DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) CONFLICTES DEL SEGLE XX Código 12204245
Titulación
Grau d'Història (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Correo-e xavier.moreno@urv.cat
Profesores/as
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante L'assignatura pretén ser una aproximació als conflictes del segle XX.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A7 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A11 Avalua el procés de construcció del coneixement.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
tema Subtema
1. Problemes i conflictes del segle XX
2. Aspectes d'anàlisi en el context de la Primera Guerra Mundial, 1914-1918
3. Conflictes en el Període d'Entreguerres, 1918-1939
4. Aspectes d'anàlisi en el context de la Segona Guerra Mundial, 1939-1945
5. Conflictes de postguerra i Guerra Freda, 1945-1991
6. Problemes i conflictes en el context de la fi dels blocs, 1991-2000

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
52 60 112
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
6 30 36
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació del programa a seguir, de la metodologia a emprar i del procés d'avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari a classe.
Atenció personalitzada Al despatx del professor.

Atenció personalitzada
descripción
Seguiment de l'evolució acadèmica de l'alumne i acció de suport, cas de ser necessari.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves de desenvolupament
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura, mitjançant 3 apartats teòrics
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades, mitjançant un exercici pràctic (a partir d'un o dos textos històrics treballats a classe).
50% parcial
50% final
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada (no s'hagi presentat a l'examen parcial) o es suspengui l'examen parcial, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria o no s'hi hagin presentat.


Fonts d'informació

Bàsica Marc Mazower, La Europa negra: Desde la Gran Guerra hasta la caída del comunismo , Ediciones B, Barcelona, 2001
Gabriel Kolko, El siglo de las guerras. Política, conflictos y sociedad desde 1914, Ed. Paidós, Barcelona, 2005
Marc Ferro, La Gran Guerra, 1914-1918, Alianza Editorial, Madrid, 1970 (ed. de 1998)
Andreas Hillgruber, La Segunda Guerra Mundial, 1939-1945. Objetivos de guerra y estrategia de las grandes potencias, Alianza Universidad, Madrid, 1995
Gerhard L. Weinberg, Un mundo en armas. La Segunda Guerra Mundial: una visión de conjunto (2 toms), Ed. Grijalbo, Barcelona, 1995
Richard Overy, Por qué ganaron los aliados, Ed. Tusquets, Barcelona, 2005
Agustín Ramón Rodríguez González, Las relaciones internacionales tras la Segunda Guerra Mundial, Ed. Akal, Madrid, 1989
Tony Judt, Postguerra. Una historia de Europa desde 1945, Ed. Taurus, Madrid, 2006
Josep Sánchez Cervelló, La descolonización y el surgimiento del Tercer Mundo, Ed. Hipòtesi, Barcelona, 1997

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.