DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) MODELS D'ORIENTACIÓ I INTERVENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA Codi 11172010
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
MOLAS RAMOS, EMILIA
Adreça electrònica emilia.molas@urv.cat
Professors/es
MOLAS RAMOS, EMILIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignautura aborda l'avaluació i el diagnòstic de les principals aspectes que poden dificultar el procés d'aprenentatge dels estudiants i aporta propostes per poder proporcionar els suports necessaris per adequadar la resposta educativa.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.Models d’orientació i intervenció psicoeducativa. 1.1.Concepcions sobre l’assessorament i l’orientació.
1.2.Marc de referència per als processos d'assessorament i intervenció en educació: un model educacional constructivista.
2. Funcions i tasques de l'orientació i l'assessorament psicoeducatiu. 2.1.Les funcions i tasques d’assessorament psicoeducatiu que es dirigeixen a docents, alumnes, famílies i a les institucions en el seu conjunt des d’un model educacional constructiu.
2.2.Funcions dels professionals de l'especialitat d'orientació en el marc dels EAP.
2.3.Funcions dels professionals de l'especialitat d'orientació en el marc dels instituts de secundària.
3.La intervenció psicoeducativa orientada a l’optimització de les institucions educatives. 3.1.Característiques dels centres de qualitat.
3.2. Estratègies d’anàlisi institucional.
3.3. Assessorament i processos de canvi per a la consecució d’institucions inclusives.
3.4. El treball conjunt amb els diversos sistemes de la institució.
4.La intervenció psicoeducativa orientada a la millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge i d’atenció a la diversitat. 4.1.Característiques de les aules adaptatives.
4.2. Finalitat, contingut i procediments de la intervenció.
4.3. Estratègies d’observació i anàlisi de les pràctiques educatives a l’aula.
4.4. La construcció conjunta de la col·laboració i de les millores.
5,La intervenció psicoeducativa orientada a l'avaluació en educació. 5.1. El diagnòstic en educació com a avaluació de la situació educativa en tota la seva globalitat.
5.2.L’avaluació psicopedagògica i l’assessorament en l’elaboració d’adaptacions curriculars.
5.3.Finalitats, instruments i procediments d’avaluació psicopedagògica.
5.4. L'informe psicopedagògic: funcions, característiques i models.
5.4. L’elaboració de plans individualitzats per a la personalització de l’ensenyament
6. La dimensió comunitària de la intervenció. 6.1. El recolzament mutu escola comunitat per a l’assoliment de les finalitats educatives.
6.2.Treball en xarxa amb professionals externs.
6.3. Assessorament i intervenció en sistemes familiars i comunitaris.

Atenció personalitzada
Descripció
Com conseqüència de l' extinció del pla d'estudi que estàs cursant, aquesta assignatura no té classe presencial ni tutories. Cal preparar-se els continguts de l'assignatura en base a les fonts d'informació referenciades.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La forma d'avaluació serà a partir d'una prova escrita, tant en primera com en segona convocatòria.


Fonts d'informació
Bàsica Badía, A. Mauri, T. i Monereo, C. (coord.) , La práctica psicopedagógica en educación formal. , 2004, Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Badía, A. Mauri, T. i Monereo, C. (coord.) , La práctica psicopedagógica en educación no formal , 2006, Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Martín, E.; Solé, I. (Coords) , Orientación educativa: Modelos y estrategias de intervención. , 2011, Barcelona: Grao
Monereo, C., & Solé, I. (Coords), La práctica del asesoramiento educativo a examen., 2005, Barcelona:Graó
Bonals, J., & Sánchez-Cano, M. (Coords.), Manual de asesoramiento psicopedagógico., 2007, Barcelona: Graó.
ANDREU, Ll (Coord.), Diagnòstic en educació, 2013 5ª EDICIÓ, Barcelona : UOC
Lago, J. R., Onrubia, J. , Asesoramiento psicopedagógico y mejora de la práctica educativa., 2011, Barcelona: Horsori
Martín, E. , Onrubia, J. , Orientación educativa y procesos de innovación y mejora de la enseñanza, 2011, Barcelona : Graó

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent