IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES I Code 20695105
Study programme
Enginyeria Química (2013)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period
4.5 Obligatòria Primer Únic anual
Teaching
Department Enginyeria Química
Coordinator
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
E-mail laureano.jimenez@urv.cat
gonzalo.guillen@urv.cat
javier.recari@urv.cat
Lecturers
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
GUILLEN GOSALBEZ, GONZALO
RECARI ANSA, JAVIER
Web
General description and relevant information L'objectiu de l'assignatura és dissenyar processos i productes utilitzant eines avançades de programació matemàtica i de simulació de processos. L'assignatura se centrarà en la resolució de casos de diferent tipologia (continus, discontinus), procedents de diferents sectors (químic, petroquímic, farmacèutic ...) i afectant productes d'alt / baix valor afegit. Per a això s'utilitzarà Excel, Matlab, GAMS, AspenPlus, AspenHysys, SuperPro ...

Competències
Type A Code Competences Specific
 A2 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A4 A1.4 Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a l'optimització d'uns altres ja desenvolupats. (G5)
 A8 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
 A9 A3.2 Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques (I2)
 A11 A3.4 Tenir habilitat per solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny (I4)
 A13 A3.6 Dissenyar, construir i implementar mètodes, processos i instal•lacions per a la gestió integral de subministraments i residus, sòlids, líquids i gasosos, en les indústries, amb capacitat d'avaluació dels seus impactes i dels seus riscos (I6)
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
 B5 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B6 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
 B7 B5.1 Realitzar la recerca apropiada, emprendre el disseny i dirigir el desenvolupament de solucions d'enginyeria, en entorns nous o poc coneguts, relacionant creativitat, originalitat, innovació i transferència de tecnologia. (G4)
 B8 B5.2 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. (G7)
Type C Code Competences Nuclear
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A2 Resol problemes de disseny de processos discontinus i afins.
 A4 Domina l'anàlisi i disseny de processos industrials en l'àmbit de la indústria química i afí, mitjançant l'aplicació de metodologies de disseny i simulació.
 A8 Proposa i avalua diferents alternatives per millorar un procés, seleccionant la millor d'elles considerant diversos criteris simultàniament, tot i que la informació disponible sigui limitada.
 A9 Coneix la naturalesa complexa del disseny de processos i productes i la seva relació amb la resta d'aspectes de l'enginyeria.
 A11 Es habitua a enfrontar-se a buscar solucions a problemes poc definits, a buscar solucions innovadores als mateixos
 A13 Entén l'impacte i els riscos preses en el medi ambient de les decisions preses durant la fase d'enginyeria de procés i producte.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B6 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
 B7 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B8 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Obté el suport necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
Type C Code Learning outcomes
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Topic Sub-topic

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A4
1 2 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
B6
C1.2
13 26 39
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A8
A11
30 30 60
Atenció personalitzada
C1.1
C2.1
1 2 3
 
Proves pràctiques
A2
A4
A8
A9
A11
B6
C1.1
C1.2
C2.1
3 4.5 7.5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Description

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
B6
C1.2
60
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A8
A11
40
Others  
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica L. Puigjaner, P. Ollero, C. de Prada, L. Jimenez,, Estrategias de Modelado, Simulación y Optimización de Procesos. Químicos, Editorial Síntesis, 2006

Complementària

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES II/20695106


 
Other comments
We plan to use licensed software tools (AspenPlus, Hysys, SuperPro..) available in the computer room located in the first floor and basement of the library.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.