DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) COMUNICACIÓ ORAL EN CATALÀ Código 12264109
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Correo-e xavier.rull@urv.cat
elga.cremades@urv.cat
Profesores/as
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
CREMADES CORTIELLA, ELGA
Web
Descripción general e información relevante Fonètica i fonologia / Correcció oral

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. Fonètica i fonologia 1.1. L'articulació. Els dos nivells de la parla
1.2. Sons, fonemes i al·lòfons. L'AFI
1.3. La cadena de sonància universal
1.4. Sil·labificació (i reparacions: epèntesis i elisions)
1.5. Ensordiments i sonoritzacions; assimilacions, dissimilacions i harmonies vocàliques; diftongació i monoftongació; africació i desafricació; altres processos
1.6. Fonètica sintàctica
1.7. Trets suprasegmentals (accent, tonalitat, quantitat, etc.)
2. Ortologia 2.1. Correcció fonètica
2.2. Correcció lèxica
2.3. Discussió sobre els criteris de correcció

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
60 40 100
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
0 10 10
Proves pràctiques
C4
0 38 38
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació del professor que impartirà les classes i conduirà l'assignatura.
Presentació dels continguts fonamentals de l'assignatura.
Presentació del mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor exposarà els continguts fonamentals del temari de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes plantejats pels alumnes via despatx o correu electrònic.

Atenció personalitzada
descripción
L'alumne podrà comptar amb l'assessorament del professor durant l'horari de despatx establert.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
Prova final sobre continguts teòrics de fonètica i fonologia 40%
Proves de desenvolupament
Transcripció fonètica 10%
Proves pràctiques
C4
Dues proves pràctiques d'ortologia 30% (15%+15%)
Otros  

Prova final d'ortologia

20%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació és la mateixa per a la 1a i la 2a convocatòria.

És obligatori presentar tots els ítems. En la redacció de les proves, fer 3 o més faltes ortogràfiques o un error gramatical greu implica suspendre l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica
  • BONET, Eulàlia (1986) "L'entonació de les formes interrogatives en barceloní", Els Marges,33, pàg. 103-117.
  • BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa (1998) Fonologia catalana, Barcelona, Ariel.
  • BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa; MASCARÓ, Joan (1998) Manual de transcripció fonètica, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • BRUGUERA, Jordi (1990) Diccionari ortogràfic i de pronúncia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
  • CASTELLANOS, Anton (1993) Manual de pronunciació, Vic, Eumo.
  • CERDÀ, Ramon (1968) El timbre vocálico del catalán, Madrid, CSIC.
  • COROMINES, Joan (1974) Lleures i converses d'un filòleg, Barce­lona, Club Editor (2a. ed.).
  • INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS (1992) "Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I. Fonètica)", dins Documents de la Secció Filològi­ca, II, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • LLISTERRI, Jaquim (1984) "Aproximació a la síntesi de les vocals del català", Folia Phonètica, 1, pàg. 45-77.
  • OLIVA, Savlador (1986) Introducció a la mètrica, Barcelona, Quaderns Crema.
  • PALOMA, David; PUIGGRÒS, M. Antònia; RICO, Albert; TORRENT, Anna. M. (2009) Guia fonètica per a les televisions locals, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • PONS, Lídia (1987) "Xinxirinxina, trap-trap. Aspectes de la motivació fonètica en català", Studia in honorem M. de Riquer, II, Barcelona, Quaderns Crema, pàg. 165-177.
  • PONS, Lídia (1992) Iodització i apitxament al Vallès, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • PRIETO, Pilar (2002) Entonació: models, teoria, mètodes, Barcelona, Ariel.
  • RECASENS, Daniel (1986) Estudis de fonètica experimen­tal del ca­talà oriental central, Barcelona, Publi­cacions de l'Abadia de Montserrat.
  • RECASENS, Daniel (1991) Fonètica descriptiva del català, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • RECASENS, Daniel (1993) Fonètica i fonologia, Barcelona, Enci­clopèdia Catalana.
  • ROMEU, Xavier (1983) Manual de fonologia catalana, Barcelona, Barcanova.
  • SERRA, P. (1993) "De la representació de l'accent", Llengua & Literatura, 5.
  • SERRA, P. (1994) "Estructura prosòdica i accent", Caplle­tra.
  • SOLÀ, Joan [dir.] (2003). Gramàtica del català contemporani, Barcelona, Empúries.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.