Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Capacitat per analitzar, utilitzar i desenvolupar tecnologia en l’àmbit de les telecomunicacions. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies, que el capaciti per a l’aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, així com que el doti d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions. |
| B3 |
Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l’activitat de l’Enginyer Tècnic de Telecomunicació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Comprèn el concepte de potencia disponible i la condició d’adaptació d’impedàncies per màxima transferència de potencia.
Sap representar impedàncies i coeficients de reflexió en la carta de Smith i sap dissenyar xarxes d’adaptació amb components discrets.
Entén la propagació en regim transitori en línies de transmissió.
Comprèn el funcionament d’una línia de transmissió en regim permanent sinusoïdal.
Coneix la impedància d’entrada d’una línia de transmissió.
Coneix substrats típics, cables coaxials i connectors de radiofreqüència.
Sap dissenyar xarxes d’adaptació d’impedàncies amb línies de transmissió.
Comprèn la definició dels paràmetres S.
Sap mesurar i utilitzar els paràmetres S.
Entén el funcionament i sap dissenyar components passius bàsics: atenuadors, divisors de potencia, aïlladors, híbrids i acobladors direccionals.
Comprèn el funcionament de ressonadors.
Comprèn el funcionament d’un filtre, la seva especificació i els tipus de respostes més habituals del filtres.
Entén la síntesis de filtres pas baix amb elements concentrats i amb línies de transmissió. Filtres de salt d’impedància i amb stubs.
Entén el funcionament de filtres pas banda amb inversors i la seva implementació amb inversors sèrie i línies acoblades.
Sap calcular el Guany disponible d’un circuit.
Coneix el concepte d’estabilitat d’un circuit i les condicions d’estabilitat.
Comprèn el disseny d’amplificadors per màxim guany i disseny unilateral.
Entén la definició del Factor de soroll.
Sap aplicar la Formula de Friis.
Coneix el concepte de Paràmetres de soroll, la seva mesura, i la condició de mínim factor de soroll amplificadors.
Coneix el funcionament de circuits oscil·ladors típics com el Colppits.
Coneix el funcionament de Circuits de control i detectors. Commutadors i atenuadors variables. Detectors.
Comprèn el funcionament de Mescladors i els conceptes de pèrdues de conversió, aïllament, freqüència imatge,soroll.
Coneix les Estructures típiques de mescladors. Simple, balancejat, rebuig freqüència imatge, amb transistors.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Comprèn el concepte de potencia disponible i la condició d’adaptació d’impedàncies per màxima transferència de potencia.
Sap representar impedàncies i coeficients de reflexió en la carta de Smith i sap dissenyar xarxes d’adaptació amb components discrets.
Coneix les equacions de la tensió i la corrent en una línia de transmissió ideal.
Entén la propagació en regim transitori en línies de transmissió.
Comprèn el funcionament d’una línea de transmissió en regim permanent sinusoïdal.
Coneix la impedància d’entrada d’una línea de transmissió.
Coneix l’origen de l’atenuació en línies de transmissió amb pèrdues.
Coneix substrats típics, cables coaxials i connectors de radiofreqüència.
Sap dissenyar xarxes d’adaptació d’impedàncies amb línies de transmissió.
Coneix la definició, mesura i propietats bàsiques dels paràmetres Z,Y, ABCD.
Comprèn la definició dels paràmetres S.
Sap mesurar i utilitzar els paràmetres S.
Coneix les propietats de la matriu de paràmetres S.
Entén el funcionament i sap dissenyar components passius bàsics: atenuadors, divisors de potencia, aïlladors, híbrids i acobladors direccionals.
Comprèn el funcionament de ressonadors.
Comprèn el funcionament d’un filtre, la seva especificació i els tipus de respostes més habituals del filtres.
Coneix el concepte de prototipus pas baix i transformació de freqüències.
Entén la síntesis de filtres pas baix amb elements concentrats i amb línies de transmissió. Filtres de salt d’impedància i amb stubs.
Entén el funcionament de filtres pas banda amb inversors i la seva implementació amb inversors sèrie i línies acoblades.
Sap calcular el Guany disponible d’un circuit.
Coneix el concepte d’estabilitat d’un circuit i les condicions d’estabilitat.
Compendre el disseny d’amplificadors per màxim guany i disseny unilateral.
Entén la definició del Factor de soroll.
Sap aplicar la Formula de Friis.
Coneix el concepte de Paràmetres de soroll, la seva mesura, i la condició de mínim factor de soroll amplificadors.
Coneix la condició d’oscil·lació.
Coneix el concepte de soroll de fase .
Comprèn el funcionament de Mescladors i els conceptes de pèrdues de conversió, aïllament, freqüència imatge,soroll.
| | B3 |
Entén la propagació en regim transitori en línies de transmissió.
Comprèn el funcionament d’una línea de transmissió en regim permanent sinusoïdal.
Coneix substrats típics, cables coaxials i connectors de radiofreqüència.
Sap dissenyar xarxes d’adaptació d’impedàncies amb línies de transmissió.
Sap mesurar i utilitzar els paràmetres S.
Entén el funcionament i sap dissenyar components passius bàsics: atenuadors, divisors de potencia, aïlladors, híbrids i acobladors direccionals.
Comprèn el funcionament d’un filtre, la seva especificació i els tipus de respostes més habituals del filtres.
Entén la definició del Factor de soroll.
Sap aplicar la Formula de Friis.
Comprèn el funcionament de Mescladors i els conceptes de pèrdues de conversió, aïllament, freqüència imatge,soroll.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1-Línies de transmissió i propagació en el domini temporal i freqüencial |
1.1-Potencia disponible i adaptació d’impedàncies.
1.2-Representació d’impedàncies en la carta de Smith i adaptació amb components discrets.
1.3-Línies de transmissió ideals: equacions de la tensió y la corrent. Propagació en regim transitori.
1.4-Línies de transmissió en regim permanent. Impedància d’entrada d’una línea de transmissió.
1.5-Línies amb pèrdues; atenuacio.
1.6-Substrats típics de radiofreqüència. Cables coaxials i connectors.
1.7-Adaptació d’impedàncies amb línies de transmissió. |
2-Paràmetres S |
2.1-Paràmetres Z,Y, ABCD: definició, mesura i propietats bàsiques.
2.2-Paràmetres S: definició, mesura i utilització.
2.3-Propietats de la matriu de paràmetres S.
|
3-Components passius de radiofreqüència |
3.1-Components passius bàsics: Atenuadors, Divisors, Aïlladors, Híbrids,Acobladors, Ressonadors.
3.2-Filtres
|
4-Amplificadors i oscil•ladors de radiofreqüència |
4.1-Amplificadors
4.2-Introducció a oscil•ladors
4.3-Circuits de control i detectors. Commutadors i atenuadors variables. Detectors
4.4-Introducció a circuits mescladors.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
30 |
45 |
Sessió Magistral |
|
22 |
33 |
55 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
13 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
8 |
11 |
Proves pràctiques |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs, objectius, metodologies, temaris i avaluació |
Resolució de problemes, exercicis |
Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup i demanats periòdicament, tant realitzat a classe com no precencials. |
Sessió Magistral |
Explicació del contigunts pel part del professor o resolució de problemes relevants |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques al laboratori, així com resolució de problemes pràctics amb ajuda de simuladors i eines TIC |
Atenció personalitzada |
Consultes i aclaracions particulars a l'alumne |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Entregues d'exercicis |
20 |
Pràctiques a laboratoris |
|
Asistència al laboratori, aprfitament de les pràctiques, qualitat de les memories i resultats obtinguts |
10 |
Proves de desenvolupament |
|
Realització d'examens sobre els continguts i problemes de l'assignatura |
60 |
Proves pràctiques |
|
Es realitzaràn proves sobre el treball fet al laboratori i exercicis proposats |
10 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: Consistirà en la repitició de les proves suspeses durant el curs. |
Bàsica |
A.Lázaro, Tecnologia de Radiofreqüència, 1, Ed.Publicacions URV EINA-45,2009
A.Lázaro, Tecnologia de radiofreqüència: notes de classe, ,
A.Lázaro, R.Villarino, Manual de pràctiques: tecnologia de radiofreqüència, ,
J.Bará, Circuitos de microondas con líneas de transmisión, 1, Edicions UPC, 1996
D.Pozar, Microwave engineering, 2, John Wiley, 1998
|
|
Complementària |
R.Gilmore, Les Besser , Practical RF circuit design for Modern Wireless Systems,Vol.II, Active Circuits and systems , 2, Artech House, 2003
I.BAHL, P.BHARTIA , Microwave solid state circuit design , 2, John Wiley & Sons, 2003
G.González , Microwave Transistor Amplifiers: Analysis and Design , 2, Prentice Hall,1996
R.Soares, R. GaAs MESFET circuit design, 1, Artech House, 1988
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ELECTRÒNICA BÀSICA/17224103 | RADIACIÓ I ONES/17224121 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FÍSICA II/17224004 | SISTEMES LINEALS/17224011 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana cursar aqquesta assignatura abans que:
Sistemes d'Alta Freqüència
Antenes i Radiopropagació
Sistemes de Comunicacions |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|