IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) EINES PER AL DISSENY I PRODUCCIÓ SOSTENIBLE D'ALIMENTS ESTRUCTURATS Code 20705211
Study programme
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa Únic anual
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
E-mail montse.ferrando@urv.cat
carme.guell@urv.cat
olga.busto@urv.cat
Lecturers
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
BUSTO BUSTO, OLGA
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura té com objectiu que els estudiants siguin capaços de dissenyar productes alimentaris des d’una perspectiva tecnològica, sostenible i respectuosa amb el medi ambient. Per aquesta raó, adquiriran competències per saber aplicar la relació entre els distints ingredients i les seves propietats físico-químiques i els diferents processos industrials que, modificant l’estructura, permeten produir un aliment amb les propietats desitjades. Igualment, s’introduiran tècniques per desenvolupar el procés d’innovació i disseny de nous productes i processos que donen resposta a distintes necessitats.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A4 A1.4. Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A5 A1.5. Formular, desenvolupar i aplicar materials, productes i dispositius que incorporin nanoestructures.
Type B Code Competences Transversal
 B9 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
 B14 B3.1. Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B15 B4.1. Aprendre de forma contínua.
 B16 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B17 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context de recerca i innovació.
 B18 B5.2. Resoldre problemes complexos, en entorns nous i en contextos d'innovació i multidisciplinaris.
 B19 B5.3. Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu en un context de recerca i innovació.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A4 Dissenya metodologies estructurades al procés d'innovació i disseny de productes alimentaris.
 A5 Aplica les tecnologies de producció industrial per al disseny i la producció sostenible d'aliments estructurats.
Type B Code Learning outcomes
 B9 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il•lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
 B14 Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
 B15 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
 B16 Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
 B17 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B18 Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Obté el recolzament necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
 B19 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d'un problema.
Type C Code Learning outcomes
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Topic Sub-topic
1. Fisico-química d'aliments 1.1.- Introducció
1.2.- Principals components dela aliments
1.3.- Aigua
1.4.- Carbohidrats
1.5.- Proteïnes
1.6.- Lípids
1.7.- Col.loids
1.8.- Interaccions químiques
2. Tecnologies per el disseny sostenible d'aliments estructurats. 2.1.- Emulsificació i escumes
2.2.- Extrussió i aglomeració
2.3.- Encapsulació: assecat per liofilització i per atomització.
2.4.- Tractament osmòtic: formulació d'aliments sòlids
3. Eines pel disseny d'aliments 3.1. Desenvolupament d'aliments basat en metodologies estructurades.
3.2 Estudi de casos

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A4
C2
C3
26 39 65
Resolució de problemes, exercicis
A4
A5
B9
B14
B15
B18
B19
C3
C5
18 27 45
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A5
B9
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5
15 22 37
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats de presa de contacte amb els estudiants i de presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció de conceptes bàsics, la discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de coleccions de problemes per als estudiants sota la supervisió del professorat, individualment o en grup.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Es plantejarà un problema obert (cas pràctic) sobre el que l'estudiant, individualment o en grup, desenvoluparà una solució concreta.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Description
Es realitzarà a través de mitjans electrònics (moodle, correu electrònic) o de forma presencial en els despatxos de les professores: Carme Güell i Montse Ferrando: Despatx 317 del Departament d'Enginyeria Química Olga Busto i Montse Mestres: Despatx 311 del Departament de Química Analítica i Química Orgànica.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Resolució de problemes, exercicis
A4
A5
B9
B14
B15
B18
B19
C3
C5
Resolució de problemes, a l'aula o fóra d'ella, de forma individual o en grup 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A5
B9
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5
Discussió i resolució de problemes oberts sujectes a resticcions però amb múltiples solucions. 70%
Others  
 
Other comments and second exam session

Assigantura que per les seves caracterísitques no té segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.