DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) CREACIÓN CATALANA CONTEMPORÁNEA (S. XX) Código 12254106
Titulación
Grado de Lengua y Literatura Catalanas
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Correo-e montserrat.palau@urv.cat
Profesores/as
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/course/view.php?id=1400
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura pretén un coneixement sistemàtic de les nocions generals sobre la literatura catalana en el període que va des d'abans de 1936, és a dir, des de la Guerra Civil fins a l'anomenada generació dels setanta. S'estudiaran els moviments, els autors i les autores i les obres que s'emmarquen en aquesta època.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Demostrar que conoce la historia de la literatura en lengua catalana
Tipo B Código Competencias Transversales
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Conoce las tendencias literarias y las obras más significativas de la literatura catalana contemporánea.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B6 Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1. Literatura de antes de la Guerra. -Poesía simbolista, surrealista y realista. La "generación del 36".
-Superación de la crisis de la novela.
-Teatro: comedia burguesa y teatro poético. Nuevas generaciones y propuestas de renovación
2. Guerra, exilio y clandestinidad. -Guerra (1936-1939)
- Exilio y literatura de exilio
- Represión de la Dictadura y resistencia cultural.
3. Reanudación de posguerra (1939 -1959) -Generaciones de antes de la Guerra: Salvador Espriu, JV Foix, Mercè Rodoreda, Llorenç Villalonga ...
-Primeras generaciones de posguerra:
-Poesía simbolista y vanguardista: Josep Palau i Fabre, Joan Brossa ...
· Narrativa existencialista y realista: Maria Aurèlia Capmany y Manuel de Pedrolo ...
· Poesía realista: Vicent A. Estellés, Miquel Martí Pol ...
4 Del realismo histórico a la generación de los 70. - Realismo histórico y Nueva Canción.
- Renovación y estallido teatral.
- Nuevas voces narrativas, la llamada "generación de los 70": Montserrat Roig, Jaume Cabré ...

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
5 5 10
Presentaciones/exposiciones
B6
15 15 30
Sesión magistral
A7
B6
25 10 35
Atención personalizada
B6
7 12 19
 
Pruebas de desarrollo
B6
4 24 28
Pruebas prácticas
B6
4 24 28
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias -Formació sobre els continguts de la matèria.
-Formació mecanismes d'estudi i treball.
-Formació recerca.
Presentaciones/exposiciones -Comentaris de textos.
Sesión magistral -Exposició teòrica de la història de la literatura catalana del segle XX, moviments, autors/es, obres i corrents de pensament.
Atención personalizada -Tutories específiques de l'assignatura.
-Atenció personal, consultes i visites al despatx.
-Atenció virtual (mail i fòrum del Moodle).
-Guiatge exposicions, proves i treballs.
-Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Atención personalizada
descripción
-Tutories específiques de l'assignatura. -Atenció personal, consultes i visites al despatx. -Atenció virtual (mai, fòrum del Moodle i pàgina tancada al Facebook de l'assignatura). -Guiatge exposicions, proves i treballs. -Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
B6
-Comentaris i exposició de textos, oralment i per escrit . 20%
Pruebas prácticas
B6
-Prova escrita sobre la teoria i comentari de textos d'autors/es tractats a classe. 35%
Pruebas de desarrollo
B6
-Treball monogràfic de recerca.

35%
Otros  

-Assitència i participació a les classes i en els fòrums oberts de l'assignatura.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació és continuada.

-Activitat 1 (a realitzar durant tot el quadrimestre): Tria i comentari de textos. (20%)

-Activitat 2: Prova escrita sobre la teoria impartida a les classes i comentari de textos d'autors/es tractats. (35%)

-Activitat 3
Treball de recerca sobre obres d'autors/es que comencen a publicar després de la guerra del 1936-39 fins a les darreres dècades del segle XX. (35%)

-Assistència i participació (10%)

Cal tenir presentades totes les activitats per aprovar el curs.

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'alumnat que hagi suspès o no hagi presentat alguna de les activitats/proves, haurà de lliurar totes les que tingui pendents (suspeses o no presentades) per poder ser avaluat en la segona convocatòria.


Fuentes de información

Básica

LECTURES DEL CURS (prova escrita)

-        Antologies, fonts bibliogràfiques i altres documents: Moodle de l'assignatura.

-        Calders, Pere: Cròniques de la veritat oculta

-        Espriu, Salvador: Ariadna al laberint grotesc, Primera història d’ Esther, poemes

-        Foix, J.V.: Sol, i de dol

-        Riba, Carles: Elegies de Bierville

-        Rodoreda Mercè: La plaça del diamant

-        Villalonga, Llorenç: Bearn, o la sala de les nines

 

BIBLIOGRAFIA GENERAL

-        Bordons, Glòria i Subirana, Jaume (coords).1998. Literatura catalana contemporània. Barcelona: UOC/Proa.

-        Bou, E.  (dir.). 2000. Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62.

-        Bou, E. (dir.) 2009. Panorama crític de la literatura catalana. Segle xx, de la postguerra a l’actualitat. Barcelona: Visen Vives.

-        Castellanos, J. ed. 1973. Guia de literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62.

-        Diversos autors. 1984. Història de la literatura catalana, 4 vols. Barcelona: Edicions 62-Orbis.

-        Fuster, J. 1972.  Literatura catalana contemporània, Barcelona: Curial.

-        Llompart, J.M. 1964. La literatura moderna a les Balears. Palma de Mallorca: editorial Moll.

-        Molas, J. dir. 1986-87. Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. viii. ix, x i xi, Barcelona: Ariel.

-        Molas, J. i Massot i Muntaner, J. (dir.). 1979. Diccionari de literatura catalana, Barcelona: Edicions 62.

-        Simbor, V. 1988. Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939). Barcelona: Institut de Filologia Valenciana-Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

-        Vidal Alcover, J. 1980. Síntesi d’història de la literatura catalana (vol. 2). La Magrana.  

Complementaria

-Traces, base de dades bibliogràfiques:

http://www.traces.uab.es/tracesbd/

 

-Lletra, web de Literatura Catalana:

http://www.uoc.edu/lletra/

 

-AELC, web de l'Associació d'Escriptors en llengua catalana:

http://www.escriptors.cat/


 

winDirVariable="C:/WINDOWS"

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.