DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 20685120
Ensenyament
Enginyeria Química (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
15 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
STÜBER ., FRANK ERICH
Adreça electrònica francesc.medina@urv.cat
marta.schuhmacher@urv.cat
ricard.garcia@urv.cat
robertmanuel.gilabert@urv.cat
joan.salvado@urv.cat
joanramon.alabart@urv.cat
ildefonso.cuesta@urv.cat
manel.valles@urv.cat
daniel.montane@urv.cat
christophe.bengoa@urv.cat
dieter.boer@urv.cat
frankerich.stuber@urv.cat
allan.mackie@urv.cat
gonzalo.guillen@urv.cat
lluis.masip@urv.cat
Professors/es
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
GARCIA VALLS, RICARD
GILABERT MALLOL, ROBERT MANUEL
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
CUESTA ROMEO, ILDEFONSO
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
MONTANÉ CALAF, DANIEL
BENGOA ., CHRISTOPHE JOSÉ
BOER ., DIETER-THOMAS
STÜBER ., FRANK ERICH
MACKIE ., ALLAN DONALD
GUILLEN GOSALBEZ, GONZALO
MASIP VERNIS, LLUIS
Web http://matrix.etseq.urv.es/practiques/
Descripció general i informació rellevant Les pràctiques acadèmiques externes constitueixen una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants universitaris i supervisada per les universitats, l'objectiu és permetre als estudiants aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica, afavorint l'adquisició de competències que els preparin per a l'exercici d'activitats professionals, facilitin la seva ocupabilitat i fomentin la seva capacitat d'emprenedoria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
  AP8 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
  AP11 A3.4 Tenir habilitat per solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny (I4)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
  BP2 B1.2 Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. (G10)
  BP4 B3.1 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Posa en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tot un seguit de competències específiques, transversals i nuclears que caracteritzen la titulació. Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'Enginyer Químic amb l'experiència directa en un entorn professional real. Es familiaritza amb els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals de l'àmbit. AP1
AP8
AP11
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,... Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,... Usa un llenguatge apropiat a la situació BP1
Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes. BP2
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles. Accepta i compleix les normes del grup Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits BP4
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu... CC2
Produeix un text oral gramaticalment correcte Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa Produeix un text escrit gramaticalment correcte Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa CC4
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics CC5
Identifica necessitats de formació Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral CC6

Procediments de selecció
Procediments
El centre, a través de la base de dades de les empreses que tradicionalment han acceptat estudiants en pràctiques, es posa en contacte amb aquestes per demanar que notifiquin el seu interès a acollir estudiants en pràctiques de l’ETSEQ i, si aquest és el cas, defineixin el perfil desitjat.

El centre disposa d’una base de dades amb el Currículum vitae dels estudiants, confeccionada a partir de la sol·licitud de pràctiques. Els estudiants coneixen les empreses de la base de dades i les empreses, els estudiants sol·licitants. D'aquesta manera s'inicia la negociació.

Paral·lelament els alumnes podran trobar pels seus mitjans empreses per a realitzar les pràctiques, sempre que aquestes responguin al perfil requerit per la titulació. En aquest cas, l’alumne ho comunicarà al centre per tal que es pugui establir el conveni de col·laboració pertinent.

L’empresa s’encarrega de fer el procés de selecció a partir de la informació facilitada pel centre i els contactes amb els estudiants i, un cop arriba a un acord amb l’estudiant, omple i envia la sol·licitud per formalitzar el conveni. En aquesta sol·licitud, l’empresa especifica, entre d’altres dades, el supervisor de l’empresa (tutor de pràctiques extern).

El coordinador de Pràctiques Externes assigna a cada estudiant un tutor de pràctiques intern, el qual fa el seguiment de les pràctiques i avalua a l’estudiant. La comunicació de l’assignació de tutors URV es fa per correu electrònic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 0.5 0 0.5
 
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes 0.5 0 0.5
Estada de pràctiques 0 342 342
Treballs de pràctiques externes 0 10 10
Relació amb el tutor de pràctiques intern 2 0 2
Relació amb el tutor de pràctiques extern 0 10 10
 
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes 10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes Selecció i assignació del lloc de pràctiques externes.
Estada de pràctiques Realització d’una estada de durada determinada en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques.
Treballs de pràctiques externes Elaboració d’un treball per part de l’alumne en el qual resumirà les característiques de l’empresa, institució pública o centre de recerca on ha realitzat les pràctiques o desenvolupat el projecte de recerca i descriurà les tasques i funcions que ha desenvolupat.
Relació amb el tutor de pràctiques intern Entrevistes que l’alumne manté amb el seu tutor de pràctiques intern a la universitat en diferents moments del desenvolupament de les pràctiques.
Relació amb el tutor de pràctiques extern Relació directa i continuada que l’alumne manté amb el seu tutor de pràctiques extern, de l’empresa, institució pública o centre de recerca com a persona que l’orientarà durant el desenvolupament de les pràctiques.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor de pràctiques intern i del tutor de pràctiques extern, de l’empresa o institució.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
Descripció
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques). El tutor intern concretarà les tasques de les pràctiques amb l’estudiant i l’empresa per tal de determinar si la descripció de les pràctiques s'ajusta al perfil i nivell de la titulació. Després d'un període inicial, el tutor intern es posarà en contacte amb l'alumne per comprovar que les pràctiques es desenvolupen segon l'acordat. És fortament recomanable també que el tutor intern visiti l'empresa i s'entrevisti tant amb l'alumne com amb el tutor extern per comprovar el correcte progrés de la formació de l'estudiant. Si és l'alumne qui proposa una empresa per a fer les pràctiques que no hagi fet una oferta prèvia, el coordinador demanarà a l’estudiant l’esmentada descripció abans d’autoritzar les pràctiques. El tutor intern enviarà per escrit el Procediment d'avaluació al tutor extern i a l’alumne, tenint en compte que l’informe del tutor extern forma part del procés d’avaluació i que l’alumne ha de conèixer els criteris d’avaluació. L’avaluació consta d’un 40% de l’informe del tutor extern i un 60% de l’informe redactat per l’estudiant i corregit pel tutor intern. Al final del procés el tutor intern demanarà al tutor extern l'avaluació de les pràctiques i, a l'alumne/a el lliurament de l’informe pertinent per poder procedir a l'avaluació.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs de pràctiques externes Informe del treball realitzat, el grau d'implicació, les condicions d'aquest treball, segons el model del centre i que serà avaluat pel tutor intern. 60 %
Relació amb el tutor de pràctiques extern El tutor de pràctiques extern fa una avaluació quantitativa del nivell competencial de l'estudiant, d'acord amb el model del centre. 40 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent