DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TRASTORNS DEL DESENVOLUPAMENT Codi 11162112
Ensenyament
Psicologia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4.5 1.5 Obligatòria Cinquè 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
CANALS SANS, JOSEFA
Adreça electrònica josefa.canals@urv.cat
Professors/es
CANALS SANS, JOSEFA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Conèixer les alteracions psíquiques lligades al procés de desenvolupament infantil. Es pretén que l'alumne/a conegui les manifestacions clíniques, els factors etiopatogènics, els trastorns associats, instrument d'avaluació i els criteris per poder orientar un diagnòstic i un assessorament. S’introdueixen aspectes generals que permetin entendre el concepte de problema psicològic
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. Aspectes introductoris i generals Tema 1. Història i concepte de l'anormalitat en la conducta dels nens

Tema 2. Models teòrics en psicopatologia infantil

Tema 3. Les classificacions i el diagnòstic en els trastorns del desenvolupament

Tema 4. Els factors de risc en la psicopatologia del desenvolupament.

Tema 5. L'avaluació psicopatològica en nens i adolescents.
Bloc II. Psicopatologia del desenvolupament Tema 6. Trastorns generalitzats del desenvolupament

Tema 7. Trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat

Tema 8. Trastorn del desenvolupament de la coordinació motora i tics

Tema 9. Retard mental: causes i avaluació

Tema 10. Trastorns del llenguatge

Bloc III. Trastorns de funcions fisiològiques Tema 11. Trastorns de l'eliminació

Tema 12. Trastorns de la son

Tema 13. Trastorns del desenvolupament psicosexual

Atenció personalitzada
Descripció
Resoldre dubtes, i fer el seguiment de l'aprenentatge

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà a través d'examen amb preguntes tipus test (70% de la nota) i casos clínics (30%). Es pot presentar un treball voluntari com molt tard el dia de l'examen.

La segona convocatòria tindrà la mateixa avaluació i es pot presentar també treball si no s'ha fet abans de la 1ª convocatòria, fins el dia de l'examen com a màxim.

El treball s'ha de basar en articles científics recents i fer un resum-comentari integrant alhora els propis coneixements


Fonts d'informació
Bàsica

American Psychiatric Association (2002). DSM-IV-TR (Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales) Wasghinton: American Psychiatric Press.

Caballo V.E., Simón M.A. (2002). Manual de Psicología clínica infantil y del adolescente. Madrid: Pirámide.

Espada J.P, Méndez F.X. y Orgilés M. (2006). Terapias psicológicas con niños y adolescentes. Estudios de casos clínicos. Madrid: Pirámide.

Freides D. (2002). Trastornos del desarrollo: un enfoque neuropsicológico. Barcelona: Ariel.

González R. (1998).Psicopatología del niño y del adolescente. Madrid: Pirámide.

Gutiérrez J.R. y Rey F.R. (2000). Planificación terapéutica de los trastornos psiquiátricos del niño y el adolescente. Madrid: SmithKline Beecham.

Jané M.C. (2001). Llenguatge i psicopatologia de la infantesa i la adolescència. Clínica i Avaluació. Bellaterra: Servei de Puublicacions UAB.

Organización Mundial de la Salud (1992). Clasificación internacional de las enfermedades mentales (10ª ed.). Madrid: OMS.

Rodríguez Sacristán J. (2000). Psicopatología infantil básica: teoría y casos clínicos. Madrid: Pirámide.

Wicks-Nelson R. Y Israel Allen C. (1997). Psicopatología del niño y del adolescente. Prentice Hall.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent