DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) INTERCULTURALITAT I LITERATURA Código 12264231
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Correo-e mariadolores.gimeno@urv.cat
Profesores/as
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Web
Descripción general e información relevante Aquesta asignatura desenvolupa un aspecte fondamental de la literatura del segle XXI: la interculturalitat. Enmarcada en el fenòmen de la globalització, la literatura francesa més actual es defineix per la confluencia de les cultures: escritors no francesos que escriuen en francès, escriptors francesos que s'interessen per les cultures no europees. Analizarem l'obra d'escriptors xinesos i àrabs que escriuen en francès i l'obra d'escriptors francesos que recorren Amèrica, Africa i Asia.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 S’acosta al concepte d’interculturalitat mitjançant els textos literaris.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
1. La Edad Media de las tres culturas 1.1. Sem Tob de Carrión
1.2. Arcipreste de Hita

2. La Ilustración viajera 2.1. La Europa de Leandro Fernández de Moratín
2.2. El mundo árabe según Domingo Badia o Alí Bey
3. América y Europa 3.1. La imagen de América en los cronistas de Indias
3.2. Alejo Carpentier: de la Ilustración al vudú
4. Imágenes de África 4.1. Juan Goytisolo y la herencia musulmana
4.2. Bernardo Atxaga y el colonialismo contemporáneo
5. Mundo contemporáneo 5.1. “Interculturalidades” en la novela: Javier Marías y Antonio Muñoz Molina
5.2. Desorientación y experimentación: Nocilla Experience de Agustín García Mallo

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A7
C5
27 0 27
Debats
A7
C5
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
C5
30 18 48
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A7
C5
2 18 20
Proves orals
A7
C5
2 18 20
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, el desenvolupament del curs, les proves d'avaluació i altres informacions d'interés pels l'alumnes
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps dedicat a l'atenció dels alumnes i per resoldre els seus dubtes.

Atenció personalitzada
descripción
Atenció als alumnes al despatx, per correu electrònic i per moodle. L'horari d'atenció presencial es facilitarà a l'inici del curs.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves de desenvolupament
A7
C5
Els continguts de la prova d'avaluació escrita són els temes desenvolupats i els comentaris de text treballats a classe.
50%
Proves orals
A7
C5
Presentació oral d'un tema o subtema del temari triat per l'estudiant. 30%
Otros  

Participació a classe

20%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants han d'utilitzar un registre estàndard culte escrit i oral, per la qual cosa qualsevol error ortogràfic, lèxic o gramatical tindrà incidència en la qualificació.

A segona convocatòria:

- Si la prova oral ha quedat suspesa o no ha estat presentada, s'haurà de realitzar un comentari monogràfic escrit; l'examen del temari.

- Hi haurà un altre examen del temari per als suspesos o no presentats al primer.


Fonts d'informació

Bàsica

1. Sem Tob de Carrión, Proverbios morales

Arcipreste de Hita, Libro de buen amor

2. Leandro Fernández de Moratín, Viaje de Italia

Domingo Badía Leblich, Viajes por Marruecos, Trípoli, Grecia y Egipto

3. Alejo Carpentier, El reino de este mundo

4. Juan Goytisolo, Reivindicación del conde don Julián

 Bernardo Atxaga, Siete casas en Francia

5. Javier Marías,Corazón tan blanco

Antonio Muñoz Molina, Carlota Fainberg

Agustín García Mallo, Nocilla Dream

Complementària

Le Clézio, Jean Marie, El sueño mejicano o el pensamiento interrumpido, México, Fondo de Cultura Económico, 2002.

Maalouf, Amin, El desajuste del mundo. Cuando nuestras civilizaciones se agotan, Barcelona, Círculo de Lectores, 2009.

Paz, Octavio, El laberinto de la soledad, Madrid, Cátedra, 1993.

Todorov, Tzvetan, La découverte de l’Amérique, Paris, Ed. du Seuil, 2005. [El descubrimiento de América: el problema del otro]

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.