DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) FORMACIÓ I ACTUALITZACIÓ EN LA FUNCIÓ PEDAGÒGICA Codi 11152018
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
RODRÍGUEZ MELÉ, LUIS
Adreça electrònica luis.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ MELÉ, LUIS
Web http://www.moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Emmarcar des del punt de vista teòric i pràctic el camp de la formació i actualització de la funció pedagògica
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. El context com a àmbit de la funció pedagògica 1.1. La importància del context en la tasca dels professionals de l'educació
1.2. Formació, educació i organitzacions
1.3. La formació, l'educació: conceptes clau

2. Disseny, execució i avaluació de processos de formació 2.1. Diagnosi i anàlisi de necessitats formatives
2.2. El Pla de formació
2.3. L'execució i l'avaluació de la formació

3. Gestió de la qualitat educativa 3.1. Conceptualització
3.2. Models per a gestionar la qualitat educativa
3.3. Estratègies per a gestionar la qualitat educativa
3.4. Estratègies per a gestionar la qualitat educativa

4. Formació i desenvolupament professional 4.1. Formació permanent: principis, paradigmes i alternatives
4.2. Desenvolupament professional: processos i alternatives
4.3. La pràctica reflexiva com a instrument de millora

Atenció personalitzada
Descripció
És necessari fer unes tutories amb els grups de treball per anar desenvolupant el supòsit pràctic i la posterior presentació. Atenció personal i individualitzada a partir de las necessitats concretes prèvia hora concertada a través del correu electrònic: montserrat.blanes@urv.cat

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica , , ,

BARRIOS, Ch. (1998). La formación permanente y el grupo de trabajo en el desarrollo profesional del docente de secundaria. Oikos-Tau. Barcelona.

DEAN, J. (1997). Supervisión y asesoramiento. La Muralla. Madrid.

DRUCKER, R (1996). La gestión de un tiempo de grandes cambios. Edhasa. Gestión 2000. Barcelona.

FERRERES, V. y IMBERNON, F. (Eds.-1999). Formación y actualización de la función pedagógica. Madrid. Síntesis.

GENTO, S. (1996). Instituciones educativas para la calidad total. La Muralla. Madrid.

MARCELO, C. y LOPEZ, J. (Coord.-1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Ariel. Barcelona

PEREZ, R.; LOPEZ, F., PERALTA, M.D. y MUNICIO, P. (2000). Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación. Narcea. Madrid.

PEREZ-FERNANDEZ DE VELASCO, J.A. (1999). Gestión de la calidad orientada a los procesos. ESIC editorial. Madrid.

SÁNCHEZ MOTOS, E.M. (2001). Calidad Total. Organizaciones de calidad. Organizaciones de éxito. Ed. Libertarias. Madrid.

SCHARGEL, F.P. (1997). Cómo transformar la educación a través de la gestión de la calidad total. Guía práctica. Díaz de Santos. Madrid.

SCHÖN, (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actuan. Barcelona: Paidós/MEC.

WHITAKER, P. (1998). Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Narcea. Madrid.

 

Complementària

BENEDITO, V.; FERRER, V. y FERRERES, V.S. (1995). La universidad a debate. Barcelona: Serv. Publ. Universidad de Barcelona.

BIRKENBIHL, M. (1990). Formación de formadores. Madrid: Paraninfo

BORDAS, I.; CABRERA, F.; FORTUNY, M. Y RODRÍGUEZ-LAJO, M. (1995). Les sortides professionals del llicenciat en pedagogia. S.P. Universitat de Barcelona.

CAÑAL, P. Y Otros. (1998). Investigar en la escuela: elementos para una enseñanza alternativa. Sevilla. Ed. Díada.

CARR, W. y KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La Investigación-Acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca

DIEZ, E.J. (1999). La estrategia del caracol. Un cambio cultural en una organización. Barcelona. Oikos-Tau

EISNER, E.W. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Paidós. Barcelona.

FERRERES, V. (Coord.-1997). El desarrollo profesional de docente. Evaluación de los Planes Provinciales de Formación. Barcelona. Oikos-Tau.

FERRERES, V. y MOLINA, E. (1995). La formación del profesorado para el cambio en la institución educativa. Barcelona: P.P.U.

FULLAN, M. y HARGREAVES, A. (1997). ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar en la escuela? Kikiriki. Morón.

GAIRIN, J. y DARDER, P. (Coord.)(1995). Estrategias e instrumentos para la gestión educativa. Praxis. Barcelona.

GONZÁLEZ, M. (1995). Formación docente: Perspectivas desde el desarrollo del conocimiento y la socialización profesional. Barcelona: PPU.

JIMÉNEZ, B. (Coord.-1998). Evaluación de programas, centros y profesores. Madrid. Síntesis

MARCELO, C. (1991). El estudio de caso en la formación del profesorado y la investigación didáctica. S.P. Univ. de Sevilla.

MARTINEZ, J. (1998). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Madrid: Miño y Dávila Editores.

MILLMAN, J y DARLING-HAMMOND, L. (1997). Manual para la evaluación del profesorado. Madrid. La Muralla.

SANTOS, M.A. (1997). La luz del prisma. Para comprender las organizaciones educativas. Málaga. Aljibe.

VAILLANT, D. y MARCELO, C. (2001). Las tareas del formador. Aljibe. Málaga.

VILLA, A. (Coord. 1996). Evaluación de experiencias y tendencias en la formación del profesorado. Bilbao: ICE U.Deusto

VV.AA. (2000). La vessant humana en la formació dels educadors. Ed. Universidad de Lleida.

VV.AA. (2000). Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. ICE. Universidad Deusto.

WOODS, P. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Madrid: Paidós

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent