DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) TEORÍA 1: MEDICINAS SISTEMÁTICAS Código 12625103
Titulación
Antropología Médica y Salud Internacional (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Filologia Catalana
Coordinador/a
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Correo-e majoana.zaragoza@urv.cat
jaime.vallverdu@urv.cat
Profesores/as
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Web http://antropologia.urv.es
Descripción general e información relevante Se trata de un análisis de los principios básicos de la medicina clásica, es decir, la medicina griega y romana, con especial énfasis en las figuras de Hipócrates y Galeno.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  Investigador
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR5 Adquisició de l'erudició indispensable en tots els grans temes en els que ha treballat l’Antropologia mèdica i la Salut Internacional: tenir prou criteri crític com per a defensar un posicionament en els diferents debats i posicionaments tòricometodològics.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC13 Aprendre a aprendre.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desarrollo de procesos de incorporación al mundo del trabajo (cuenta de otros y/o emprendeduría) (Orientación profesional)

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AP6
AR5
BC13
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AP4
AP6
AR2
BC1
BC4
BC6
CC3
CC6
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP1
AP2
AP6
BC1
BC4
BC13
CC3
CC5
CC6

Contenidos
tema Subtema
Tema 1 La medicina en el epos homérico:
Relación hombres y divinidades
Relación divinidades y destino
Tema 2 La medicina pretécnica y sus prácticas terapéuticas:
Concepción de la enfermedad
Medicina popular y su transmisión
Tema 3 El pensamiento filosófico como base del pensamiento médico.
los presocráticos
Etapas de la medicina en la antigüedad clásica
Los primeros médicos
Tema 4 La medicina hipocrática:
Contenido científico y metodología
Conceptos básicos de nosología
Tratamientos terapéuticos en función género
Tema 5 La medicina en Roma y cristianismo primitivo
Galeno: idea de la enfermedad, terapéutica.
La hija y la filantropía, base de la medicina en el mundo cristiano antiguo.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
 
Sesión magistral
10 20 30
Presentaciones/exposiciones
2 2 4
Trabajos
2 10 12
Resolución de problemas/ejercicios
12 12 24
 
Atención personalizada
3 0 3
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sesión magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentaciones/exposiciones Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Trabajos El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolución de problemas/ejercicios Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.
Atención personalizada L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Atención personalizada
 
Sesión magistral
Presentaciones/exposiciones
Resolución de problemas/ejercicios
Trabajos
Atención personalizada
descripción
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Evaluación
  descripción Peso
Sesión magistral S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. 20%
Presentaciones/exposiciones Avaluació dels diferents treballs realitzats 10%
Trabajos Redacció d'un assaig del curs 30%
Resolución de problemas/ejercicios Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs 40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica , VVAA, (2001) Dieux, héros et médecins grecs. (ed. M. Woronoff, S. Follet et J. Jouanna) Paris : PUFC, ,
, VVAA, (2000) Mujer y medicina en el mundo antiguo. ( coord. M. Jufresa) Arenal. Revista de historia de las mujeres. Vol 7, nº2. Granada: Universidad de Granada, ,
, LAIN ENTRALGO, P. (1981, 3ª) Historia de la medicina . Barcelona: Salvat, ,
, JOUANNA, J. (1992) Hippocrate. Paris: Fayard., ,
, GREMK, M.D. , (1994) Les maladies à l’aube de la civilisation occidentale. Paris: Bibliothèque historique Payot, ,
, GIL, L. (1969) Therapeia. La medicina popular en el mundo clásico. Madrid: Guadarrama., ,
, GARCIA BALLESTER, L. (1972) Galeno. Madrid: Guadarrama., ,

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.