DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) ART DEL BARROC Código 12214107
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Correo-e sofia.mata@urv.cat
Profesores/as
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripción general e información relevante Estudi general de l'Art del segle XVII i XVIII

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals

Continguts
tema Subtema
I.- Introducció

Tema 1. El Barroc. Teoria general i etapes. Nous conceptes espacials i plàstics. Progressiva integració de les arts majors. El Barroc com a art de la Contrareforma.
II.- L'Europa catòlica

Tema 2. El Barroc a l’Europa catòlica. Arquitectura a Itàlia, França i Àustria en els segles XVII-XVIII

Tema 3. El Barroc a l’Europa catòlica. L’escultura a Itàlia i França en els segles XVII-XVIII

Tema 4. El Barroc a l’Europa catòlica. La pintura a Itàlia i França en els segles XVII-XVII. El naturalisme. El classicisme. L’il·lusionisme

Tema 5. El Barroc a l’Europa catòlica. L’academicisme francès. L’escola flamenca.
III.- L'Europa protestant Tema 5. El Barroc a l’Europa protestant. Arquitectura i escultura a Holanda i Anglaterra. Segles XVII-XVIII

Tema 6. El Barroc a l’Europa protestant. Pintura a Holanda i Anglaterra. Segles XVII-XVIII
IV.-El Barroc a Espanya
Tema 7. El Barroc a Espanya. Arquitectura i escultura

Tema 8. El Barroc a Espanya. La pintura del Segle d’Or

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A2
2 0 2
Sessió Magistral
A5
A7
50 70 120
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
2 2 4
Presentacions / exposicions
C4
3 9 12
Atenció personalitzada
A6
A7
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
A2
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura: programa, avaluació, bibliografia
Sessió Magistral Descripció de l'Art del segle XVII i XVIII mitjançant la seva evolució cronològica.
Pràctiques de camp/sortides Veure l'art del segle XVII i XVIII als museus, exposicions, etc.
Presentacions / exposicions Els alumnes, en sessions quinzenals, preparan en grups reduïts una presentació sobre un artista
Atenció personalitzada Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura

Atenció personalitzada
descripción
Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A5
A7
assistència i participació a les classes. 10%
Pràctiques de camp/sortides
A7
A8
assistencia i participació a la pràctica 10%
Presentacions / exposicions
C4
presentacions quinzenals en grups reduïts d'una aproximació a un artista, tot seguint un esquema previ 30%
Otros  

prova de desenvolupament

50%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es valorarà: La claredat d'exposició. L'ortografia i la sintaxi.

La segona convocatòria consistirà en un examen. Si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada, la nota de l'examen (50%) se sumarà a la resta. Si no ha fet l'avaluació continuada, la nota serà fins a un màxim del 50%.


Fonts d'informació

Bàsica A. Blunt , Arte y arquitectura en Francia 1500-1700 , Cátedra , Madrid, 1977
J.J. Martín González , El artista en la sociedad española del siglo XVII , Cátedra , Madrid, 1986
J. Fernandez Arenas, B.Bassegoda, El barroco en España (Fuentes y textos), Gustavo Gili, Barcelona, 1983
AA.VV., El barroco y el rococó, Alhambra, Madrid, 1980
E. Male , El barroco: Arte religioso del siglo XVII: Italia, Francia, España, Flandes, Encuentro, Madrid, 1985
J. Brown, Imagen e ideas en la pintura española del siglo XVII, Alianza, Madrid, 1980
G.C. Argan, La arquitectura barroca en Italia, Nueva Visión, Nueva Visión, Buenos Aires, 1960
J.A. Maravall , La cultura del barroco. Análisis de una estructura histórica, Ariel, Barcelona, 1975
G.C. Argan, La Europa de las capitales, 1600-1700, Skira/Carroggio, Barcelona, 1964
F. Haskell, Patrones y pintores. Arte y sociedad en la Italia Barroca, Cátedra, Madrid, 1984
G.C. Argan , Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987
J. Gállego, Visión y Símbolos en la pintura española del siglo de Oro, Cátedra, Madrid, 1984
P. Cabannes; Soler Llopis, Joaquim; Masafret Seoane, Marta, El Barroco, Larousse, Barcelona, 2007
Martínez Ripoll, Antonio, El Barroco en Europa, Historia 16, Madrid, 1989
Martínez Ripoll, Antonio, El Barroco en Italia, Historia 16, Madrid, 1989

Complementària , , ,
, , ,

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ART DEL SEGLE XIX/12214109

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
ART DEL RENAIXEMENT/12214106

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ART CLÀSSIC/12214102
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.