Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre l'ús de mesures de contenció
Conèixer les bases jurídiques que regulen aspectes relacionats amb la mort
| | A2 |
Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
| | A8 |
Comprendre els processos associats a situacions per problemes / malalties en la salut mental al llarg del cicle vital
Valora l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
| | A9 |
Conèixer formes de cura que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Considerar des de la perspectiva de la cura i la mort digna el suport al pacient i a la família
| | A15 |
Considerar els significats de la mort i el morir i la seva atenció tenint en compte la cultura, la societat i la persona
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
| | A21 |
Identificar les habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Processos de salut i malaltia mental. Vivències de malaltia mental i entorns de cuidatge. |
Tema 1: Salut mental: processos de salut i malaltia en situacions de cuidatge individual, familiar i comunitari.
Tema 2: Salut mental en el sistema global de salut.
Tema 3: Estigmatització, sofriment, conductes de risc d'agressió i autoagressió. Vivències de la malaltia mental.
Tema 4: Trastorns d'ansietat
Tema 5: Trastorns somatomorfos i dissociatius
Tema 6: Transtorns de l'estat d'ànim.
Tema 7: Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics.
Tema 8: Transtorns de la personalitat.
Tema 9: El suicidi.
Tema 10: Trastorns del desenvolupament.
Tema 11: Tipus d'Intervenció en infermeria de salut mental.
Tema 12: Aspectes étics i legals en salut mental i psiquiatrica.
|
Unitat temàtica II: Processos de pèrdua i dol. Cuidatges al final de la vida. |
Tema 1: Processos de pèrdua i dol.
Tema 2: Dol i família.
Tema 3: El significat i la dignificació del morir.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
24 |
24 |
48 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
18 |
30 |
Seminaris |
|
18 |
27 |
45 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
6 |
14 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Pràctiques a laboratoris |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració |
Atenció personalitzada |
Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumnes sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Descripció |
Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumnes sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques que es realitzin. |
14% |
Seminaris |
|
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals, reflexions aportacions,role-playing...en el desenvolupament de les sessions. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball de grup/o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. |
6% |
Proves mixtes |
|
Realització d’una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d’un cas pràctic.
El temari de la prova estarà relacionat amb tots els continguts de l'assignatura. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es seguirà la modalitat d'avaluació continuada. Segona convocatòria: l'alumne que no hagi superat totes les parts segons el seu percentatge de puntuació farà un examen tipus test i/o pregunta curta. El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". |
Bàsica |
SHIVES, LR., Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada,
RIGOL, A., UGALDE, M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada ,
, , ,
Ministerio de Sanidad y Consumo., PLAN NACIONAL DE CUIDADOS PALIATIVOS , Última edició publicada ,
O'BRIEN PG, ET. AL, Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada,
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, ,
ASTUDILLO, W. HENDINUETA, C. ASTUDILLO, E, Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia, Última edició publicada,
FORNES, J., Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados,, Última edició publicada ,
JOHNSON, B.S., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada ,
LÓPEZ IMEDIO, E., Enfermería en cuidados paliativos, Última edició publicada,
MORRISON, M., Fundamentos de Enfermería en Salud Mental, Última edició publicada ,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|