DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIA I HISTÒRIA DE LES INSTITUCIONS EDUCATIVES EUROPEES Codi 11152235
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.miro@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura inclou els continguts fonamentals de la història de la creació de la Unió Europea estudiant els marcs legals referencials que contextualitzen l'actual situació de la UE. S'aprofundeix en l'estudi de les Institucions de la UE destacant les relacionades amb l'educació. S'analitzen documents referencials bàsics presentats per la UE en la temàtica educativa i els seus programes. Tot el marc teòric va relacionat amb la reflexió i crítica de la política educativa de la UE en relació a tots els països que la formen.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. Història i construcció de la Unió Europea 1.1. Trets ideològics de la construcció de la UE
1.2. Marc Institucional
BLOC 2. Tractats 2.1. Tractats: de Maastricht a la Constitució Europea
BLOC 3. A. La Unió Europea i l'educació 3.A.1. Etapes de la política educativa europea
3.A.2. Línies programàtiques de la política educativa de la UE
3.A.3. Programes educatius actuals de la UE
BLOC 3. B. La dimensió europea de l'educació als documents bàsics referencials 3.B.1. Llibre verd sobre la Dimensió Europea de l'educació (1993)
3.B.2. Llibre blanc sobre l'educació i la formació (1995)
3.B.3. Llibre verd "Educació-formació-investigació" (1996)
3.B.4. Projecte de programa de treball sobre els objectius dels sistemes d'educació (2001). Avaluació del projecte (2003)
BLOC 4. La Unió Europea i la legislació educativa espanyola 4.1. La Unió Europea a la LOGSE; LOCE i LOE

Atenció personalitzada
Descripció
2n quatrimestre. 2 hores a la setmana

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

ALONSO OLEA, M (et alt.). (1992) España y la Unión Europea. Lasconsecuenciasdel Tratado de Maastricht. Ed. Plaza  & Janés. Barcelona.

 

BECK, U. (1998) ¿Qué es la globalización? Barcelona: Paidós.

 

COMISIÓN EUROPEA (2002) Ampliación de la Unión Europea. Una oportunidad histórica. Edit. Comisión Europea. Bruselas.

 

COMMISSIÓN EUROÉENE. (2002) Questions clés de l’éducation en Europe. La profession enseignante en Europe: Profil, métier et enjeux. Rapport I: Formation initiale et transition vers la vie professionnelle. Secondaire inférieur général.  Rapport II: L’offre et la demande. Secondaire inférieur général.  Rapport III: Conditions de travail et salaries. Secondaire inférieur général. (VOL. 3) Ed. Eurydice. Bruxelles.

 

DELORS JACQUES (1996) Educació: Hi ha un tresor amagat a dins. UNESCO. Barcelona.

 

ETXEBERRIA, F. (et alt.) (2000). Políticas educativas en la Unión Europea. D. Ariel Practicum. Barcelona.

 

FIALAIRE, J. (1996) L’école en Europe. Edit. Institut International d’Administration Publique. Paris.

 

HABERMAS, J. (2004) Tiempo de transiciones. Madrid: Trotta.

 

LÓPEZ-BARAJAS ZAYAS, E. (Coord.) (2000). La educación y la construcción de la Unión Europea. Edit. Universidad Nacional de educación a Distancia. Madrid.

 

OFICINA DE PUBLICACIONES OFICIALES DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS (2001): Las cifras clave de la educación en Europea. 99-2000. Edit. Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. Luxemburgo.

 

PEDRÓ GARCIA, F. (1997) Les grans tendències de les polítiques educatives a Europa. Edit. Universitat Oberta de catalunya. Barcelona.

 

SERVICIO CENTRAL DE PUBLICACIONES DEL GOBIERNO VASCO. (1994). La política educativa europea y la dimensión europea de la educación. La participación como factor de calidad educativa. V Jornadas de Consejos Escolares de Comunidades Autónomas del estado. Edit. Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. San Sebastián. Bilbao.

 

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent