DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT I PROMOCIÓ PROFESSIONAL DEL PROFESSIONAL DE L'EDUCACIÓ Codi 11152241
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant El desenvolupament del professional de l’educació es planteja com una assignatura optativa però al mateix temps bàsica per possibilitar l’autoconeixement i la planificació de processos de desenvolupament de professionals de l’educació. Amb la present assignatura es pretén aportar elements bàsics adreçats al propi desenvolupament i que ajudin a mantenir l’equilibri i l’estabilitat necessaris per viure d’una manera satisfactòria, a nivell personal, social i professional. L’obertura d’aquest processos tindrà sentit si va acompanyat d’una reflexió i una connexió emocional que el validi i orienti, a més d’aprendre l’ús d’eines específiques per al desenvolupament d’habilitats de millora professional.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció - Sortides professionals del professional de l’educació.
- Models de desenvolupament personal i professional
2. – Elements bàsics per al desenvolupament del professional de l’educació: - Creences i coneixements que faciliten el desenvolupament del professional de l’educació
- Destreses del professional de l’educació
- Factors que afavoreixen el desenvolupament del professional de l’educació
- Valors per a una cultura de desenvolupament professional
3. Itineraris del professional de l’educació - Ambits i exemples d’itineraris professionals
- Fases del procés de desenvolupament del professional de l’educació: autoanàlisi i diagnosi d’habilitats, competències professionals, experiència i trajectòria... anàlisi de possibilitats i àmbits d’actuació del professional de l’educació, anàlisi de prioritats, objectius i valors per dirigir la millora professional, elaboració de projectes i plans de millora, concreció de mitjans per a la concreció dels plans...
- Anàlisi de casos
4. Formació dels professional de l’educació - Paradigmes de formació
- Programes i estratègies de desenvolupament professional
5. Recerca i aplicació d’estratègies en un procés de desenvolupament de professionals de l’educació. -Exemples

Atenció personalitzada
Descripció
La professora realitzarà sessions de tutoria individual o en petit grup per orientar en la realització d'exposicions, treballs i en la preparació de les proves de l'assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

BORDAS, I.; CABRERA, F; FORTUNY, J Y RODRIGUEZ LAJO (1995): Les sortides professionals del llicenciat en Pedagogia. PUB. Barcelona.

JIMENEZ, C. Y POY, S (2007): La inserció del pedagog en el mercat de treball.http://www.urv.net/redireccionar.php?url=http://pedagogia.fcep.urv.es/departament/

DE LA FUENTE, J. (1999): Educación para la construcción personal. Desclée de Brouwer. Bilbao. GAN. F. I ALTRES (1995): Manual de técnicas e instrumentos de formación de empresa. Ediciones apóstrofe. Barcelona           

SCHÖN, D. (1992): La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de profesiones. Ed. Paidós. Barcelona.

SCHÖN, D. (1998): El profesional reflexivo. Ed. Paidós. Barcelona.

SEBASTIAN RAMOS, A. (2003): Orientación profesional. Un proceso a lo largo de la vida. Dykinson. Madrid.

TOLBERT, E.L. (1982): Técnicas de asesoramiento en orientación profesional. Ed. Oikos-tau. Barcelona.

VICENTE P. Y MOLINA, E. (2001): Salidas profesionales de los estudiantes de pedagogia. Grupo editorial universitario. Granada.

VILADOT, G (1992): La Proyección profesional del pedagogo en la empresa. Apuntes para una pedagogia empresarial. Tesis Doctoral. Departament pedagogia Aplicada. Bellaterra.

ZACHARY, L. J. (2000): The mentor’s Guide: facilitating effective learning relationships . Edit. Jossey-Bass Books. Sant Francisco. USA

Complementària

BEAUREGARD, L.A; BOUFFARD, R; DUCLOS, G. (2005): Autoestima. Para quererse más y relacionarse mejor. Ediciones Narcea. Madrid

BISQUERRA, R. (2000): Educación emocional y bienestar. Praxis. Barcelona.

BRANDEN, N (1995): Los seis pilares de la autoestima. Paidós. Barcelona.

CASTANYER, O. (1996):  La asertividad: Expresión de una sana autoestima. Desclée De Brouwer. Bilbao.

COVEY, E. (2004): Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Ed. Paidós. Barcelona

CYRULNIK, B. (2002). Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Gedisa. Barcelona.

DAVIS, M;  McKAY, M.; ESHELMAN, E. (1982): Técnicas de autocontrol emocional.  Martínez Roca. Barcelona.

EISENBERG, N (1992): La empatía y su desarrollo. Desclée de  Brouwer. Bilbao.

GARDNER (1993): Inteligencias múltiples. Paidós. Barcelona.

GOLEMAN, D. (1996): Inteligencia emocional. Kairós. Barcelona.

GOLEMAN, D.; BOYATZIS, R. (2002): El líder resonante crea más. P&J Barcelona.

GREGORC, A. (1982): An Adult’s Guide to Style. Gregorc Associates. Columbia. USA

GÜELL BARCELÓ, M; MUÑOZ REDON, J. (1998): Desconeix-te tu mateix. Programa d’alfabetització emocional. Edicions 62. Barcelona.

KIRSTA, A. (1988): Superar el Estrés. Cómo relajarse y vivir positivamente. Ediciones Integral. Barcelona.

KLEIN, S (2002): La fórmula de la felicidad. Urano. Barcelona.

O’HANLON, B. (2005) Crecer a partir de las crisis. Paidós. Barcelona.

ROGERS, C. (1972): El proceso de convertirse en persona. Paidós. Barcelona.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent