Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat |
| A7 |
Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotas com procariotas
| | A7 |
Utilitzar les eines bioinformàtiques per correlacionar l'estructura d'una biomolècula (proteïnes i àcids nucleics) amb la seva funció
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
| | B6 |
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció
|
Conceptes bàsics de genètica molecular: organització del DNA, transmissió de la informació genètica, replicació, reparació, regulació de la expressió gènica.
|
2. Recombinació
|
Recombinació homòloga i Específica de lloc. Importància dels mecanismes de recombinació.
|
3. El genoma eucariotic |
Organització de la informació. Introns i exons. Gens, pseudogens i famílies de gens. |
4. Genoma de models d’estudi |
Característiques generals dels genomes dels llevats, Caenorhabditis elegans, Drosophila melanogaster, Arabidopsis thaliana, Mus musculus. Projectes genoma animals. |
5. Gens i mutants |
Identificació de mutants, fenotip dels mutants, mutació i screening a gran escala.
|
6. Genètica molecular humana |
El projecte genoma, mapes genètics, marcadors genètics, polimorfismes, dna fingerprint |
7. Malalties genètiques humanes |
Malalties monogèniques, bases moleculars del cancer. |
8. Aplicacions: teràpia gènica |
Introducció. Tipus. Mètodes de transferència de gens. Exemples. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
14 |
14 |
28 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret decidit entre el professor i l'alumne. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. inclou pràctiques informàtiques i de laboratori. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes, exercicis i presentacions dels companys relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Tutories virtuals a través del Moodle o correu electrònic.
Tutories presencials al despatx 107 del departament de Bioquímica i Biotecnologia, amb cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els continguts teòrics s'avaluaran dins les proves mixtes. |
|
Presentacions / exposicions |
|
Prepararció, presentació i defensa de un treball |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Preparació prèvia, participació activa, assistència i motivació, elaboració de informe de resultats |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució de problemes a l'aula, participació en les prsentacions dels companys (en el debat/preguntes), resolució de qüestionaris al Moodle. |
20% |
Proves mixtes |
|
Constarà de dos parcials, un a meitat de curs i un al final de l'assignatura, del tipus proves mixtes, que inclourà tot el contingut treballat a l'assignatura. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Les pràctiques són d'assistència obligatòria. - Per tal de ponderar tots els apartats, caldrà una nota mínima de 1/3 de la part de pràctiques i de 1.6/4 dels dos parcials. -La segona convocatòria constarà de una prova mixta on s'avaluaran tots els continguts de l'assignatura. es requereix nota mínima de 1.6/4. La prova té un pes del 40% de la nota global, la resta es guardarà la nota obtinguda durant el curs. |
Bàsica |
Terry Brown, Genomas, darrera publicada, Medica Panamericana
Greg Gibson; Spencer V. Muse, A Primer of Genome Science, darrera publicada, Sinauer Associates
Peter Sudbery, Genética Molecular humana, darrera publicada, Pearson
Philip Meneely, Advanced Genetic Analysis, darrera publicada, Oxford
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|