DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) DIFICULTATS D'APRENENTATGE I INTERVENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA Codi 11172009
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
MOLAS RAMOS, EMILIA
Adreça electrònica emilia.molas@urv.cat
Professors/es
MOLAS RAMOS, EMILIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s’aprendrà a reconèixer les manifestacions rellevants de les dificultats específiques d'aprenentatge en diversos àmbits i a diferenciar-les d'altres necessitats educatives. En concret, s’aprendrà a conèixer els criteris i instruments essencials per a la prevenció, diagnòstic i intervenció de les dificultats d'aprenentatge de la lectura, l’escriptura i les matemàtiques.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. Dificultats d'aprenentatge i enfocaments d'intervenció. 1.1. Evolució històrica en la definició de dificultats d'aprenentatge.
1.2. Identificació i diagnòstic de les dificultats d'aprenentatge.
1.3. Classificació de les dificultats d'aprenentatge.
1.4. Models d'intervenció.
2. L'adquisició del llenguatge escrit. 2.1. Tipus de sistemes d'escriptura. LLegir i esciure en un sistema alfabètic.
2.2. Mètodes d'ensenyament de la lectura i l'escriptura.
2.3. Els múltiples sentits i dimensions de la lectura i l'escriptura.
3. L'aprenentatge de la lectura i les seves dificultats. 3.1. Models explicatius dels processos cognitius implicats en la lectura. Habilitats de descodificació i el reconeixement de paraules. Fluïdesa lectora. Vocabulari.Processament sintàctic. Processament semàntic. Comprensió lectora.
3.2. Dificultats de reconeixement de paraules. Dislèxies: caracterització, criteris diagnòstics, etiologia, subtipus, prevalença i comorbiditats.
3.3. Dificultats en la comprensió lectora.
3.4. Instruments i proves per a la identificació i avaluació de les dificultats de lectura.
3.5. Propostes d'intervenció en les dificultats de lectura.
4. L'aprenentatge de l'escriptura i les seves dificultats. 4.1. Habilitats de codificació i escriptura de paraules. El procés de producció d'un text.
4.2. Escriptura manual: grafisme i habilitats psicomotores.
4.3.Dificultats de l'escriptura. Disgrafies: caracterització, criteris diagnòstics, etiologia, subtipus, prevalença i comorbiditats.
4.4. Dificultats en la producció de textos.
4.5. Dificultats en l'aprenenatge grafomotor de l'escriptura manual.
4.6. Instruments i proves per a la identificació i avaluació de les dificultats d'escriptura.
4.7. Propostes d'intervenció en les dificultats d'escriptura.
5. Aprenentatge de les matemàtiques i les seves dificultats. 5.1. Discalcúlia. caracterització, criteris diagnòstics, etiologia, prevalença i comorbiditats.
5.2. Instruments i proves per a la identificació i avaluació de les dificultats amb el processament numèric i el càlcul.
5.3 Propostes d'intervenció en la discalcúlia.

Atenció personalitzada
Descripció
Com conseqüència de l' extinció del pla d'estudi que estàs cursant, aquesta assignatura no té classe presencial ni tutories. Cal preparar-se els continguts de l'assignatura en base a les fonts d'informació referenciades.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La forma d'avaluació serà a partir d'una prova escrita, tant en primera com en segona convocatòria.


Fonts d'informació
Bàsica SÁNCHEZ, E., Las dificultades de aprendizaje de la lectura y la escritura,, Barcelona:UOC, 2009
SÁNCHEZ, E., RUEDA,M., La intervención educativa en alumnos con dificultades de aprendizaje., Barcelona:UOC, 2009
ANDREU, Ll (Coord.), L'adquisició de la lectura i les seves dificultats., Barcelona:UOC, 2013
ANDREU, Ll (Coord.), Les dificultats de l'aprenentatge de l'escriptura i de les maemàtiques., Barcelona:UOC, 2013
CUETOS, F., Psicologia de la lectura., Madrid:Wolters-Kluwer, 2010
CUETOS, F., Psicologia de la escritura. Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de escritura., Madrid:Wolters-Kluwer, 2008

Complementària SÁNCHEZ, E. , Comprensió i redacció de textos : dificultats i ajudes, Barcelona. Edebé., 2000
SOLÉ,I., Estrategias de lectura., Barcelona:Graó, 2006

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent