DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DEL RISC Código 12765101
Titulación
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Correo-e jordi.farre@urv.cat
Profesores/as
FARRÉ COMA, JORGE
Web
Descripción general e información relevante La societat complexa actual es troba en un moment de transformació en què la comunicació adopta una centralitat creixent. Més enllà d'assumir que la societat de la informació ha esdevingut una societat del risc, cal reflexionar com el nou entorn global, amb les innovacions científiques al capdavant, han diversificat les formes i el context de la comunicació del risc. L'era digital obre nous reptes i interrogants a explorar al voltant del risc i les seves conseqüències socials, culturals, polítiques, etc. En aquesta transició, el caràcter constitutiu de la comunicació pot ajudar-nos a interpretar críticament els processos de circulació de discursos al voltant del risc.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Conèixer els fonaments teòrics i els orígens de la comunicació de risc AC1
Reconèixer la irrupció del concepte de risc a les nostres societats actuals i les transformacions experimentades amb la conceptualització de la societat del risc global. AC2
AC3
Reconèixer el paper constitutiu de la comunicació en els processos de definició i gestió del risc. AC5
BC3
Aprofundir en el gir comunicatiu en l'àmbit de les ciències socials AC3
BC3
BC6
Analitzar la comunicació de risc com a camp d'investigació i disciplina AC5
BC2
BC5

Continguts
tema Subtema
1.- El risc a les societats contemporànies Els paràmetres de la societat del risc

Tipologies del risc: dels riscos del Segle XX als riscos sistèmics emergents.
La societat del risc global a l'entorn digital.
2.- Vers una proposta constitutiva de la comunicació i el risc Comunicació i risc: orígens diversos, dimensions parcials i definicions contradictòries


El risc com a forma de comunicació


3.- De la societat de risc a la societat de l'amenaça La construcció comunicativa del risc i el discurs de la por

Estructures i regles de la comunicació institucional i organitzativa
Cap una ecologia de la comunicació: format, lògica i cultura mediàtica
El discurs de la por com a instrument de control social: estudi de casos

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 12 18
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
6 6 12
Presentacions / exposicions
8 14 22
 
Atenció personalitzada
4 1 5
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Presentacions / exposicions Dinàmiques de grup en els que s'aplicaran els coneixements a les exposicions, debat i presentacions dels estudiants
Atenció personalitzada Seguiment tutoritzat del treball dels alumnes

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
Per organitzar millor l'espai d'atenció cal demanar cita prèvia per correu-e (jordi.farre@urv.cat). Es podrà concertar tutoria altres dies i hores prèviament concertades amb el professor.

Avaluació
  descripción Peso
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el transcurs de l'assignatura es treballaran materials d'anàlisi que l'alumne haurà de completar en forma de treballs individuals fora de l'aula debatuts i presentats en les sessions presencials. 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Exercicis en l'aula o treballs de desenvolupament per posar a prova el coneixement dels textos proposats 60%
Otros

Seguiment personalitzat del treball autònom desenvolupat per l'estudiant.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Althaus, C.E. (2005): A disciplinary perspective on the epistemological status of risk, Risk Analysis 25(3): 567-588.

Craig, R. T. (1999): Communication Theory as a Field, Communication Theory 9(2):119-161.

Ekberg, M. (2007): The Parameters of the Risk Society: A Review and Exploration, Current Sociology 55(3): 343-366.

Farré, J. (2005): Comunicación de riesgo y espirales del miedo, Comunicación y Sociedad 3: 95-119.

Farré, J. & Gonzalo, J. (2008): A complete communicative turn in research into risk, First ISA Forum of Sociology. Session 04A: Theorizing Risk and Uncertainty, September 5-9, Barcelona (http://www.riskanduncertainty.net/TG04/jfarre_jgonzalo1.pdf)

IRGC (2009): Risk Governance Deficits. An analysis and illustration of the most common deficits in risk governance, Geneve: Internacional Risk Governance Council. (http://www.irgc.org/IMG/pdf/IRGC_rgd_web_final.pdf)

Krimsky, S. (2007): Risk communication in the internet age: The rise of disorganized skepticism, Environmental Hazards 7: 157–164

OECD (2003): Emerging Risks in the 21st Century. An agenda for action, Paris:OECD Publications Service. (http://www.unisdr.org/eng/library/Literature/7754.pdf)

Plough, A. & Krimsky, S. (1987): The Emergence of Risk Communication Studies: Social and Political Context, Science, Technology, & Human Values 12(3/4): 4-10.

Renn, O. (2008): Risk Governance: Coping with Uncertainty in a Complex World, London: Earthscan Publications.

Strydom, P. (2008): Risk Communication: World Creation Through Collective Learning Under Complex Contingent Conditions, Journal of Risk Research 11(1): 5-22.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.