravelle, H. i R. Ress, Microeconomía, 3ª edició, Pearson Prentice Hall

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
MATEMÀTIQUES II/16204009
MATEMÀTIQUES I/16204008
INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA/16204004
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.