Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Aprofundir en aspectes relatius a la violència en aquesta etapa del cicle vital
| | A2 |
Aprofundir en l’atenció integral de la persona tenint en compte aspectes relatius al gènere i la cultura
Aprofundir en les imatges socials al voltant de la vellesa
Aprofundir en el paper del recolzament informal en la vellesa
| | A3 |
Aprofundir en la formació de l’alumnat en les activitats que porta a terme la infermeria en l’Atenció Gerontogeriàtrica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
| | B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
| | B4 |
Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Tema I: Estats de dependència.
|
Tema I : Temps, edats i cicle vital
|
Tema II: Legislació relativa als estats de depenència. |
Tema II: Legislació relativa als estats de depenència. |
Tema III: Cuidatge de la dependènca.
|
Tema III: Cuidatge formal i informal |
Tema IV: Suport a la persona cuidadora |
Tema IV:
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora
- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar
- Suport físic, psicològic i social de la persona cuidadora familiar
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional de la persona cuidadora familiar
- Relacions òptimes de la persona cuidadora familiar amb la persona en situació de dependència |
Tema V: Violència contra les persones grans. |
Tema V:
- Imatges socials al voltant de la vellesa
- Marginació i vellesa |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
12 |
15 |
27 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
8 |
15 |
23 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’alumnat per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumnat. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es realitzarà en horari de tutories previa petició de l'alumnat per via correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar el/la estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. És realitzaran dos estudis de casos |
30% |
Treballs |
|
Treballs que realitza l'alumnat. Es realitzarà un treball final |
70% |
Altres |
|
Es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. I es basaran principalment en la presentació dels treballs, que considere el professorat, que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessàri un examen escrit o oral, de tots els continguts donats en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir les dos parts de que consta l'avaluació continuada aprovades. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessàri un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques Segona avaluació: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessàri un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques |
Bàsica |
Tresserra, M.Ângels. et alt, Un cuidador. Dues vides. Programa d'atenció a la dependència. Suport al cuidador familiar, 2010, Barcelona. Obra Social Fundació " la Caixa&qu
Crespo López, Maria et alt, El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Cuidarse para cuidar, 2007, Madrid. Ediciones Pirámide
San Roman, Teresa, Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema, 1990, Fundación Caja de Pensiones
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
, http://www.imsersodependencia.csic.es/documentacion/legislacion/normativa/ley-dependencia/index.html, ,
Col·legi Oficial d'infermeres i infermes de Barcelona, http:///www.infermeravirtual.com/ca-es/situacions-de-vida/vellesa/informacio-general.html, ,
Teresa Pàmies, L’aventura d’envellir , ,
ZWEIG, S. , El mundo de ayer. , 1999. , Madrid: El Acantilado
|
|
Complementària |
Bazo Royo, MT., García Sanz, B., Envejecimiento y sociedad: una perspectiva internacional, 2006, Madrid. Editorial Médica Panamericana
Vega Solís, C., Cultura del cuidado en transición. Espacios, sujetos e imaginarios en una sociedad de migración, 2009, Barcelona. Editorial UOC
Fernández-Ballesteros, R. (Directora), Gerontología Social, 2009, Madrid. Ediciones Pirámide
Martín García, M. Editor, Trabajo Social en Gerontologia, 2007, Madrid. Editorial Síntesis
Neugarten, B. L., Los Significados de la edad, 1999, Barcelona. Editorial Herder
Quintanilla Martínez, M., Cuidados integrales de enfermeria en el anciano, 2000, Barcelona.Monsa
Garcia López, MV, Rodríguez Ponce, A., Toronjo Gómez, A., Enfermeria del anciano, 2001, Madrid. Difusión Avances de Enfermeria
Simon Staab, A., Compton Hodges, L., Enfermeria gerontológica: adaptación al proceso de envejecimiento, 1998, México. McGraw-Hill Interamericana
Burke, M.M., Walsh, MB., Enfermeria gerontológica: cuidados integrales del adulto mayor, 1998, Madrid. Harcourt Brace, cop
Mingote Adán, JC.,Pérez García, S., Estrés en la enfermeria. El cuidado del cuidador, 2002, Madrid.Diaz de Santos
Mishara, BL.,Riedel,RG., El proceso del envejecimiento, 1986, Madrid. Ediciones Morata
Rosenmayr, L., Felicitat a la vellesa. Una aportació de la ciència per a la vida quotidiana, 1988, Premià de Mar. Fundació Caixa de Pensions
Moragas,R., La Jubilación. Un enfoque positivo, 1991, Barcelona. Grijalbo
de Miguel, Jesus M., La sociedad transversal, 1994, Barcelona. Fundació La Caixa
Fericgla, Josep Mª , El mòn dels vells , 1991, Fundació La Caixa. Barcelona
Fericgla, Josep Mª, Envejecer. Una antropología de la ancianidad., 1992, Anthropos . Barcelona.
Beuavoir, S , La vejez , 1982 , Edhasa
|
|
|
Altres comentaris |
XALEU ESTUDIANT AQUESTA ASSIGNATURA!!! |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|