Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
| | A22 |
Conèixer las pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I:
Introducció i conceptes generals. |
1.- La psicología com l'estudi de la conducta humana: què és una conducta?.
2.-El binomi herència-aprenentatge: plasticitat neuronal.
3.- Filogènesi de la conducta humana: adaptació al medi i herència de l'espècie.
4.- Perspectiva holística del comportament humà: la conducta com un sistema.
5.- Models psicològics d'estudi de la conducta humana.
6.- Trets d'una psicologia aplicada a l'infermeria: l'ésser humà és l'objecte de la pràctica infermeria.
|
Unitat temàticaII:
Processos i condicionants evolutius |
1.- El concepte de maduració i els aprenentatges bàsics associats
2.-Concepte de Període d’Empremta: dependència i afecció. Patología de la afecció.
3.- Trests bàsics del procés de desenvolupament emocional.
4.- Trets bàsics del procés de desenvolupament cognitiu.
5.- Trets bàsics del procés de desenvolupament psicosocial
|
Unitat temàtica III:
Processos psicosocials bàsics
|
1.- Sensopercepció, atenció, aprenentatge i memòria.
2.- Pensament , intel·ligència i llenguatge.
3.- Motivació, sequència de la motivació i conflicte.
4.- Emoció i intel·ligència emocional.
5.- Els condicionants del medi sociocultural. Naturalesa de la frustració, estratègies d'afrontament i adaptació al canvi. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
28 |
56 |
84 |
Treballs |
|
14 |
28 |
42 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
0 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’analisi reflexió. |
Treballs |
Elaboració en grups de 5 a 7 alumnes del material audiovisual relacionat amb un tema director i monogràfic extret dels continguts teòrics i seminari. El tema es definirà al començament del curs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Desplegament, anàlisi. debat i resolució del matarial presentat als seminaris i grups de problemes. El material serà presentat amb suport audiovisual. |
Atenció personalitzada |
A petició de l'alumne de dubtes no resolts a l'aula. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es planteja de forma voluntària, es a dir, a demanda de l'alumne i sempre relativa a dificultats en el seguiment de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova objectiva tipus test de cadascuna de les tres unitats temàtiques. Cada prova es durà a terme la setmana següent de la finalització de cada unitat. En total 3 proves. La prova serà de aproximadament 20 items amb tres possibilitats de resposta. Aquestes poden ser correctes, en blanc o errònies. Els errors descompten la puntuació final. |
25% sobre 10 en cada una de les proves. Total 75%. |
Treballs |
|
Es faràn grups de 5 alumnes mínim i 7 màxim. Cada grup presentarà, quinze dies abans de la finalització docent del curs un treball-memòria d'elaboració grupal i de caràcter obligatori, sobre el monogràfic plantejat al seminari El tema serà el mateix per a tots els grups. El dia límit d'entrega es comunicarà al començament de curs. L'extensió serà de 2 cares de D.4 en FORMAT PDF. S'ha d'enviar al moodle i penjar en una carpeta-activitat, que es crearà en el seu moment. El treball ha de ser reflexiu, creatiu i MAI bibliogràfic. La font de documentació ha de ser la informació treballada als seminaris i a la part corresponent de la classe magistral.
El plagi serà sancionat amb l'anul·lació del treball sense alternativa. |
25% sobre 10 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tal com s'ha dit abans el treball no ha de ser bibliogràfic i qualsevol plagi l' anul·larà, sense opció a repetir-lo. Els alumnes que no arribin al aprovat amb l'avaluació continuada, podràn accedir a una segona convocatòria el dia 27 de juny de 2014, on hauràn de justificar un nivell suficient en la/les part/s dels contingut i/o dels seminaris que no hagin estat superats. Es concretarà amb una prova de 10 preguntes curtes a desenvolupar i corresponent a la part no aprovada. Si el treball-memòria no s'ha superat, s'haurà de repetir. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
-
Ansermet,F. Magistretti,P. (2006) A cada cual su cerebro: plasticidad neuronal e inconsciente, Katz editores. Buenos Aires.
Myers DG. (2005) Psicología., Medica Panamericana.. Madrid
-
Puente, A., (1993) Manual de Psicología Básica. Panamericana. Madrid.
-
Stassen K, Thomson R. (2004) Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia., Medica Panamericana. Madrid.
|
Complementària |
Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995 Madrid.
López F, Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 2003 Madrid
Lange S, El libro de las emociones, EDAF, 2004 Madrid.
Aguado L, Emoción, afecto y motivación, Alianza, 2005 Madrid
Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.
Goleman D, Inteligencia social, Kairós, 2006 Barcelona
Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid. Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid
Shives L.R. Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos. McGraw-Hill, 2005 Madrid. |
http://wwwpsiquitria.com, http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com, http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com , http://psicovirtual.com | |
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18204006 | SALUT MENTAL POSITIVA: DE LA NORMALITAT A LA PATOLOGIA/18204213 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 |
|
|
Altres comentaris |
Escriure correctament. Desplegar un minim de vocabulari que es correspongui a l'exigència dels estudis universitaris, i fer-lo servir de manera comprensible. Mostrar els trets minims del saber estar que demana la convivència i fer-se càrreg tant dels encerts com dels errors.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|