DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) AULA DE POSTPRODUCCIÓ: IMATGE I SO Código 12234210
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FERNÁNDEZ CÀRDENAS, DAVID
Correo-e david.fernandezc@urv.cat
Profesores/as
FERNÁNDEZ CÀRDENAS, DAVID
Web
Descripción general e información relevante Assignatura dedicada a conèixer els processos de postproducció dins el marc del llenguatge audiovisual.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A14 Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals
Tipo B Código Competencias Transversales
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A14 Aprèn les possibilitats de la postproducció de so i imatge amb eines desenvolupades
Valora l’edició en quant a la creació de sentit narratiu
Adquireix les habilitats necessàries per a emprar equips de postproducció d’imatge i so
Practica la postproducció sonora i d’imatge per a dominar els equipaments necessaris
Reflexiona sobre el valor de la postproducció en el procés creatiu audiovisual
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Identifica possibles riscos inherents al projecte
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball

Continguts
tema Subtema
Introducció a la postproducció i al software de l'assignatura Breu història i evolució
El caràcter dràmatic i narratiu de la postproducció
Software de l'assignatura
Alguns elements de l'edició no lineal

El tractament de la imatge estàtica
Introducció a l' ús de keyframes
Imatge estàtica i en moviment
Animació de fotografies mitjançant keyframes
El color i la llum Introducció al color i la llum
El color i la llum com a element expressiu
Instruments mesuradors
Les correccions primàries Els correctors de lluminància
Els correctors de crominància
Estètiques del color El blanc i negre
Ús expressiu del color
Les correccions de color secundàries Correccions de color secundàries
Color Finesse
El tracking Utilitats
El planar tracker i el motion tracker; el programa Mocha
El tracking en perspectiva
Integració a After Effects
Transicions Tipus de transicions
Utilitats narratives i estètiques (de Raúl Ruiz a Ryan Trecartin)
Les màscares
Els modes de fusió
El keying El keying en el video; Zbignieff Rybczynsky
Tipus de keyings
El chroma key
El muntatge Perspectiva històrica
Teories del muntatge
Tipus de muntatge
Aspectes pràctics del muntatge
La continuïtat
La futilitat de tot plegat
El muntatge sonor El so respecte l'acció
El so com a element narratiu i dramàtic
El so diegètic i extradiegètic
Les associacions sonores
Tipus i tècniques de muntatge sonor
El so Instruments mesuradors
La normalització
La compressió
Les foses
La neteja d'audio
L'ambient sonor So realista i so subjectiu
Les galeries d'efectes de so
El disseny acústic i l'espai (Reverberació, equalització i retalls de freqüències)
La música La música com a element narratiu i dramàtic
La integració musical
El leitmotiv

Les compressions Elements de la compressió
Compressió per dispositius móbils
Compressió per Internet
Comnpressió per DVD; Adobe Encore
Compressió HD i Blu-Ray

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A14
B8
B11
C2
20 10 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
B8
B11
C2
20 30 50
Atenció personalitzada
17 4 21
 
Proves pràctiques
A14
B8
B11
C2
2 45 47
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Aquestes activitats serveixen per presentar el software que utilitzaran els alumnes en les seves pràctiques; After Effects, Premiere, Audition, Mocha, Color Finesse...
Sessió Magistral Cada classe tindrà una sessió magistral de dos hores de duració que anirà acompanyada de visionats dirigits a compendre les diferents estratègies en el muntatge i l'edició, així com també els fonaments teòrics dels processos tècnics que l'acompanyen.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Les classes comptaran també amb un apartat de dues hores dirigit a la realització d'exercicis on puguin ficar en pràctica els continguts teòrics introduïts previàment a la sessió magistral.
Atenció personalitzada Els alumnes podràn sol·licitar informació o aclarar qualsevol dubte mitjançant el correu electrònic, com també demanar atenció presencial mitjançant una tutoria.

Atenció personalitzada
descripción
Durant la realització de les pràctiques a l'aula els alumnes comptaran amb l'assistència del professor. També podràn sol·licitar informació o aclarar qualsevol dubte mitjançant el coreu electrònic, com també demanar atenció presencial mitjançant una tutoria.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
B8
B11
C2
Els alumnes tindràn que solucionar una sèrie d'exercicis pràctics introduïts a cada classe. Finalitzada l'assignatura hauràn d'entregar aquests exercicis per poder ser evaluats. Aquests exercicis no han d'estar finalitzats exclusivament a l'aula. No seràn exercicis en grup sinò de caràcter individual. 65%
Proves pràctiques
A14
B8
B11
C2
Els alumnes tindran que editar i muntar el material filmat a l'assignatura de direcció de fotografia. Aquesta prova es realitzarà en grup, no hi ha inconvenient doncs a realitzar-la encara que no s'estigui cursant dita assignatura. 35%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els requisits per superar la segona convocatòria seràn similars als de la primera, és a dir; la correcte presentació de les pràctiques introduïdes a l'aula, així com també la presentació d'una video-peça que respecti les pautes donades prèviament. El pes de les dos proves és del 50%.


Fonts d'informació

Bàsica Sánchez-Biosca, V., El Montaje cinematográfico : teoría y análisis, Paidós, 1996, Barcelona
Fernández Casado, J.L.; Nohales, T., Postproducción digital : cine y vídeo no lineal, Andoain : Escuela de Cine y Vídeo, 1999
Morales Morante, Fernando, Montaje audiovisual : teoría, técnica y métodos de control, Editorial UOC, 2013, Barcelona

Complementària McGrath, D., Montaje y posproducción, Océano, 2002, Barcelona
Ruiz, R., Poética del cine, Editorial Sudamericana, 2000, Santiago de Chile
, http://www.creativecow.net/, ,

Recomanacions

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
DIRECCIÓ DE FOTOGRAFIA I DE SO/12234212

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12234006
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115
NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111
PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL/12234114
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.