DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) TEORIES DE LA COMUNICACIÓ Código 12234004
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formació bàsica Primer 1Q
Impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Correo-e jordi.farre@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Profesores/as
FARRÉ COMA, JORGE
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripción general e información relevante L'assignatura de Teories de la Comunicació presenta el saber acumulat a partir del desenvolupament teòric i la recerca en l'àmbit de la comunicació i els mitjans. És una assignatura de metateoria, és a dir, parlarem de teories (no farem teoria) i les exposarem seguint una classificació teòrica, això és, centrant-nos en com enfoquen l'explicació del fenomen comunicatiu.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix i comprèn la presència de la comunicació i la informació en el sistema social
Interpreta les formes bàsiques d’impacte dels mitjans de comunicació sobre els seus públics
Coneix la investigació comunicativa actual i els seus principals mètodes, resultats, teories i escoles
Analitza els elements més rellevants de la comunicació que intervenen en l’activitat dels professionals del sector
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
tema Subtema
tema 1 - Teories de la comunicació i recerca comunicativa
1.1 Principals conceptes i models clàssics del procés comunicatiu
1.2 Perspectiva històrica de les teories de la comunicació
1.3 Teories de la comunicació i dimensions d'anàlisi
tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista.

2.1 Escola de Frankfurt
2.2 Determinisme econòmic
2.3 Funcionalisme
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista.



3.1 Usos i gratificacions
3.2 Constructivisme
3.3 Interaccionisme simbòlic
tema 4 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament dual.



4.1 Teoria de l'acció comunicativa
4.2 Estudis culturals

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A2
C3
30 0 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
C3
C4
20 50 70
Treballs
A2
C3
5 40 45
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels i de les alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Durant les cinc primeres setmanes, es contextualizarà l'assignatura i es plantejarà un recorregut per les diferents teories (3-4 hores setmanals durant les 5 primeres setmanes). Les següents 10 setmanes, continuarem desenvolupant el contingut de l'assignatura durant 2 hores setmanals.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant les 10 darreres setmanes, el grup es dividirà en dos i es treballaran continguts pràctics en forma de tallers amb investigadors i investigadores, seminaris de lectura, estudis de cas, etc.
Treballs Els alumnes hauran de realitzar un assaig individual aprofundint en al recerca en comunicació.
Atenció personalitzada Tutories i seguiment del treball tant individual com grupal.

Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada es realitzarà mitjançant l'entorn Moodle o en horari pactat prèviament per correu electrònic amb el docent.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
C3
C4
4 preguntes
que cal desenvolupar individualment aplicant i
relacionant els continguts de l'assignatura.
60%
Treballs
A2
C3
Treball individual que consisteix en la cerca en bases de dades especialitzades sobre un tema relacionat amb la recerca en comunicació a escollir entre: rutines productives, contingut dels mitjans i recepció, i l'elaboració d'un document de 10 pàgines. Les pautes del treball estan disponibles a Moodle. 30%
Otros  

Es tindrà en compte la participació activa a l'aula

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per poder ser avaluats i avaluades en primera convocatòria cal entregar tots els exercicis dintre del calendari establert.

La segona convocatòria consisteix en la recuperació d'aquelles parts de l'assignatura que no hagin estat superades. Els exercicis amb una nota inferior a 3 no fan mitjana i s'han de repetir. Per poder ser avaluats en segona convocatòria s'ha d'haver superat un mínim del 30% de l'avaluació en primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

Baudrillard, J. (2001), La guerra del Golfo no ha tenido lugar, Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, P. (1997), Sobre la televisió, Barcelona, Edicions 62.

Bryant, J. & Zillmann, D. (comps.) (1996), Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías, Barcelona, Paidós.

Castells, M., (1997-1998), La era de la información: economía, sociedad y cultura, 3 vols., Madrid, Alianza.

Dayan, D. (comp.) (1997),  En busca del público, Barcelona, Gedisa. 

Eco, U. (1999), La estrategia de la ilusión, Barcelona, Lumen.

Farré, J. (2005) Invitació a la teoria de la comunicació. Valls, Cossetània.  

Giroux, H. (2003), Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós.

Goffman, E. (1991), Los momentos y sus hombres, Barcelona, Paidós.

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M. & Flecha, R. (2006), Metodología comunicativa crítica, Barcelona, El Roure.

Habermas, J. (1987), Teoría de la acción comunicativa, 2 vols., Madrid, Taurus.

Igartua, J.J & Muñiz, C. (eds.) (2007), Medios de comunicación, inmigración y sociedad, Salamanca, Universidad de Salamanca.

Jensen, K.B. & Jankowski, N.W.  (1993), Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas, Barcelona, Bosch.

Luhmann, N. (2000), La realidad de los medios de masas, Barcelona, Anthropos.

Marcuse, H. (1993), El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini.

Mattelart, A. (1998), La mundialización de la comunicación, Barcelona, Paidós.

McLuhan, M. (1996), Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Barcelona, Paidós.

Morley, D. (1996), Televisión, audiencias y estudios culturales, Buenos Aires, Amorrortu.

Silverstone, R. (2004), ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires, Amorrortu.

Snyder, I. (comp.) (2004), Alfabetismos digitales. Comunicación, innovación y educación en la era electrónica, Málaga, Aljibe.

Thompson, J.B. (1998), Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.

Tuchman, G. (1983), La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona, Gustavo Gili.

Wimmer, R. & Dominick, J. (2001), Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación, México, International Thomson.

Cada tema té associades unes lectures obligatòries que es poden consultar al programa de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
OPINIÓ PÚBLICA/12234005


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.