DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) DIRECCIÓ I GESTIÓ D'EMPRESES Codi 20695108
Ensenyament
Enginyeria Química (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ABRALDES BARON, CESAR
Adreça electrònica cesar.abraldes@urv.cat
Professors/es
ABRALDES BARON, CESAR
Web http://https://moddle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Organizacion y gestion en las empresas

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 A2.3 Dirigir i gestionar tècnica i econòmicament projectes, instal•lacions, plantes, empreses i centres tecnològics en l'àmbit de l'enginyeria química i els sectors industrials relacionats. (G3)
 A12 A3.5 Dirigir i supervisar tot tipus d'instal•lacions, processos, sistemes i serveis de les diferents àrees industrials relacionades amb l'enginyeria química (I5)
 A14 A4.1 Dirigir i organitzar empreses, així com sistemes de producció i serveis, aplicant coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos (P1)
 A16 A4.3 Gestionar la Recerca, el Desenvolupament i la Innovació Tecnològica, atenent a la transferència de tecnologia i els drets de propietat i de patents (P3)
 A17 A4.4 Adaptar-se als canvis estructurals de la societat motivats per factors o fenòmens d'índole econòmic, energètic o natural, per resoldre els problemes derivats i aportar solucions tecnològiques amb un elevat compromís de sostenibilitat (P4)
 A19 A4.6 Conèixer el camí per crear una nova empresa a partir d'una idea innovadora.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
 B1.2 B1.2 Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. (G10)
 B5 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B8 B5.2 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. (G7)
 B9 B5.3 Buscar noves oportunitats per a la creació d'empreses.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix i aplica els fonaments de la direcció d'empreses i els seus subsistemes.
 A12 Coneix els conceptes i tècniques de funcionament dels sectors industrials, amb especial referència al sector químic.
 A14 Coneix i aplica els instruments del màrqueting estratègic.
Coneix i aplica els conceptes de planificació de la producció i de gestió logística.
Coneix la legislació mercantil i laboral.
Coneix i aplica els fonaments de la comptabilitat financera.
 A16 Coneix la legislació sobre drets de propietat i intel • lectuals, així com la gestió de patents en la seva aplicació a la indústria química
 A17 Analitza la situació competitiva d'una empresa química i pren decisions estratègiques per a la millora de la seva competitivitat.
 A19 És capaç d'establir un pla d'actuació amb tots els elements interns i externs necessaris per crear una empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs.
Transfereix l'aprenentatge de casos i exercicis de l'aula a situacions reals d 'altres àmbits.
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B8 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Obté el suport necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
 B9 Identifica les idees innovadores, les relaciona amb les necessitats de la societat, i determina la seva viabilitat.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C1.4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Calidad Avanzada APQP
Resolucio de problemas
PAP
5S
6SIGMA
ISO/TS
Organizacion Industrial Promoviendo el medioambiente
Gestion Medioambiental
Manufactura y TPM
Empowerment
Operaciones Gestion de stocks
Compras y aprovisionamiento
Gestion de almacenes
JIT
ECR
MRP
Logistica
Economia y Finanzas para Ingenieros Definiciones
Factores de costes
Precios
Criterios de competitividad
Factores de entorno
Topicos financieros
Criterios financieros
Entornos de precios
Cotizaciones
Estimaciones

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
A12
A14
A16
A17
A19
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A12
A14
A16
A17
A19
B1.1
B1.2
B5
B8
B9
10 15 25
Seminaris
A7
A17
B5
C1.1
C1.3
5 5 10
Presentacions / exposicions
A7
A12
A16
B1.1
C1.1
C1.4
3 10 13
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducciò a l`assignatura, explicant els objectius, el temari, la planificació, el funcionament de les pràctiques i dels grups, aixi com lávaluació i la bibliografia
Sessió Magistral El profesor exposa el temari de l`assignatura. L´alumne intervé plantejant qüestions al professor
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball.
Atenció personalitzada Els professors de l´assignatura tenen fixat un horari d´atenció als alumnes. Es recomana demanar cita prèvia mitjancant correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors de l´assignatura tenen fixat un horari d´atenció als alumnes. Es recomana demanar cita prèvia mitjancant correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A12
A14
A16
A17
A19
B1.1
B1.2
B5
B8
B9
Resolució de problemes o exercicis
30%
Seminaris
A7
A17
B5
C1.1
C1.3
Assistència a seminaris i posterior informe 10%
Presentacions / exposicions
A7
A12
A16
B1.1
C1.1
C1.4
Presentacions publiques de treballs 30%
Altres  

Avaluació de practiques

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes las àrees han de ser cumplimentades para ser avaluades correctament.

L'alumne que no superi la primera convocatòria podrà recuperar a la segona convocatoria que consistirà en la resoluciò de problemes i exercicis.


Fonts d'informació

Bàsica

Stephen. R.C., Higly Effective & Powerfull Personal, Simon & Schuster, 1990
Driker, P.F., Managing for the future, Butterworth Heinermann, 1993
Reinhold, V. N., Project Management & Tasks, International Thompson Publishing Co, 1996
Krause, D. G., The Arts of war for executives, Nicholas Brealey, 1998
Charney, Cy., The Instant Manager, Kogan Page, 1999
Blanchard, Carew & Parisi, The One Minute Manager. Build High Performing Teams, B. Training & Development, 1992
Obeng, Eddie, The Project Leader’s Secret Handbook, Financial Times, Pitman Publishing, 1994
Villeda, R., World Class Manufacturing, Villeda Consulting Group, 1993

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent