Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars |
| A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria.
Conèixer les bases de la Química nuclear.
Conèixer les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars).
Conèixer les propietats dels gasos i entendre el seu comportament.
Conèixer i saber aplicar els principis bàsics de la termodinàmica de sistemes en equilibri, i la cinètica de les reaccions químiques.
Identificar els elements de la taula periòdica i les variacions de les propietats periòdiques.
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics.
Reconèixer la nomenclatura i formulació química.
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic).
Conèixer l'estereoquímica dels compostos orgànics i la estereoselectivitat de les reaccions
| | A6 |
Adquirir habilitats pròpies per al treball en el laboratori bioquímic
| | A8 |
Saber interpretar dades i resultats experimentals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Estructura atòmica. |
Números quàntics. Orbitals. Configuracions electròniques. Taula periòdica.
|
2.- Enllaç. |
Tipus d’enllaç. Enllaç covalent. Estructures de Lewis. Hibridació. Representacions bi- i tridimensionals dels compostos.
|
3.- Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica. |
Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica. |
4.- Forces intermoleculars i estats d’agregació. |
Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaç d’hidrogen. Conseqüències en les propietats: solubilitat, punts de fusió, etc.
|
5.- Gasos. |
Gasos
|
6.- Reaccions i estequiometria. |
Tipus de reaccions. Estequiometria i reactiu limitant. Estequiometria de dissolucions.
|
7.- 1er principi de la termodinàmica. |
Variables i funcions d’estat. Calor, treball i primer principi de la termodinàmica. Entalpia i termoquímica.
|
8.- 2on i 3er principis de la termodinàmica |
Segon principi de la termodinàmica i entropia. Funcions G i A i criteris d’espontaneïtat. Canvis de fase. Equilibri químic. Equilibri en fase gas. |
9.- Equilibri en dissolució. |
Equilibri àcid-base en medi aquós. Solucions amortidores. Càlcul de pH. Introducció als mètodes volumètrics. Valoració àcid-base. Indicadors. Equilibri d’oxidació-reducció. Potencial redox i equació de Nerst. Volumetries redox. Indicadors redox. Equilibri de formació de complexos. Equilibri de precipitació.
|
10.- Cinètica. |
Velocitat de reacció i equació de velocitat. Equacions integrades de cinètiques senzilles. Influència de la temperatura en la velocitat de reacció. Mecanismes de reacció. Catàlisi.
|
11.- Dissolucions ideals. |
Lleis de Raoult i Henry. Propietats col·ligatives.
|
12.- Pràctiques de laboratori. |
1.- El laboratori (Material de laboratori).
2.- Volumetria àcid-base. Ús d'indicadors.
3.- Preparació d'una solució tampó.
4.- Volumetria redox: determinació de la concentració d'aigua oxigenada en una aigua oxigenada comercial.
5.- Calor de neutralització i calor integral de dissolució.
6.- Extracció de la cafeïna i purificació per sublimació.
7.- Preparació i recristal.lització de l'aspirina.
8.- Preparació d'un complex de Cu(II) amb sacarina.
9.- Cinètica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
58 |
88 |
146 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
29 |
32 |
61 |
Pràctiques a laboratoris |
|
50 |
14 |
64 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
7 |
18 |
25 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori de manera tutelada. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de nocions de seguretat al laboratori químic i de gestió de residus. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
S'ha considerat una dedicació d'atenció personalitzada a cada alumne de 2 hores al llarg de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
L'assistència a pràctiques és requisit imprescindible per poder aprovar l'assignatura.
Del 25% del pes d'aquest bloc a la nota de l'assignatura, un 15% correspon a la qualificació del treball presencial i el 10% restant a la nota d'una prova escrita.
Per optar a superar aquest bloc, cal una nota mínima de 3 a la prova escrita i de 5 al treball presencial.
Per poder aprovar l'assignatura cal treure una nota mínima de 5 en aquest bloc.
Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites. |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es realitzaran 3 proves parcials de preguntes curtes.
Per optar a superar aquest bloc per parcials, cal una nota mitja mínima de 4 en el conjunt de les dos primeres proves, i una nota mínima de 3 en la tercera prova.
Per poder aprovar l'assignatura, cal una nota mínima global de 4.5 en aquest bloc.
Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites. |
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria només es podràn recuperar les qualificacions corresponents a les proves escrites, mantenint les notes de les pràctiques al laboratori (si s'ha aprovat aquesta part de l'assignatura). |
Bàsica |
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, última disponible, Prentice Hall, 2003
J. Martínez Urreaga, A. Narros Sierra, M.M. de la Fuente García Soto, F. Pozas Requejo, V.M. Díaz Lo, Experimentación en Química General, última disponible, Thomson, 2006
R. Chang, Química, última disponible, McGrawHill, México, 2007
|
|
Complementària |
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, , Ed. Reverté, 2005
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, , Ed. Vicens Vives, 1993
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, , University Science Books, 2004
V. López Solanas, Téncicas de Laboratorio, 2a, Edunsa, 1994
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|