Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A24 |
Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A21 |
Afavorir la dinàmica grupal.
Distingir els diferents components de la comunicació.
Reconèixer els diferents estils de comunicació.
Practicar habilitats assertives per al desenvolupament del rol professional.
| | A22 |
Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions que provoquen als individus.
Identificar les diferents emocions.
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència emocional i aplicar-los per a regular les emocions.
| | A23 |
Desenvolupar les habilitats bàsiques per a establir la relació terapèutica.
Conèixer els elements bàsics de l'entrvista clínica.
Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixen la relació terapèutica.
| | A24 |
Valorar la importància dels registres i practicar la seva realització.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Reflexionar sobre la importància de desenvolupar les tècniques cognitives-conductals a la pràctica professional.
Aplicar les tècniques cognitives conductals per a resoldre situacions complexes a la vida professional i/o professional.
| | B6 |
Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal |
• Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes.
• Processos i etils comunicatiu i Estils comunicatius.
• La infermera com a persona i com a membre del equip. |
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica |
• Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors del professional
• Expectatives i temors dels pacients
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria |
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació |
•Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
•Tècniques de negociació
•Tècniques benestar psicològic
•Habilitats per parlar en públic
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
26 |
26 |
52 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
50 |
50 |
Pràctiques a laboratoris |
|
34 |
10 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l’assignatura: treballs de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional seguint les normes de presentació prèviament facilitades a l’alumnat. |
Pràctiques a laboratoris |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals. |
Atenció personalitzada |
Es realitzaràn atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Descripció |
Es realitzaràn atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i exercicis pràctics. |
30% de la nota final |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluaran el conjunt d'activitats realitzades durant l’assignatura: treballs de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional
Presentació: expressió escrita, capacitat d’anàlisi i síntesi, i bibliografia.
|
40% de la nota final |
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin i la presentació oral de les activitats que s'indiquin. |
30% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria: L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs: prova objectiva, portafoli i assistència. Cal superar cadascuna de les parts segons el barem establert. La no assistència als tallers quedarà penalitzada mitjançant la nota final. En segona convocatòria: S'aplicaran els mateixos criteris que en la primera. Els tallers no són recuperables, el no haver assistit quedarà penalitzat mitjançant la nota final. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". |
Bàsica |
• Novel, G. et al., Enfermeria Psicosocial, Ultima edició disponible., 1991
• Tazón, P.et al., Relacion y comunicación, Ultima edició disponible., 2000
• Cibanal, L.et al., Tecnicas de comunicación y relacion de ayuda en Ciencias de la Salud, Ultima edició disponible., 2010
• Roca, E., Cómo mejorar tus habilidades sociales, Ultima edició disponible. , 2003
• Valverde, C., Comunicación terapeutica en Enfermería, Ultima edició disponible., 2007
, , ,
|
|
Complementària |
|
En funció de la temàtica si és precís es proporcionarà bibliografia específica. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|