DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT D'EQUIPS PROFESSIONALS EN EDUCACIÓ Codi 11152111
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Cinquè 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant El desenvolupament d’equips professionals educatius es planteja com una assignatura bàsica per possibilitar contextos de treball efectiu i vehicular aprenentatges socioemocionals amb professionals d’equips educatius. La millora de la qualitat de l’educació passa indefugiblement per una millora de la cohesió dels seus equips. I aquesta millora és la conseqüència d’adquirir unes determinades pràctiques reflexives sobre la pròpia tasca professional, de dissenyar i compartir plans de millora, de delimitar uns valors i uns objectius comuns, de potenciar la motivació i la cooperació, de desenvolupar unes estratègies d’intel·ligència interpersonal… Conformar un projecte comú pot afavorir el creixement professional i personal de cada component: de cadascú amb els altres. Revitalitzar el motor intern de cada equip docent és possible si es posen les condicions que ho permetin. Els equips han d’aprendre a organitzar processos de treball, a fomentar un liderat cohesionador i estimulador, a articular la feina en petits grups i en gran grup, a millorar la gestió de conflictes, a avaluar els encerts i les mancances de les tasques individuals i comuns… Aquests i altres continguts seran objecte d’estudi d’aquesta assignatura.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció



Equips professionals educatius: delimitació, tipologies…
- Concepte de grup formal i la seva evolució aplicada al equips professionals educatius
2. – Elements bàsics per al desenvolupament d’equips professionals en educació:
- Bases per al desenvolupament d’equips professionals
- Estratègies i recursos específics per al desenvolupament d’habilitats comunicatives, de gestió de conflictes i mediació, direcció i liderat d’equips, conducció de reunions...
- Creences i valors per a una cultura de desenvolupament d’equips
- Àmbits de desenvolupament dels equips: personal, social, competencial, professional, institucional...
3. - Processos de desenvolupament dels equips professionals en educació.
Models de desenvolupament d’equips professionals
- Fases de processos diversos
- Anàlisi de casos
4.- Estratègies d’investigació i formació aplicada al desenvolupament d’equips professionals en educacio.
- Enfocaments d’investigació i formació per equips
- Programes de desenvolupament d’equips professionals
- Recursos i estratègies específiques

Atenció personalitzada
Descripció
La professora realitzarà sessions de tutoria individual o en petit grup per orientar en la realització d'exposicions, treballs i en la preparació de les proves de l'assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura caldrà consensuar amb la professora un pla de treball amb l'elaboració d'una carpeta d'aprenentatge guiada i un treball sobre l'assignatura. Cadascuna d'aquestes activitats té un percentatge del 50 % de la nota. Caldrà realitzar tutories individualitzades pactades prèviament amb la professora per tal de fer el seguiment i avaluació de l'assignatura.


Fonts d'informació
Bàsica ARMENGOL, C., El trabajo en equipo en los centros educativos, 2002, CissPraxis. Barcelona
- BALLENATO PRIETO, G., Comunicación eficaz. Teoría y práctica de la comunicación humana, 2006, Pirámide. Madrid
BONALS, J., El trabajo en equipo del profesorado, 1995, Graó. Barcelona
EISENBERG, N, La empatia y su desarrollo, 1992, Desclée de Brouwer. Bilbao.
ESPADA, J.P., Técnicas de grupo., 2001, Editorial CCS. Madrid.
GIL RODRIGUEZ, F. Y ALCOVER DE LA HERA, C.M., Introducción a la psicología de los grupos, 1999, Ed. Pirámide. Madrid
GOLEMAN, D.; BOYATZIS, R., El lider resonante crea más., 2002, Plaza Janés. Barcelona
- TORREGO SEIJO, J.C.; [coordinador], Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la Formación de Mediadores, 2000, Narcea. Madrid
- SUARES, M., Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas., 2002, Paidós. Barcelona
BALLENATO PRIETO, G, Trabajo en equipo., 2005, Pirámide. Madrid

Complementària CASTANYER, O, La asertividad: Expresión de una sana autoestima., 1996, Desclée De Brouwer. Bilbao.
GARDNER, H., Mentes líderes, 1998, Paidós. Barcelona
VENDRELL, E., Dinàmica de grups i psicologia dels grups., 1999, Universitat de Barcelona
VINYAMATA, E, Manual de prevención y Resolución de Conflictos., 1999, Ariel. Barcelona
FERNANDEZ, I, Prevención de la violencia y resolución de conflictos. El clima escolar como factor de calidad, 1998, Narcea. Madrid

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent