Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Conèixer, dissenyar i desenvolupar mètodes d'avaluació. |
| A7 |
Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica. |
| A9 |
Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
| A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
| A11 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional relacionat amb la formació de formadors.
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
| | A7 |
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
| | A9 |
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
| | A10 |
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
| | A11 |
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
I. Metodologia Qualitativa, quantitativa i mètodes mixtos |
|
II. Tècniques de recollida i anàlisi de dades |
|
III. Investigació científica de qualitat i innovació |
|
IV. La millora i l’èxit en la formació. Conceptualització general de la innovació en les actuacions dels formadors |
|
V. La dimensió institucional de la investigació i la innovació. Resistències i facilitadors |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
30 |
40 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
25 |
30 |
Proves de desenvolupament |
|
5 |
25 |
30 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
DESCRIPCIÓ
- Prendre contacte i recollir informació dels alumne sobre: Conexiements previs de la matèria, interessos, motivació.
- Presentació de l'assignatura: objectius, continguts a treballar, metodologia docent, avaluació...
OBJETIUS
- Detectar les possibles dificultats de seguiment dels alumnes.
- Corregir coneixements erronis.
- Comunicar que es pretén amb l'assignatura: Comunicar els objectius, nombrar els continguts i comunicar i clarificar els criteris d'avaluació.
MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.
ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics
AGRUPACIÓ
Gran grup.
TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar en l'activitat donant informació al professor.
- Escolar i entendre què se li demanarà durant el desenvolupament de l'assignatura.
|
Sessió Magistral |
DESCRIPCIÓ
Exposició dels continguts de l'assignatura:
- Relacionar amb la sessió anterior.
- Emfatitzar les idees principals.
- Explicacions ordenades i estructurades.
- Exemples.
- Relacionar els nous conceptes.
- Assegurar l'entesa de continguts.
OBJETIUS
- Comunicar coneixements.
MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.
ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics
AGRUPACIÓ
Gran grup.
TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar de la sessió (prendre apunts, intervenir a la sessió, contestar a les preguntes...).
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
DESCRIPCIÓ
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
OBJETIUS
- Reflexionar i relacionar teoria i pràctica.
- Introduir nous coneptes i integrar-los amb els anteriors.
- Consolidar coneixements.
MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.
ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics
AGRUPACIÓ
Grup mitjà i petit grup
TASQUES DE L'ALUMNAT
- Resoldre el problema o exercici plantejat.
- Si existeix discusió en grup, ha de preparar la seva intervenció. |
Treballs |
DESCRIPCIÓ
- Recesions i anàlisi crític sobre articles científics en català, castellà i anglés.
OBJETIUS
- Conèixer i consolidar coneixements.
- Avaluar coneixements
MODALITAT
Autònoma: No requereix la presència del professor en l'execució.
ESCENARI
Independent
AGRUPACIÓ
Iindividual.
TASQUES DE L'ALUMNAT
- Realitzar el treball a partir del guió proporcionat pel professor.
- Disposa de les sessions de tutories amb la finalitat que el professor li faci el seguiment.
|
Atenció personalitzada |
DESCRIPCIÓ
Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat.
OBJETIUS
- Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura.
- Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorament en la recerca d'informació.
MODALITAT
Requereix la presència del professor.
ESCENARI
Despatx del professor.
AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.
TASQUES DE L'ALUMNAT
Preparació dels dubtes, consultes, etc. |
Descripció |
DESCRIPCIÓ Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat. OBJETIUS - Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura. - Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorament en la recerca d'informació. MODALITAT Requereix la presència del professor. ESCENARI Despatx del professor. AGRUPACIÓ Grup mitjà, petit grup i individual. TASQUES DE L'ALUMNAT Preparació dels dubtes, consultes, etc. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es formularan l'anàlisi, resolució i debat de diferents problemes o exercicis relacionat amb la temàtica de l'assignatura al llarg del curs |
25% |
Treballs |
|
Al llarg de curs, l'alumnat haurà de fer diferents recesions sobre articles científics vinculats a diferents continguts de l'assginatura en castellà i/o català i en anglés. |
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
L'alumnat realitzarà cinc proves objectives tipus test que inclourà preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
L'alumnat realitzará 5 proves que inclouran preguntes obertes sobre un tema. L’alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l’alumne és extensa. |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continuada i es permetrà a l'alumnat refer 1 vegada aquelles activitats que en el moment del feed-back se li indiquin que han de ser millorades. Les activitats a refer seran corregidas pel professorat a final de curs i no es tindrà la possibilitat de refer-la una segona vegada en el cas que sigui avaluada negativament. Per poder ser l'alumnat avaluat a final de curs, haurà de tenir totes les activitats, treballs, proves objectives i proves de desenvolupament presentades i aprovades. L'assistència obligatòria a les classes s'estableix en el 90%. L'alumnat no podrà ser avaluat si a final de curs no té aquest 90% de presencialitat a classe assolit. En cas que l'alumnat, per raons de contracte laboral o per altra causa degudament justificada, no pugui assolir aquest 90% de presencialitat, ha de comunicar la seva situació al professorat de l'assignatura. Té com a data límit per fer aquesta comunicació la primera setmana d'octubre de 2013. El professorat de l'assignatura, després d'estudiar el seu cas, podrà proposar-li un pla alternatiu de treball de l'assignatura per poder ser avaluat. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (COORDS.), Formación de Formadores. Escenario aula, 2006, Thomson
TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (COORDS.), Formación de Formadores. Escenario institucional, 2007, Thomson
MEDINA, A. Y DOMÍNGUEZ, M.C., Didáctica. Formación básica para profesionales de la educación, 2009, Universitas-UNED
TEJADA, J., Los agentes de la innovación en los centros educativos (profesores, directivos y asesores), 1998, Aljibe
SENGE, P., La danza del cambio. El reto de avanzar en las organizaciones que aprenden, 2000, Gestión 2000
TEJADA, J., El proceso de investigación científica, 1997, Fundación La Caixa
AGUILAR, J. (COORD.), La Gestión del cambio, 2003, Ariel
AUBREY, R. Y COHEN, P., La Organización en aprendizaje permanente : estrategias prácticas para ganar ventajas competitivas, 1995, Deusto
BURKE, W.W. Y HAYDEN, S. , Técnicas para el cambio organizacional, 1983, McGraw-Hill
Carballo, Roberto, Innovando en la empresa : hacia un modelo innovador de dirección empresarial , 1999, Gestión 2000/Aedipe
CIDEM, Guia de gestió de la innovació. Part 1: Diagnosi, 2003, CIDEM-Generalitat de Catalunya
CINCO DÍAS, Innovación en la gestión empresarial, 1997, CINCO DÍAS y Ernst & Young Consultores
Fullan, Michael, Liderar en una cultura de cambio, 2002, Octaedro
HARVARD BUSINESS SCHOOL PRESS, Cómo gestionar el cambio: para reducir la resistencia, 2006, Gestión 2000
MITRANI, A.; DALZIEL, M.; y SUÁREZ DE PUGA, I. , Las Competencias : clave para una gestión integrada de los recursos humanos, 1997, Deusto
MONCLÚS, A. , Formación y empleo : enseñanza y competencias, 2000, CISS
ZIMMERMANN, A. , Gestión del cambio organizacional: caminos y herramientas, 1998, Abya Yala
Arnal, J.; Del Rincón, D. y Latorre, A. , Investigación educativa, 1992, Labor
Carr, W. & Kemmis, S. , Becoming Critical: Education, Knowledge and Action Research, 1986, Falmer
CREA. (2006-2011), INCLUD-ED. Strategies for inclusion and social cohesion from education in Europe, , Integrated Project, Priority 7 of the Sixth Framew
CREA. (2001-2004). , WORKALÓ. RTD. The creation of New occupational patterns for cultural minorities. The Gypsy case. , , Improving the Socio-economic Knowledge Base
Denzin, N. & Lincoln, I. , The Sage handbook of Qualitative Research. Third edition, 2005, Thousand Oaks, CA: Sage
Denzin, N. & Lincoln, I. , Strategies of Qualitative Inquiry. Third edition, 2008, Thousand Oaks, CA: Sage
Gómez, A.; Díez, J.; Ormazábal, J.; Flecha, R.; Vilà, R. , Estadística básica para educadores, 2012, Síntesis
Gómez, A.; Puigvert, L. & Flecha, R. , Critical Communicative Methodology: Informing Real Social Transformation Through Research, 2011, Qualitative Inquiry, 17(3), 235-245
Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R. , Metodología comunicativa crítica, 2006, Hipatia
Hesse-Biber, S. N. , Mixed methods research: Merging theory with method, 2010, Guilford Press
Latorre, A.; Del Rincón, D. y Arnal, J. , Bases metodológicas de la investigación educativa, 1996, Hurtado Ediciones
Mertens, D. M. , Mixed methods as tools for social change, 2011, Journal of Mixed Methods Research, 5, 195-197
Ruiz Olabuena, J. I. , Metodología de la investigación cualitativa, 1996, Universidad de Deusto
Sierra Bravo, R. , Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios, 1992, Paraninfo
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PROJECCIÓ PROFESSIONAL/11214106 | FORMACIÓ EN LES ORGANITZACIONS/11214109 | CONTEXTOS D'ACTUACIÓ PROFESSIONAL/11214204 | PROCÉS FORMATIU I APRENENTATGE ADULT/11214206 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL I PERSONAL EN PEDAGOGIA/11214111 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11214102 | INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ/11214105 | ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|