DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) CONSERVACIÓ I RESTAURACIÓ EN ARQUEOLOGIA PLISTOCÈNICA Codi 12645216
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LÓPEZ-POLIN DOLHABERRIAGUE, LUCÍA
Adreça electrònica lucia.lopezpolin@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ-POLIN DOLHABERRIAGUE, LUCÍA
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aproximació als fonaments teòrics i metodològics de la Conservació i Restauració, i a la seva aplicació al registre arqueopaleotològic plistocè (especialmente fauna i indústria lítica). Dins la titulació, els continguts d’aquesta assignatura poden considerar-se de caire auxiliar, ja que no es pretén formar especialistes en la matèria sinó dotar els alumnes d’uns coneixements bàsics que els preparin per afrontar les necessitats específiques de conservació del material que recuperen als jaciments i/o que estudien.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluació de la informació en els diferents camps de recerca
  AC2 Capacitat de decisió analítica
  AC3 Conducció de protocols d'anàlisi tècnica
  AC4 Avaluació de restes i decisió d'intervenció preventiva
  AC5 Planificació d'intervenció arqueològica de prospecció i excavació
  AC7 Capacitació en el tractament i registre de dades
  AC8 Avaluació i decisió en la conservació i restauració
  AC9 Planificació de projecte de recerca
  AC10 Organització d'equip de recerca
  AC11 Capacitat de recerca, generació de paradigma i demostració
  AC12 Planificació de projecte de difusió social i didàctica
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre la importància que té conservar adequadament el material arqueològic. AC1
AC2
AC3
AC4
AC8
AC9
BC1
BC2
BC4
BC13
BC14
CC1
CC4
2. Aplicar els criteris i la metodologia d'actuació de la Conservació i Restauració de Béns Culturals. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC8
AC9
AC12
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC11
BC14
C4
CC5
CC6
3. Comprendre els problemes específics que planteja el registre material plistocè. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC8
AC9
AC11
BC2
BC4
BC5
BC6
CC4
4. Aplicar tècniques i utilitzar els materials propis de la Conservació i Restauració. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC11
C4
C6
CC2

Continguts
Tema Subtema
Introducció Introducció a la Restauració de Béns Culturals.
Metodologia i criteris bàsics d'actuació.
El paper del restaurador dins dels equips d'investigació
Els materials arqueopaleontològics i els seus problemes. Composició i degradació dels materials arqueopaleontològics, amb especial atenció a restes faunístiques i indústria lítica.
Principals processos de deteriorament.
Estats de conservació i problemes: des del jaciment fins a la invetigació.
Avaluació de l’estat de conservació dels materials: documentació i examen previs a la diagnosi.
Tractamets.
Materials i tècniques d'intervenció: neteja, consolidació i reconstrucció.
Intervencions in situ i intervencions al laboratori.
Emmagatzematge i conservació a llarg termini.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
18 10 28
Pràctiques a laboratoris
15 20 35
Debats
2 2 4
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Planificació de l'assignatura: objectius i metodologia.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts del programa amb suport de mitjans audiovisuals
Pràctiques a laboratoris - Tractament de conservació d’objectes arqueològics de naturalesa diversa.
Debats - Discussió sobre problemes d'actualitat en conservació i restauració.
Treballs - Elaboració i execució d’un protocol de recerca.
Atenció personalitzada - Seguir el procés acadèmic dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
- Dirigir els treballs proposats. - Facilitar l’accés a la informació necessària per al correcte seguiment de l’assignatura. - Avaluar conjuntament amb l’alumne l’evolució del seu aprenentatge. - Assessorar, si fos el cas, en les qüestions relacionades amb el tractament dels materials del seu interès.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Prova escrita que contempli una part teòrica i supòsit pràctic 50%
Altres

Pràctiques al laboratori

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: - Coneixement de la metodologia i criteris d'intervenció en restauració i conservació. - Capacitat d'identificar un problema de conservació, d'avaluar el seu abast i decidir la actuació més adient. - Capacitat d'anàlisi, síntesi i crítica dels continguts de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos

Laboratori de Restauració

Col·leccions de material experimental i arqueològic

Bibliografia bàsica

Berducou, M. (1990).. La Conservation en Archéologie. M. C. Berducou. París, Masson.

Cronyn, J. M. (1990). The elements of Archaeological Conservation. Londres, Routledge.

Horie, C. V. (1987). Materials for Conservation. Organic consolidants, adhesives and coatings. Oxford, Butterworths-Heinemann.

López Román, A. (1999). Prevención de riesgos laborales en la investigación e intervención en patrimonio histórico, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.

Macarrón Miguel, A. M. and A. González Mozo (1998). La conservación y la restauración en el siglo XX. Madrid, Tecnos.

Pedeli, C. and S. Pulga (2002). Pratiche conservative sullo scavo archeologico. Principi e metodi.

Ruiz de Lacanal, M. D. (1999). El conservador-restaurador de bienes culturales : historia de la profesión. Madrid, Síntesis.

Sease, C. (1994). A Conservation Manual for the Field Archaeologist. Los Angeles, University of California.

Stanley Price, N. P., Ed. (1987). La Conservación en excavaciones arqueológicas. Con particular referencia al Área del Mediterráneo. Madrid, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos.

Revistes:Journal of Cultural Heritage, Studies in Conservation.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent