DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PSICOLOGIA DE LA INSTRUCCIÓ Codi 11172005
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
MOLAS RAMOS, EMILIA
Adreça electrònica emilia.molas@urv.cat
Professors/es
MOLAS RAMOS, EMILIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Psicologia de la Instrucció té una doble finalitat: per una banda analitzar, des d'una perspectiva psicològica, les pràctiques educatives escolars, les característiques de l'aprenentatge que promouen aquestes pràctiques i el seu impacte en el desenvolupament personal; i per una altra banda, introduir-vos en un marc de referència psicològic que us ajudi a analitzar i comprendre els processos escolars d'ensenyament i aprenentatge, alhora que us permeti establir relacions significatives entre diferents marcs teòrics treballats al llarg de l'ensenyament.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1 L’acció psicoeducativa en l’àmbit escolar. Tema 1. Objecte d'estudi, continguts i finalitat de la Psicologia de la Instrucció

Tema 2. Un marc psicològic global de referència per a l'educació escolar: la concepció constructivista sociocultural de l’ensenyament i l’aprenentatge.
BLOC 2. Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l'aprenentatge escolar. L'aprenentatge escolar i la construcció del significat. Els components cognitius de l'aprenentatge.
Tema 1. Intel·ligència, capacitat d'aprenentatge i rendiment escolar.
Tema 2. Aprenentatge significatiu. Els coneixements previs.
Tema 3. L'ús estratègic del coneixement.

L'aprenentatge escolar i l'atribució de sentit Els components motivacionals, afectius i relacionals en l'aprenentatge escolar.
Tema 4. Components motivacionals que intervenen en l'atribució de sentit a l'aprenenatge escolar.
Tema 5. Components afectius que intervenen en l'atribució de sentit a l'aprenenatge escolar.
Tema 6.Components relacionals que intervenen en l'atribució de sentit a l'aprenenatge escolar.

BLOC 3. Factors psicològics de naturalesa interpersonal i contextuals implicats en l'aprenentatge escolar. Tema 1.Interacció entre professorat i alumnat i mecanismes d'influència educativa. El discurs educatiu i la construcció de sistemes de significats compartits. El traspàs del control del professorat a l’alumnat.

Tema 2. Interacció entre alumnes a l'aula. Estrcutres competitives, individualistes, cooperatives. Mecanismes psicològics i factors moduladors de la construcció de coneixement en col·laboració.
BLOC 4. Els continguts d'aprenentatge. Tema 1. Tipus de continguts escolars. Característiques comunes i diferencials de l’ensenyament i l’aprenentatge de conceptes, procediments, i d’actituds,valors i normes.


Atenció personalitzada
Descripció
Com conseqüència de l' extinció del pla d'estudi que estàs cursant aquesta assignatura no té classe presencial. A l'aula virtual del moodle l'alumnat podrà consultar més informació de l'assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Fonts d'informació
Bàsica Coll, C; Palacios, J; Marchesi, A., Desarrollo Psicológico y educación, II. Psicología de la Educación, 2001, Alianza. Madrid
Coll, C. (i altres), Psicología de la Instrucción., 1996, Ediuoc. Barcelona

Complementària Coll, C., Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria , 2010. 1ª ed., Barcelona : Graó ; Madrid : Gobierno de España, Mi
Pozo, J.I., Aprendices y maestros, 1996 , Alianza. Madrid
Coll, C. (i altres) , El constructivismo en el aula. , 1993 , Graó. Barcelona

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent