Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
| A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit relacionat amb la formació de formadors.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
| | A10 |
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit relacionat amb la formació de formadors.
Identifica les característiques dels individua i/o grups sobre els quals s'incidirà.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
1. Aprendizaje adulto
|
- Principios del aprendizaje adulto
- Perfil del formador de adultos
|
2. Modelos y Estrategias formativas
|
- Modelos de formación
- Detección de necessitats formatives, planificació, desenvolupament i avaluació de la formació
- Práctica reflexiva
- Mentorazgo
- Coaching
- Dinámicas grupales de formación
|
3. Análisis de la gestión de la formación en diferentes ámbitos (Empresa, Instituciones públicas, Instituciones educativas)
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
7 |
7 |
14 |
Sessió Magistral |
|
16 |
32 |
48 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
18 |
27 |
45 |
Treballs |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives. Presentació i consens del programa. |
Sessió Magistral |
Exposició i discussió entorn dels continguts conceptuals.
Treball sobre lectures de llibres i/o articles especialitzats. |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi documental, estudis de casos, dinàmiques grupals, resolució de problemes. |
Treballs |
Realització de projectes i/o treballs d'investigació. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de l'assignatura. Tutories i fee-backs individuals i grupals. |
Descripció |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de l'assignatura. Tutories i fee-backs individuals i grupals.
Si considereu tenir necessitats educatives específiques podeu parlar amb el professorat per tal de fer les adaptacions que s’escaiguin.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
- Pràctiques de classe reelaborades conformant una carpeta d'aprenentatge
- Projecte de formació |
50 |
Proves mixtes |
|
Prova individual de desenvolupament i/o aplicació pràctica |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1. Cal aprovar totes les activitats d'avaluació per tal de superar l'assignatura. 2. L'assignatura és presencial. En el cas de no poder assistir, com, a més tard fins la primera setmana cal posar-se en contacte amb les professores responsables per a pactar un programa alternatiu. 3. Totes les produccions escrites i lliurades per part de l'estudiantat han de reunir els requisits de CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA aprovats pel Consell de Mestres (Estan a l'espai Moodle). D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
BALLENATO PRIETO, G., Trabajo en equipo: dinámica y participación en los grupos., Barcelona: Herder, 2005
CABRERA F. A., Evaluación de la formación., ISBN: 9788477387145, 2000
GAIRÍN, J. , Gestión del conocimiento y desarrollo organizativo: formación y formación corporativa, Madrid: Wolters Kluwer, 2012
IRANZO, P., Asesoramiento pedagógico al profesorado, Madrid: Síntesis, 2012
IRANZO, P, Innovando en educación. Formarse para cambiar: un viaje personal, Barcelona: Erasmus, 2009
KIRKPATRICK, D. L., KIRKPATRICK, J. D., Evaluación de acciones formativas. Los cuatro niveles, Barcelona: Gestión 2000. (3a. Edició). , 2006
LIEBERMAN, A. y MILLER, L. (Eds.), La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. , Barcelona: Octaedro, 2003
MARCELO, C. y VAILLANT, D., Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar?, Madrid: Narcea, 2009
PEREZ DEL VILLAR RUIZ M. J., TORRES MEDINA, C., Dinámica de grupos en formación de formadores: Casos prácticos. , Ed: Biblioteca de psicología, 1999
TEJADA, J. et.al., Formación de formadores (2 Vols.), Madrid: Thomson, 2006, 2007
|
AISCOW, M., WEST, M. (2008). Mejorar las escuelas. Liderazgo y colaboración. Madrid: Narcea BOLÍVAR, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: La Muralla. BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla. DE VICENTE RODRIGUEZ, P. (2002). Desarrollo profesional del docente en un modelo colaborativo de evaluación. ISBN: 9788427124431 DEL POZO DELGADO P. (2007). Formación de formadores. ISBN: 9788436821000 DOMINGO, J. (Coord.). (2001). Asesoramiento al centro educativo. Barcelona: Octaedro-EUB. DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (1999). Técnicas para el desarrollo personal y formación del profesorado. Bilbao: ICE Deusto. Cuaderno 10.Bilbao FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2006). Desarrollo Profesional Docente. Granada: Grupo editorial Universitario GATHER, M. (2004). Innovar en el seno de la institución educativa. Barcelona: Graó IMBERNON, F. (2007). 10 ideas clave: La formación permanente del profesorado. Barcelona. Graó. MARCELO, C. y LÓPEZ, J. (COORD.) (1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Barcelona: Ariel. MEIGNANT, A. (2003). Manager la formation. Rueil-Malmaison: Liaisons. NAVÍO, A. (2005). Las competencias profesionales del formador. Una visión desde la formación continua. Barcelona: Octaedro-EUB. PLANIFICACIÓN (2000). Planificación de la formación. Barcelona: EPISE/Training Club/Gestión 2000. RODRIGUEZ MORENO M. L. (2006). Evaluación, balance y formación de competencias laborales transversales. Propuestas para mejorar la calidad en la formación profesional y en el mundo del trabajo. Barcelona: Laertes Educación VAILLANT, D. y MARCELO, C. (2001). Las tareas del formador. Málaga: Ariel. ZABALZA, M. A. (2004). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional.Madrid: Narcea. |
Complementària |
IRANZO, P., Asesoramiento pedagógico al profesorado, , Ed. Síntesis. Madrid
IRANZO, P., Innovando en educación. Formarse para cambiar..., , Ed. Erasmus. Barcelona
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|