Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Profesionalizador |
|
AP1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general. |
|
AP2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AP4 |
Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AP6 |
Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social. |
|
Investigador |
|
AR2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AR5 |
Adquisició de l'erudició indispensable en tots els grans temes en els que ha treballat l’Antropologia mèdica i la Salut Internacional: tenir prou criteri crític com per a defensar un posicionament en els diferents debats i posicionaments tòricometodològics. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comun |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
|
Comun |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
|
CC6 |
Desarrollo de procesos de incorporación al mundo del trabajo (cuenta de otros y/o emprendeduría) (Orientación profesional) |
Objetivos |
Competencias |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AP6 AR5
|
BC13
|
CC3
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AP4 AP6 AR2
|
BC1 BC4 BC6
|
CC3 CC6
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AP1 AP2 AP6
|
BC1 BC4 BC13
|
CC3 CC5 CC6
|
tema |
Subtema |
Tema 1 |
La medicina en el epos homérico:
Relación hombres y divinidades
Relación divinidades y destino
|
Tema 2 |
La medicina pretécnica y sus prácticas terapéuticas:
Concepción de la enfermedad
Medicina popular y su transmisión
|
Tema 3 |
El pensamiento filosófico como base del pensamiento médico.
los presocráticos
Etapas de la medicina en la antigüedad clásica
Los primeros médicos
|
Tema 4 |
La medicina hipocrática:
Contenido científico y metodología
Conceptos básicos de nosología
Tratamientos terapéuticos en función género |
Tema 5 |
La medicina en Roma y cristianismo primitivo
Galeno: idea de la enfermedad, terapéutica.
La hija y la filantropía, base de la medicina en el mundo cristiano antiguo. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sesión magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Presentaciones/exposiciones |
|
2 |
2 |
4 |
Trabajos |
|
2 |
10 |
12 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
12 |
12 |
24 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sesión magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor. |
Presentaciones/exposiciones |
Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor. |
Trabajos |
El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica. |
Resolución de problemas/ejercicios |
Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula. |
Atención personalizada |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
Sesión magistral |
Presentaciones/exposiciones |
Resolución de problemas/ejercicios |
Trabajos |
Atención personalizada |
|
descripción |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
|
descripción |
Peso |
Sesión magistral |
S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. |
20% |
Presentaciones/exposiciones |
Avaluació dels diferents treballs realitzats |
10% |
Trabajos |
Redacció d'un assaig del curs |
30% |
Resolución de problemas/ejercicios |
Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs |
40% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
|
Básica |
, VVAA, (2001) Dieux, héros et médecins grecs. (ed. M. Woronoff, S. Follet et J. Jouanna) Paris : PUFC, ,
, VVAA, (2000) Mujer y medicina en el mundo antiguo. ( coord. M. Jufresa) Arenal. Revista de historia de las mujeres. Vol 7, nº2. Granada: Universidad de Granada, ,
, LAIN ENTRALGO, P. (1981, 3ª) Historia de la medicina . Barcelona: Salvat, ,
, JOUANNA, J. (1992) Hippocrate. Paris: Fayard., ,
, GREMK, M.D. , (1994) Les maladies à l’aube de la civilisation occidentale. Paris: Bibliothèque historique Payot, ,
, GIL, L. (1969) Therapeia. La medicina popular en el mundo clásico. Madrid: Guadarrama., ,
, GARCIA BALLESTER, L. (1972) Galeno. Madrid: Guadarrama., ,
|
|
Complementaria |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|