Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona des de l'ètica de la cura sobre l'ús de mesures de contenció
Conèixer les bases jurídiques que regulen aspectes relacionats amb a mort
| | A2 |
Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
| | A8 |
Comprendre els processos associats a situacions per problemes/malalties en la salut mental al llarg del cicle vital
Valora l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
| | A9 |
Conèixer formes de cura que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Considerar des de la perspectiva de la cura i la mort digna el suport al pacient i a la família
| | A15 |
Considerar els significats de la mort i el morir i la seva atenció tenint en compte la cultura, la societat i la persona
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
| | A21 |
Identificar les habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1: Vivències de la malaltia mental i entorns de cuidatges |
Tema 1: Processos de salut i malaltia mental i situacions de cuidatge individual, familiar i comunitari.
Tema 2: Assitència psiquiàtrica.
Tema 3: Estigmatització, sofriment, conductes de risc d'agressió i autoagressió. Vivències de la malaltia mental i la percepció de l'alumne.
Tema 4: Trastorns d'ansietat
Tema 5: Trastorns somatomorfos.
Tema 6: Trastorns dissociatius.
Tema 7: Transtorns de la personalitat.
Tema 8: Transtorns de l'estat d'ànim.
Tema 9: Esquizofrènia.
Tema 10: El suïcidi.
Tema 11: Tipus d'intervenció en infermeria psiquiàtrica.
|
Unitat temàtica 2: La cura en el final de la vida |
Tema 1: El significat i la dignificació del morir
Tema 2: Dol i família |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
23 |
0 |
23 |
Seminaris |
|
18 |
20 |
38 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
15 |
27 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
6 |
24 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
26 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants. |
Pràctiques a laboratoris |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Atenció personalitzada |
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura. S'atendrà a l'estudiant sempre que ho demani de forma presencial o virtual (correu electrònic) |
Descripció |
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura. S'atendrà a l'estudiant sempre que ho demani de forma presencial o virtual (correu electrònic) |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel·lícules i/o documentals, aportacions, exercicis, role-playing...en el desenvolupament de les sessions. |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques i treballs que es realitzin. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball de grup o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. |
10% |
Proves mixtes |
|
Realització d'una prova mixta amb varies parts que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, seminaris, pràctiques de laboratori i ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: - Anàlisi d'una pel·lícula o documental i/o reflexió d'un article, amb possible defensa oral: 20% - Lectura i anàlisi d'un llibre relacionat amb la temàtica de l'assignatura, amb possible defensa oral: 20% - Resolució d'un cas pràctic, amb possible defensa oral: 10% - Proves mixtes: Realització d'una prova mixta amb vàries parts que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, seminaris, pràctiques de laboratori i ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura. 50% |
Bàsica |
JOHNSON B.S. , Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria., Última edició publicada ,
LÓPEZ IMEDIO, E, Enfermería en cuidados paliativos., Última edició publicada ,
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada,
Ministerio de Sanidad y Consumo., PLAN NACIONAL DE CUIDADOS PALIATIVOS, Última edició publicada ,
ASTUDILLO, W. HENDINUETA, C. ASTUDILLO, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia., Última edició publicada ,
FORNES J, Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados, Última edició publicada ,
SHIVES LR, Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada ,
RIGOL A., UGALDE M. , Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada ,
|
|
Complementària |
|
Es proporcionarà bibliografía específica per a cada unitat didáctica. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|