DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ACTIVITATS PER L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES ALS INFANTS Codi 12695215
Ensenyament
Ensenyament de Llengües Estrangeres (Esp. Llengua Estrangera/Ang.) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VIZCAÍNO ESTAÑOL, MARTA-BEATRIZ
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
OLTRA MASSUET, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.gibert@urv.cat
martabeatriz.vizcaino@urv.cat
Professors/es
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
VIZCAÍNO ESTAÑOL, MARTA-BEATRIZ
Web
Descripció general i informació rellevant Curso destinado al aprendizaje de la enseñanza de inglés y/o español como lengua extranjera para niños. Metodología y uso de material específico para niños.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  AC8 Familiaritat i competència en l'ús de les noves tecnologies en la classe de llengua. Ús de les noves tecnologies com a eines per a enriquir l'aprenentatge de segones llengües i per a promoure l'autoaprenentatge i l'aprenentatge continuat
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
  AR4 Capacitat organitzativa i comunicadora
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com a no expertes
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
ITINERARIO DE ELE AC2
Reflexionar sobre la adecuación de las distintas actividades que se proponen para la enseñanza de segundas lenguas en niños de 3 a 9 años. AC2
BC12
CC4
Conocimiento de los materiales específicos para la enseñanza de lenguas extranjeras dirigida a los niños AC7
AR4
BC3
BC12
BC14
CC1
CC4
CC5
Elaboración de materiales propios y optimización de los materiales que están a disposición del docente para una mejor enseñanza de lenguas extranjeras en la etapa infantil y primaria. AC6
AC7
AC8
AC10
BC1
BC2
BC6
BC15
CC4
CC5
Creación de un proyecto que pueda tener continuidad más allá de la finalización del curso. AC5
AC7
AC8
BC1
BC2
BC5
BC15
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
ITINERARIO ELE
1. Introducción a la enseñanza de ELE a niños de 3 a 9 años. 1.1. ¿Qué / quién es un niño?
1.2. Pautas generales para la enseñanza de ELE a niños.
1.3. Gestión del aula en el aula de ELE a niños.
2. Los juegos en la enseñanza de ELE a niños. 2.1. El papel de los juegos en la enseñanza de ELE a niños.
2.2. Consideraciones prácticas a tener en cuenta.
2.3. Actividades prácticas para aplicar los juegos en el aula de ELE a niños.
3. Las imágenes en la enseñanza de ELE a niños. 3.1. El papel de las imágenes en la enseñanza de ELE a niños.
3.2. Consideraciones prácticas a tener en cuenta.
3.3. Actividades prácticas para aplicar las imágenes en la clase de ELE a niños.
4. Las canciones, rimas y retahílas en la enseñanza de ELE a niños. 4.1. El papel de las canciones, rimas y retahílas en la enseñanza de ELE a niños.
4.2. Consideraciones prácticas a tener en cuenta.
4.3. Actividades prácticas para aplicar las canciones, rimas y retahílas en la clase de ELE a niños.
5. Los cuentos en la clase de ELE a niños. 5.1. El papel de los cuentos en la enseñanza de ELE a niños.
5.2. Consideraciones prácticas a tener en cuenta.
5.3. Actividades prácticas para aplicar los cuentos en la clase de ELE a niños.
6. El uso de las TIC en la clase de ELE a niños. 6.1. El papel de las TIC en la enseñanza de ELE a niños.
6.2. Consideraciones prácticas a tener en cuenta.
6.3. Actividades prácticas para aplicar las TIC en la clase de ELE a niños.
7. El uso de la pizarra digital interactiva en la clase de ELE a niños. 7.1. Demostración práctica de cómo usar la pizarra digital interactiva en la clase de ELE a niños.
8. Análisis de materiales para la clase de ELE a niños. 8.1. Presentación de los materiales existentes para la clase de ELE a niños.
8.2. Actividades prácticas.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Avantprojecte
4 4 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 0 4
Pràctiques a través de TIC
10 1 11
Fòrums de discussió
0 2 2
Presentacions / exposicions
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
Treballs
0 30 30
Seminaris
4 0 4
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación del programa de la asignatura y objetivos de la misma y actividades de reflexión sobre el tema de la asignatura.
Avantprojecte Presentación de la metodología que se va a utilizar y del proyecto que se va a realizar durante el desarrollo de la asignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Planificación y desarrollo del proyecto que propondrán los estudiantes.
Pràctiques a través de TIC Planteamiento por parte del docente de la asignatura de situaciones específicas y resolución de las mismas desde una perspectiva comunicativa e intercultural
Fòrums de discussió Discusión sobre las lecturas obligatorias propuestas para la asignatura a través de Moodle.
Presentacions / exposicions Presentación del proyecto que se está desarrollando.
Resolució de problemes, exercicis Resolución de problemas prácticos relacionados con la enseñanza de ELE a niños.
Treballs Proyecto final desarrollado.
Seminaris Seminario con un profesor externo invitado para hablar de un tema relacionado con la asignatura.
Atenció personalitzada Tutorías destinadas a resolver dudas en la resolución de las actividades que se deban realizar fuera del aula.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Seguimiento en todo momento del progreso del alumnado del Máster y guía personalizada de sus presentaciones y exposiciones finales. Resolución en clase de las dudas y problemas planteados por parte de los alumnos asistentes al curso.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Resolución de actividades prácticas. 30%
Treballs Proyecto final 60%
Altres

Entrega de las tareas dentro del plazo establecido.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria



Fonts d'informació

Bàsica

Carranza, Mercedes (2002) Lenguas extranjeras en Educación Infantil. Manual didáctico. Madrid:Ediciones Calipso.

Cordero Seva, Enrique (2013) Pragmática infantil y la enseñanza de español para niños. Madrid:Arcolibros

En la sesión introductoria al curso se repartirá y explicará detenidamente la bibliografia adecuada.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES/12695102
ADQUISICIÓ DE SEGONES LLENGÜES/12695101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent