DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT II Código 12204008
Titulación
Grau d'Història (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Geografia
Coordinador/a
FERRAN MERCADÉ, JOAN
MARMOL ARASA, SABINA
Correo-e joan.ferran@urv.cat
montserrat.bustos@urv.cat
Profesores/as
FERRAN MERCADÉ, JOAN
BUSTOS HERNÁNDEZ, MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante Estudi de la diversitat geogràfica del món i dels trets esencials que permeten diferenciar les regions. Proposta dels elements que permeten interpretar els principals problemes mundials relacionant-los amb la forma en que les societats ocupen el territori.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
 A8 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia.
Té coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors

Continguts
tema Subtema
BLOC I. MARC TEÒRIC DE LA GEOGRAFIA REGIONAL DEL MÓN
1. Introducció: Geografia Regional i Regió. Concepte i fonaments metodològics.
2. Criteris de diferenciació regional a escala planetària
BLOC II: ELS GRANS CONJUNTS REGIONALS
1. Els països de la Comunitat Europea: aspectes físics, socials i econòmics.
2. Xina: societat i economia.
3. Japó i l'àrea del Pacífic: Desenvolupament industrial i comercial.
4. El subcontinent indi i el SE asiàtic.
5. Àfrica: territori i societats. L'Àfrica mediterrània i l'Àfrica subsahariana. Contrast físic, soci-econòmic i cultural.
6. El món islàmic: orient pròxim i mitjà.
7. Canadà i EE.UU.: aspectes físics i humans.
8. Els països llatinoamericans: problemàtica econòmica i social.
9. Rússia i la seva àrea d'influència.
BLOC III: L'ESPAI MUNDIAL
1. La geografia dels grans espais mundials.
2. Interdependències i desequilibris en el món actual. Desenvolupament i subdesenvolupament. El desenvolupament sostenible.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
B3
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A8
B3
B7
34 53 87
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
1 3 4
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
B3
C2
4 8 12
Pràctiques de camp/sortides
A5
C2
7 4 11
Debats
A5
B3
B6
6 3 9
Treballs
A5
A8
B3
B7
2 14 16
Presentacions / exposicions
A5
B3
B6
C2
2 5 7
Atenció personalitzada
B3
1 0 1
 
Proves mixtes
A5
A8
B3
B7
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, desenvolupament, treball i pràctiques a realitzar, criteris d'avaluació, etc.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics amb suport de les TIC. Interacció entre alumnes i professors.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució obligatòria d'una pregunta curta que es planteja a l'aula ordinària. La resposta s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. La memòria de la pràctica 2 s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica.
Pràctiques de camp/sortides Sortida obligatòria de treball de camp per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals. Realització d'una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida.
Debats Reflexió i debat sobre un tema d'actualitat mundial. A partir de la proposta caldrà la preparació individual dels arguments de la postura que es defensarà. Després de la realització del debat es presentaran per escrit les conclusions extretes.
Treballs Realització en grup d’un treball sobre un dels espais mundials proposats a classe. Del treball se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. El treball escrit inclourà la realització dels exercicis proposats en la Pràctica 1.
Presentacions / exposicions Del treball sobre un dels espais mundials se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. Les exposicions seran coavaluades pels alumnes dels altres grups i avaluades pel professor aplicant una rúbrica d'avaluació.
Atenció personalitzada Realització de tutories individuals i/o grupals amb l'objectiu de fer el seguiment del treball.

Atenció personalitzada
descripción
Realització de tutories individuals i/o grupals amb l'objectiu de fer el seguiment del treball.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A5
A8
B3
B7
Assitència i participació a classe 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3

Resolució obligatòria d'una pregunta curta plantejada a l'aula. La resposta s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
B3
C2
2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. La memòria de la pràctica 2 s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica. En el treball escrit s'inclouran els exercicis proposats en la Pràctica 1. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

20%
Pràctiques de camp/sortides
A5
C2

Sortida obligatòria de treball de camp per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals. Realització d'una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
10%
Debats
A5
B3
B6
Es valorarà la preparació individual dels arguments de la postura que es defensarà i la participació activa en el debat. Després de la realització del debat es presentaran per escrit les conclusions extretes. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Treballs
A5
A8
B3
B7
Realització en grup d’un treball sobre un dels espais mundials proposats a classe. Del treball se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Presentacions / exposicions
A5
B3
B6
C2
Del treball sobre un dels espais mundials se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. L'avaulació es realitzarà aplicant una rúbrica d'avaluació. Els alumnes, en grup, coavaluaran els altres grups. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Proves mixtes
A5
A8
B3
B7
Prova mixta sobre tots els temes que es realitzarà al final del segon quadrimestre. La realització d'aquesta prova és imprescindible per tal que li sigui aplicada a l'alumne l'avaluació continuada. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d’activitats avaluables. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Segona convocatòria

La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta en la data designada com 2a convocatòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta avaluarà els continguts teòrics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 4 sobre 10. Tindrà un pes sobre la nota del curs d'un 65 %. L'avaluació dels continguts pràctics que tindrà un pes del 35% es farà presentant l' exercici realitzat a l'aula ordinària, les 2 pràctiques i el treball sobre els espais mundials.


Fonts d'informació

Bàsica Azcárate Luxán Blanca, Azcárate Luxán Mª Victória, José Sánchez Sánchez , Grandes espacios geográficos. El mundo desarrollado, 2008, UNED

AZCÁRATE LUXAN  BLANCA, AZCÁRATE LUXAN  Mª. VICTORIA, SÁNCHEZ SANCHEZ JOSÉ, (2008) Grandes espacios geográficos. El mundo desarrollado. Uned

AZCÁRATE LUXAN  BLANCA, AZCÁRATE LUXAN  Mª VICTORIA, SÁNCHEZ SANCHEZ JOSÉ, Grandes espacios geográficos. Subdesarrollo y países emergentes. Uned

MÉNDEZ, R. Y MOLINERO, F. (2000) (6ª edició): Espacios y sociedades. Introducción a la Geografía regional del mundo, Barcelona, ed. Ariel.

-PNUD (informe anual des de 1990): Informe sobre el desarrollo humano, Madrid, ed. Mundi-Prensa.

-RABELLA, J.M. (dir.)(2001): Atlas del Mundo, Barcelona, Ed. Península.

-VV.AA (2007): La situación del mundo. Informe del Worlwatch Instute, Barcelona, Icaria.

-VV.AA. (2006): Perspectivas del Medio Ambiente mundial, Madrid, PNUMA y editorial Mundi-Prensa.

-VV.AA. (2007): El estado del mundo. Anuario económico y geopolítico, Madrid, ed. Akal

Complementària

- CEBRIÁN ABELLÁN, A. (2005) Estructuras socio-espaciales y niveles de desarrollo. Ed.  DM, Murcia.

-ARRIGHI. G. Y SILVER, J. et alt. (2001): Caos y orden en el sistema-mundo moderno, Madrid, ed. Akal

-GÓMEZ PIÑEIRO, F. J. (2001): "Los sistemas regionales en el contexto de la globalización y la mundialización", en: Lurralde, Nº24, donostia, INGEBA.

-GÓMEZ PIÑEIRO, F.J. (2006): "Análisis y debates sobre territorios en la sociedad del conocimiento y de las redes", en: Lurralde, Nº29, Donostia, INGEBA

RECURSOS INTERNET:

- Background Notes: http://ww.state.gov./www/background-notes/index.htlm

- Banco Mundial: http://www.worldbank.org

- Cibergeography: http://www.cibergeography,org/atlas/atlas,htlm

- Clima de América del Sur: http://mcc.com.ar/mcc/clima.htm

- Country Studies: http://lcweb2.gov/frd/cs/cshome.htlm

- Directorio cartográfico de Latinoamérica: http://www.dices.net/

- Geoforma, ://www.arrakis.es/-geoforma/

- Geomapas: http://www.geomapas.com.br/

- Geoplaneta: http://www.geoplaneta.com/mapas.asp

- Guía de mapas, http://www.algonet.se/-cristar/index.htm

- Guía de mapas:http://www.algonet.se/-cristar/index.htm

- INSP: http://www.insp.mx/mapas/index.htlm

- Mapas del siglo XXI: http://wwwmapa21.com/

- Mapas: http://www.graphicmaps.com/graphic maps.htm

- Mapquest, http://www.mapquest.com/

- Mapquest: http://www.mapquest.com/

- National Geographic, http://www.nationalgeographic.com/maps/index.htlm

- Observatori Meteorologic, http://www.svt.es/meteosort/

- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico: http://www.oecd.org

- Population Information Network (POPIN): http://www.undp.org/popin

- Strategic Road: http://www.strategic-road.com

- World Data Research: http://www.worlddata.ca/eng/home.htm

- World Factbook: http://www.odci.gov/cia/publications/nsolo/factbook/eur.htm

- World Trade Organization: http://www.wto.org

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT I/12204007
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.