Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1
Política i educació |
1.1 Precisió conceptual
1.2 Anàlisi epistemològic de la Política de l'Educació.
1.3 Fonaments de la política educativa.
1.4 L'estructura del sistema educatiu denotativa d'una teoria i d'una pràctica política.
|
Tema 2
El marc jurídic del Sistema Educatiu
Tema 3
Evolució del Sistema Educatiu |
2.1 Els Drets Humans i els Drets dels Infants.
2.2 La Constitució espanyola.
2.3 L'Estatut d'Autonimia
3.1 Abans i després del 1970.
3.2 La LOGSE
3.3 La LOE |
Tema 4
Els grans agents educatius des d'una perspectiva política |
4.1 La família.
4.2 L'escola.
4.3 L'Estat i Societat des de la perspectiva de la política educativa.
4.4 Altres agents educatius (mitjans de comunicació, noves tecnologies...). |
Tema 5
La política educativa integrada en la política general de l'Estat |
5.1 Planificació educativa i prospectiva.
5.2 Les reformes de l'educació.
5.3 El finançament de l'educació. Economia i educació.
|
Tema 6
Política i gestió educativa a l'Espanya contemporània |
6.1 Història de la política educativa a Espanya.
6.2 Les Autonomies i l'educació. |
Tema 7
Política i administració educativa |
7.1 Estructura de l'administració de l'Estat i Autonòmica.
7.2 De la llei estatal cap a l'autonòmica (LEC), una realitat de Catalunya. |
Tema 8
Internacionalització de la política i l'educació |
8.1 Concepte d'internacionalització de l'educació.
8.2 Política educativa comunitària.
8.3 Organitzacions internacionals d'educació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
10 |
11 |
21 |
Sessió Magistral |
|
70 |
80 |
150 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
15 |
25 |
Treballs |
|
20 |
25 |
45 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
15 |
20 |
35 |
Atenció personalitzada |
|
18 |
6 |
24 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació i comprovació oral dels coneixements sobre la política educativa. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels contignuts de l'assignatura vers explicacions a través de diversos mitjans.
Amb activitats pràctiques. |
Presentacions / exposicions |
Exposició per part dels alumnes dels treballs que es realitzaran.
|
Treballs |
Entrega de treballs en format paper realitzats a classe i realització de la part de política del treball global de totes les matèries de 2n de Grau. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Recull de totes les activitats realitzades a classe. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Tutories en les hores d'atenció als alumnes, quan ho indiqui el professor/a o ho necessiti l'alumne. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Desenvolupament del temari i proves de contingut. S'avalua la presencialitat i la pràctica de totes les sessions (elaboració d'un triptic, lectura d'un llibre i altres pràctiques realitzades a classe)
Es realitzaràn dues proves de desenvolupament. |
40% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions orals i escrites d'articles i d'activitats de classe. |
20% |
Treballs |
|
Treball Interdisciplinar de 2n de Grau. |
25% |
Altres |
|
El Diari de classe: amb el desenvolupament del treball de classe, articles aportats pels propis alumnes i reflexions personals. etc. |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitzarà avaluació contínua. Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre. - Els estudiants que no matriculen les 6 matèries que conformen el segon de Grau, han de comunicar-ho al coordinador/a de matèria durant la primera setmana de classe, ja que si no fan el treball interdisciplinar n'hauran de realitzar un altre. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
BARCENA, F. y otros., L escuela de la ciudadanía. Educación, ética y política. , Desclé de Brouwer, S.A. , Bilbao 1999.
CAMPS, V; GINER,S, Manual de Civismo., Ariel., Barcelona 1998
COLOM,A.J. y DOMINGUEZ, E , Introducción a la política de la educación., Ariel., Barcelona 1996.
CORTINA, A. , Ciudadanos del mundo., Alianza., Madrid 1997
FULLAT, O., Política de la Educación., CEAC, Madrid 1994.
PUELLES, BENÍTEZ, M. , Política y administración educativas. , UNED, Madrid 1987
PADRÓ, I. GARCIA F., Política educativa, polítiques educatives., UOC, Barcelona 1997.
J. Noguera, F. Comany, L.F.Valero, C. Torres, C. Crespi, Los retos de la Construcción de la UNión Europea, Universitas Tarraconensis, Tarragona 1994
M. Concepció Torres, Societat i temps lliure, L'OM, Riudoms 1998
M. C. Torres i altres, Per educar en l'Esplai, Editorial Claret, Barcelona, 1998
M. Concepció Torres, La Política universitaria i la Unió Europea, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2005
M. Conacepció Torres, La Dimensió Europea de l'Educació a l'Estat Espanyol i a Catalunya, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2006
M. Concepció Torres, La Dimensió Europea de l'Educació als Documents bàsics referencials, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2006
M. Concepció Torres, La coeducación en un contexto multicultural. De Cenicienta a Mulan, hacia la igualdad de género, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2008
M. Concepció Torres, Universidad i Ciudadania, Anroart Ediciones, Las Palmas de Gran Canaria 2008
M. Concepció Torres (Coord.) et altres, Pobreza y voluntariado, Asociación INternacional del Voluntariado, Barcelona, 2011
M. Concepció Torres i Joan Andreu Torres, Educación del Teimpo libre. Un contexto socioeducativo, Universitat de Barcelona, Barcelona, 2011
M. Concepció Torres, Educar para ser hoy. Una perspectiva de educación diferente y creativa, Universitas Tarraconensis, Tarragona 2011
M. Concepció Torres i L.F. Valero, Algunas consideraciones sobre la cultura del voluntariado como factor en la construcción Europea y ciudadania, Revista Portuguesa de Pedagogia, Universidad de Coimbra
, , ,
|
|
Complementària |
NOGUERA ARROM, J., Las competencias básicas. , Fundación Santillana, 2007
NOGUERA ARROM, J., La política lingüística a la Catalunya democràtica: fonaments socials, polítics i pedagògics., URV.Depart. Pedagogia, Desembre 2004
NOGUERA ARROM J. Et. Alt., Teacher Training in citizenship Values, Papers of the 25 th ATEE Anual Conference., Barcelona 2000
ORTEGA RUIZ,P. SAEZ CARRERA,J. , Educación y democracia., Cajamurcia., Murcia. 1993
PANIKKAR, R., L'esperit de la política.Homo politicus., Editorial 62., Barcelona 1999.
TERESCO, J.C., Educación y exclusión social. El fenómeno de la segregación en la sociedad de la Información. Por una ciudad comprometida en la educación., Vol. II, Instituto Municipal de Barcelona. 1999
TERESCO, J.C., El nuevo vacío educativo., Alanda Anaya, Madrid 1995
TRILLA, J., Ciutats que eduquen i que s'eduquen., Diputació de Barcelona., Barcelona 2000.
ARENDT HANNAH, ¿Qué es la política?, Paidos Iberica., Barcelona. 1997
ARENDT HANNAH, La promesa de la política., Paidos Iberica., Barcelona 2000
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|