DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) FONAMENTS DEL PERIODISME Código 12224104
Titulación
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
CARRILLO PÉREZ, NEREIDA
Correo-e enric.castello@urv.cat
nereida.carrillo@urv.cat
Profesores/as
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
CARRILLO PÉREZ, NEREIDA
Web
Descripción general e información relevante Fonaments del periodisme és un curs destinat a transmetre els coneixements bàsics clàssics de la professió periodística però, al mateix temps, té l’objectiu de recollir les noves tendències que impulsen, reformulen i a vegades assetgen la professió. L’assignatura planteja una reflexió sobre la funció del periodisme avui, temes bàsics com la noticiabilitat, l’ètica periodística, la influència de les relacions públiques o l’evolució de les narratives periodístiques. Els estudiants s’inicien en la producció de peces periodístiques. Sense deixar de conèixer l'ortodòxia periodística, l’estudiant és immers en una reflexió sobre les noves formes de periodisme, els reptes actuals de la professió i com els valors periodístics clàssics han d’adaptar-se a un entorn complex. És una assignatura pensada per i dirigida als estudiants de comunicació en general, tant aquells interessats en aspectes més ètics com en elements de l'estètica de la comunicació periodística.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Elaborar missatges orals i escrits de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a la comunicació publicitària i de les relacions públiques.
 A7 Comprendre els fonaments de l’exercici del periodisme i les seves interrelacions amb l’activitat publicitària i de les relaciones públiques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Coneix i sap aplicar correctament els fonaments del llenguatge escrit aplicat als diversos gèneres periodístics
 A7 Analitza i interpreta l'actualitat periodística des d'un punt de vista crític a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum de productes periodístics
Coneix els drets i els deures professionals del periodista, tal i com estan recollits en la legislació vigent i en el codi deontològic
Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
Comprèn els condicionants que introdueixen les diverses tecnologies i canals de difusió en el tractament de l’actualitat periodística
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
a. Estil i escriptura periodística 1. Conceptes bàsics del periodisme
2. Estil i gèneres periodístics escrits i audiovisuals
3. Elements de titulació i estructures
4. Citar les fonts i introduir declaracions
b. Criteris periodístics 5. Les rutines periodístiques i els criteris de noticiabilitat
6. Les fonts d’informació, les agències i els gabinets
7. Ètica del periodisme i codi deontològic
c. Producció i tendències 8. El debat de l’infotainment i l’espectacularització
9. Periodisme de proximitat i global
10. Tendències de producció periodística
11. Noves narratives i condicionants d’internet

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A4
A7
B3
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A7
B3
30 40 70
Pràctiques a laboratoris
A4
A7
B3
C4
52 43 95
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
C4
4 10 14
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves mixtes
A7
B3
2 40 42
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Classes on es transmet contingut de l'assignatura. Les sessions són complementades amb lectures.
Pràctiques a laboratoris Al llarg de l'assignatura es realitzen pràctiques a laboratoris d'edició i de redacció
Pràctiques de camp/sortides L'estudiant ha de treballar també autònomament per cobrir esdeveniments o preparar les pràctiques a laboratoris.
Atenció personalitzada Preparació de práctiques i comentaris

Atenció personalitzada
descripción
El professor destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. S'informarà a principis de curs sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
A4
A7
B3
C4
Hi ha pràctiques que combinen treball a laboratori amb treball de camp
75%
Proves mixtes
A7
B3
Examen de coneixements
E1
25%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria es demanen també proves de pràctica, un examen i una ressenya sobre diverses lectures. Per superar la segona convocatòria s'han de superar separadament teoria i pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica

Abril Vargas, N. (1999). Periodismo de opinión :Claves de la retórica periodística. Madrid: Síntesis.

Aira, A. (2008). Els spin doctors :Com mouen els fils els assessors dels líders polítics. Barcelona: Columna.

Alsius, S. (1999). Codis ètics del periodisme televisiu. Barcelona: Pòrtic.

Alsius, S., & de Carreras i Serra, L. (1998). Ètica i periodisme. Barcelona: Pòrtic.

Burgueño, J. M., González Urbaneja, F. (2010). Cuestión de confianza :La credibilidad, el último reducto del periodismo del siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC.

Cantavella, J., Serrano Oceja, J. F., & Núñez Ladevéze, L. (2004). Redacción para periodistas :Informar e interpretar. Barcelona: Ariel.

Carrillo, N. (2013) El periodismo volátil. ¿Cómo atrapar la información política que se nos escapa? Barcelona: Editorial UOC.

Castelló, E. (2012) (ed.) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Laertes: Barcelona.

Cobo, Sílvia (2012) Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: Ediuoc.

Comas Arnal, E. (2009). La ràdio en essència :Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Barcelona: Trípodos.

Cuní, J. (1999). La ràdio que triomfa :L'abecedari d'això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic.

Ferré, C. (2013) Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: Ediuoc.

Gomis, L. (1989). Teoria dels gèneres periodístics. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Centre d'Investigació de la Comunicació.

Huertas Bailén, A., Perona Páez, J. J., & Gabilondo, I. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: La radio. Barcelona: Bosch.

Jiménez Martín, S. (2008). La creatividad en los informativos radiofónicos :Pautas para elaborar informaciones atractiva. Madrid: Fragua.

López, M. (2004). Cómo se fabrican las noticias :Fuentes, selección y planificación (Nueva ampl ed.). Barcelona: Paidós.

O'Donnell, H. (2007). Noticias y ciudadanía :El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.

Ortega, F., & Humanes, M. L. (2000). Algo más que periodistas :Sociología de una profesión. Barcelona: Ariel.

Randall, D. (1999). El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Tascón, M. (2012) Escribir para internet. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Thussu, D. K. (2008). News as entertainment :The rise of global infotainment. London etc.: Sage.

Torre, B. d. l., & Llauradó, E. (1999). Una imatge val més :La feina de l'ENG-videoperiodista. Barcelona: Pòrtic.

Xifra, J., & Ponsa, F. (2009). El marketing de las ideas :Los "think tanks" en España y en el mundo (1a en lengua caellana ed.). Barcelona: Ediuoc.

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12244010
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007
 
Otros comentarios
Les mancances en l'expressió oral i escrita tenen conseqüències en l'avaluació de les proves. Als estudiants que no tinguin un mínim nivell se'ls requerirà que treballin autònomament les qüestions d'ortografía, gramàtica o estil pertinents.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.