DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) COMERÇ ELECTRÒNIC Codi 17012210
Ensenyament
Enginyeria Informàtica (1997)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Impartició
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
Adreça electrònica alexandre.viejo@urv.cat
cristina.romero@urv.cat
roger.jardi@urv.cat
Professors/es
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
ROMERO TRIS, CRISTINA
JARDI CEDÓ, ROGER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aprendre com funcionen els mecanismes de transacció electrònica actualment en ús. Aprofundir en les millores que permet la Criptografia pel que fa a sistemes de pagament i a protecció del copyright electrònic. Fer un treball pràctic d’implantació de venda electrònica relacionat amb l’entorn sòcio-econòmic.

Competències
Codi  
A4 Analitzar, dissenyar i desenvolupar bases de dades i sistemes d'informació.
A5 Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes.
A6 Aplicar el xifrat i proteccio de dades.
A7 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat.
A8 Dirigir, planificar i gestionar projectes informàtics.
A9 Redactar documentació tècnica.
A11 Aplicar metodologies per a l'Enginyeria del Software.
A12 Realitzar tasques d'integració de sistemes.
A14 Aplicar els coneixements de matemàtiques a l'enginyeria informàtica.
A15 Gestionar i administrar sistemes informàtics.
A17 Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari.
A20 Aplicar els coneixements d'enginyeria informàtica a l'entorn econòmic-empresarial.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B9 Planificació i organització.
B15 Gestió del coneixement.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre els diferents sistemes que componen una arquitectura de comerç electrònic (e-commerce) i també les diferents modalitats de comerç electrònic depenent dels participants. A7
A20
Conèixer els conceptes de seguretat de la informació i quines tècniques hi ha per assolir-los en els diferents àmbits del comerç electrònic. A5
A6
A20
B7
C1
Comprendre la importància de les bases de dades com a dipòsit de tota la informació que gestiona una empresa a l'entorn del comerç electrònic. A4
A11
A15
A20
B9
B15
C1
C4
Saber identificar els dos grans tipus d'informació utilitzada en les aplicacions de comerç electrónic: la que fa referència a l'operació de vendes de l'empresa i la que és útil per a la presa de decisions. A4
A20
B7
C1
Conèixer els diferents sistemes de pagament que hi ha i saber quines són les seves propietats més importants. A14
A20
B7
C1
Conèixer els principis operatius de la protecció del copyright de la informació multimedia tant pel que fa a la técnica de les marques d'aigua com a la de les empremtes digitals. A6
A20
B7
C1
C4
Dissenyar i implementar una botiga electrònica per a venda de béns en format digital, combinant tots els coneixements adquirits a l'assignatura A4
A6
A8
A9
A11
A12
A17
A20
B2
B4
B5

Continguts
Tema Subtema
Introducció al comerç electrònic Concepte i tipus de comerç electrònic
Aspectes legals
Explotació de les dades
Seguretat en l'àmbit del comerç electrònic
Gestió de la informació Base de dades operativa
Base de dades estratègica (Data warehouse)
Introducció a la mineria de dades
Sistemes de pagament electrònic Pagament mitjançant entitats bancàries
Pagament mitjançant entitats alternatives
Pagament mitjançant telèfon mòbil
Altres mètodes de pagament
Protecció del copyright de la informació Copyright i Copyleft
Digital rights management (DRM)
Esteganografia: watermarking i fingerprinting

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
12 12 24
Seminaris
10 10 20
Pràctiques a través de TIC
20 70 90
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 11 13
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una presentació dels objectius i de les aplicacions de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Seminaris Per grups de 2 o 3, els alumnes preparen fora de classe una presentació d'un tema relacionat amb un dels capítols. Posterioment, fan la presentació a classe.
Pràctiques a través de TIC Per grups de 2 o 3, els alumnes implementen una botiga electrónica per vendre per Internet continguts en format digital. Per fer-ho hauran de combinar tots els coneixements adquirits a l'assignatura (disseny sistema d'informació, implementació mètode pagament, protecció del copyright dels continguts, etc.).
Atenció personalitzada Consultes de forma presencial al despatx 147 o mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Activitats Introductòries
Descripció
Consultes de forma presencial al despatx 147 o mitjançant correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Presentacions públiques de treballs relacionats amb els continguts de l'assignatura i desenvolupats pels alumnes de manera individual o en grup 10%
Pràctiques a través de TIC Disseny i implementació d'una botiga electrónica per vendre per Internet continguts en format digital. 40%
Proves objectives de preguntes curtes Realització de dos proves per avaluar el grau d'assoliment dels continguts teòrics de l'assignatura. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà mitjançant un examen de preguntes curtes (50% de la nota final), el disseny i implementació d'una botiga electrónica (40%) i la presentació d'un treball relacionat amb els continguts de l'assignatura (10% de la nota final).


Fonts d'informació

Bàsica O. Alavedra, J. Domingo, J. Herrera, M.A. Rius, F. Sebé i M. Soriano, “Tecnologia per al comerç electrònic”, EdiUOC, 2003
, http://crises-deim.urv.cat, ,

Complementària J. Domingo Ferrer i J. Herrera Joancomartí, "Criptografia per als serveis telemàtics i el comerç electrònic", EdiUOC, 1999

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent